دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

هیچگاه از فایل robots.txt برای پنهان کردن داده های حساس و خصوصی وب سایت از نتایچ جستجو استفاده نکنید. چرا که ممکن است لینک این گونه صفحات در جایی دیگر از سایت قرار داشته و کاربران به آن دسترسی پیدا کنند. راهکار بهتر برای جلوگیری از دسترسی به این گونه صفحات، قرار دادن پسورد برای دستریست. در عمل فایل های robots.txt به user agent ها (مانند ربات های موتورهای جستجو) اشاره می کنند که کدام صفحات را پایش و به کدام مسیرها کاری نداشته باشند.

  • پس نیازه شما هم درمورد منطق موتور های جست وجو هوشیاری لازم رو به خرج بدین و کارکرد کل سیستم رو ببینید.
  • شما با اضافه کردن کلمه robots.txt به انتهای ادرس سایت خود می‌توانید فایل robots.txt کنونی را ملاحظه بفرمایید.
  • معمولاً این نوع صفحات در نتایج جستجو بدون توضیحات متا ظاهر می‌شود چون گوگل محتوای صفحه و توضیحات متا را ذخیره نکرده است.
  • تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه بهینه سازی فایل Robot.txt را به شما آموزش دهیم.

با وجود دستور Disallow هنوز ممکن است گوگل صفحه شما را ایندکس کند. اگر می‌خواهید خیال‌تان برای ایندکس نشدن یک صفحه در گوگل راحت شود، از روش دیگری مانند رمز عبور محافظت شده یا دستورالعمل متنی noindex استفاده کنید. و در نهایت، از robots سایت برای پنهان کردن صفحات بی ارزش، تکراری و… استفاده میکنیم. اما کدام صفحات؟ به عنوان مثال ممکن است در میان مقالات وب سایتمان، مقاله ای قدیمی وجود داشته باشد که کمتر از 300 کلمه متن دارد.

چه دستوراتی در فایل robots.txt وجود دارد؟

Txt در رایانه، فایل آماده آن است که در دسترس خزنده‌های موتور جستجو قرار گیرد. برای پاسخ به این سوال باید ابتدا مقایسه ی قیمت داشته باشیم بین روش های مختلف ارتقاء سئو؛ یعنیخرید ریپورتاژ،خرید بک لینک،تولید محتوا،مشورت با مشاورین سئو، استفادهاز ربات سئو. ما مطمئنیمربات ارتقاء سئوما از نظر قیمتی کاملا رقابتیه و از خیلی روش های دیگه ارزون تره. این موارد رو بهتره به کمک تگ canonical بهینه کنید و استفاده از فایل ربات پیشنهاد نمیشه. دستور زیر وقتی کاربرد دارد که شما در آدرس‌های خود کاراکتری مانند ? را داشته باشید چراکه گاهی به دلیل مشکلات فنی در سایت، مقاله شما ممکن است با آدرس‌های مختلف و با مقادیر متفاوت انتشار پیدا کند.

پروتکل نقشه سایت در robots.txt

الان به حالت دیفالت برگردوندم و دسترسی همه بازه اما همچنان گوگل سرچ کنسول به من اخطار میده که ربات ها توسط روبوتس دات تی اکس تی بلاک شدن و صفحات کراول نمیشن. همانطور که می‌دانیم ربات خزنده و ایندکس کنندۀ گوگل، Googlebot نام دارد. این ربات نسبت به سایر ربات‌های جستجوگر، دستورات بیشتری را متوجه می‌شود.

نمونه دستورات در فایل Robots.txt

خیلی ممنونم من دوتاربات ازتون خریدم هردوعالی کارمیکنن خیلی به کسب وکارم کمک کردن. واقعاازاین برنامه بازخوردخیلی خوبی گرفتم.چندتامشکل داشتم وپشتیبانی قوی وعالی سایت کاربرمجازی درکمترین زمان ممکن … این خودش میتونه گوگل رو گمراه بکنه و باعث میشه گوگل فکر کنه آدم های مختلفی از سیستم های مختلفی در مورد کلمه کلیدی های مختلفی سرچ می کنند.