دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل robots.txt تریبون

لینک های حاضر در صفحات بلاک شده توسط فایل robots.txt دنبال نخواهند شد. این مسئله بدین معناست که در صورت عدم وجود آن لینک در هیچ کجای وی یا یک صفحه بلاک نشده دیگر از وب سایت شما، توسط موتورهای جستجو دیده نشده و در نتیجه ایندکس نخواهد شد. ثانیا اعتباری از صفحه بلاک شده به لینک های آن منتقل نمی گردد. در صورتی که دارای صفحاتی هستید که در کنار ایندکس نشدن نیاز است که اعتبار آنها به لینک ها انتقال یابد، بایستی دنبال مکانیسم دیگری باشید. ما در این سایت به صاحبان مشاغل آنلاین کمک می کنیم تا با بهینه سازی کامل وب سایت برای کاربران و موتورهای جستجوگر، کسب و کار خود را به افراد بیشتری معرفی کنند و به فروش و درآمد بالایی برسند. به هر حال، این افزونه در بخشی از ابزارهای خود این امکان را فراهم کرده تا بتوانید نقشه سایت خود را بسازید، ایندکس را کنترل کنید یا اینکه یک فایل ربات robots.txt بسازید.

موتورهای جستجو محتوای فایل robts.txt را کش کرده و معمولا روزی یک بار آن را بروزرسانی می نمایند. در صورت تغییر در فایل robots.txt می توانید آن را از طریق ابزار مربوطه در گوگل سرچ کنسول، تغییرات صورت گرفته را سریعا بروزرسانی کنید. موتورهای جستجو و دیگر پایشگرهای وب پس از ورود به یک سایت می دانند که بایستی به دنبال یک فایل robots.txt باشند. اما آنها تنها در یک مسیر مشخص (مسیر ریشه وب سایت) به دنبال این فایل هستند.

  • در حقیقت وظیفه این فایل معرفی بخش‌های قابل دسترسی و بخش‌های محدود شده برای دسترسی ربات‌ها می‌باشد.
  • ربات های خزنده موتورهای جستجو برای هر سایت سهمی در نظر می گیرند.
  • در این بخش متوجه خواهید شد آیا گوگل قصد دارد صفحه‌ ای را با محتوای جاسازی شده فهرست کند یا خیر.
  • گوگل لیستی از الگوهای تطبیقی و مثال ها را در اینجا گرداوری کرده است.

فایل ربوتس دات تی ایکس تی در اصل جهت محدود کردن دسترسی ربات های موتورهای جستجو مثل گوگل به متن و محتوا و… سایتتان است. تمام ربات های موتورهای جستجو به صورت خودکار قبل از ورود به هر صفحه یا هر سایتی، از وجود فایل robots.txt و محدودیت های آن اطمینان پیدا کرده و بر اساس آن محتوا و سایت را نمایش می دهند. Robots.txt در واقع یک فایل واقعیست، در حالی که robots و x-robots جز داده های متا هستند. فایل robots.txt به کنترل پایش صفحات وب سایت پرداخته، در حالی که متا robots و x-robots به مدیریت ایندکس صفحات سایت در موتورهای جستجو می پردازند. گفتیم فقط نباید از یک دونه ای پی استفاده بکنیم و باید به هنگام جست و جو های مختلف ای پی تون رو عوض بکنین، تا هویتتون مخفی باقی بمونه. برای مشاهده و ویرایش فایل ربات در وردپرس یا هر سایت دیگری به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید.

تکنیک های بهینه سازی فایل ربات robots.txt برای وردپرس و افزایش سئو

تنها یک بار آن را ساخته و توسط گوگل سرچ کنسول تست کنید. دقت داشته باشید که صفحات اصلی را از دید ربات ها پنهان نمی کنید. این اقدام تنها بایست در ابتدای ساخت وب سایت انجام شده و در آینده در هنگام بررسی سئو سایت مورد توجه قرار گیرد.

چرا فایل robots. txt اهمیت دارد؟

پس از ورود به یک وب‌سایت، ربات گوگل به دنبال یک فایل robots.txt می‎گردد. اگر بتواند آن را پیدا کند، قبل از ادامه کرال صفحه ابتدا آن فایل را می‌خواند. از آنجا که فایل robots.txt حاوی اطلاعاتی درباره چگونگی خزیدن موتور جستجو است، اطلاعات موجود در این فایل، دستورالعمل‌های بیشتری را در اختیار ربات خزنده قرار می‌دهد.

2- کد robots.txt اصلاح شده خود را از صفحه ابزار تست Robots.txt با کلیک بر روی دکمه آپلود در کادر محاوره‌ای آپلود کنید. نام فایل robots.txt باید با حروف کوچک باشد (بدون Robots.txt یا ROBOTS.TXT). فایل روبوت سایت مانند هر فایل دیگری در وب‌سایت بر روی وب سرور میزبانی می‌شود. 2- ایندکس کردن آن محتوا به‌طوری‌که بتوان آن را برای جستجوگرانی که به دنبال اطلاعات هستند ارائه کرد. در حال حاضر دلایل بسیار زیادی برای شروع دیجیتال مارکتینگ و ارتقای آن برای کسب‌وکارتان وجود دارد. اگر تاکنون سرمایه‌گذاری برای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خود نکرده‌اید، الان وقت آن است.

می‌تونید از سرچ کنسول دوباره درخواست ایندکس بدید، نقشه سایت رو دوباره بررسی و آپلود کنید. اگر صفحات وبسایت خود را در فایل Robots.txt نوایندکس کنید، گوگل باز هم آن را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. گوگل به کمک انکرتکست هر لینک و سایر فاکتورها رتبه‌ای به این صفحه در جستجوهای مرتبط می‌دهد. معمولاً این نوع صفحات در نتایج جستجو بدون توضیحات متا ظاهر می‌شود چون گوگل محتوای صفحه و توضیحات متا را ذخیره نکرده است.

آموزش گام به گام سئو

حالا باید این فایل را در سرور میزبان به جای فایل قبلی قرار دهید. حالا این فایل را باز کنید و طبق راهنمایی که گفته شد، دستورات لازم را در آن بنویسید. با نگاه کردن به فایل‌های robots.txt دیگر سایت‌ها می‌توانید از آنها برای سایت خودتان الگو بگیرید. راه‌های دیگر جایگزین برای حذف صفحه از نتایج جستجئی گوگل را در ادامه معرفی می‌کنیم. اجازه دهید برای درک آسان‌تر فایل Robots.txt از یک مثال ساده شروع کنیم. مطمعنا در خصوص اضافه کردن لینک نوفالو در وردپرس شنیده اید اما با عملکرد آن…

برای انجام این کار و یافتن خطاهای فایل Robots.txt ابتدا وارد وب سایت Google Search Console شده و سپس وارد بخش robots.txt Tester شوید و گزینه Test را انتخاب کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل در فایل Robots.txt پس از چند ثانیه ارور قرمز رنگ Disallowed به همراه تمامی خطاهای موجود به صورت با هایلایت شده برای شما نمایش داده می‌شوند. اما اگر فایل خود را به درستی تنظیم کرده باشید گزینه قرمز Test به گزینه Allowed سبز رنگ تغییر پیدا خواهد کرد.

تاکنون بیش از ۱۶۰۰۰۰ درخواست پشتیبانی را به خوبی و خوشی پاسخ داده‌ایم. اگر موقع کار با محصولات سوال یا مشکلی دارید، روی پشتیبانی ما حساب کنید. و توی URL Inspection لینک های حذف شده این موارد را دارند. البته الان توی گوگل انتهای لینک هایی که noindex شدند کلمه feed درج شده. چون زیرمجموعه public html و wpcontent هست میترسم مشکل ایندکس پبدا کنه. (همچنین، اگر از پلاگین های وردپرس برای ریدایرکت یا کاستومایز پرمالینک ها استفاده کرده باشید، ممکنه اشکال از این پلاگین ها باشه و با غیر فعال کردنشون ممکنه که این مشکل برطرف بشه).