دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد؟ رادزاد

اغلب موتورهای جستجوی شناخته‌شده نظیر گوگل، بینگ و یاهو از فایل ربات پشتیبانی می‌کنند و محتویات موجود در آن را بررسی می‌کنند. مطالعه این راهنما به شما در مورد فایل robots.txt سایت و نحوه ساخت فایل ربات سایت و اهمیت آن در سئو اطلاعات زیادی خواهد داد. با مطالعه این مقاله شما می‌توانید فایل robots.txt سایت خود را ایجاد و بررسی کنید و مطابق با ساختار سایتتان اصلاح کنید.

  • این ابزار نمی‌تواند به صورت مستقیم فایل robots.txt را ویرایش کند.
  • بله برای اینکه صفحه سایت شما بتواند توسط گوگل، بینگ و… ایندکس شود شما به فایل Robots.txt نیاز دارید.
  • و میتوانید از طریق آن، رشد جایگاه سایت تان را در کلمات کلیدی مختلف ارزیابی نمایید.

درواقع عدم دسترسی هم شامل آدرس mizfa.com/blog و هم شامل آدرس‌های به‌مانند mizfa.com/blog/example می‌شود. در این شرایط بقیه ربات‌ها به‌جز ربات گوگل دسترسی به این دایرکتوری را دارند. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره ربات‌های گوگل کسب کنیداین مقالهسایت گوگل را مطالعه فرمایید. فایل robots.txt مختص ربات‌ها است اما جالب است بدانید که چنین فایلی برای انسان‌ها هم نوشته می‌شود.

به ویژه در سیستم عامل لینوکس اگر برخی از حروف فایل بزرگ باشند، موتور جستجو امکان دریافت فایل را نخواهد داشت. همانطور که مشاهده نمودید، این مقادیر، جلوی دسترسی به سایت را برای موتورهای جستجو میگیرد. این موارد رو وقتی می شه پیدا کرد که توی سرچ کنسول خودشون رو نشون بدن. پس اول باید سایت ایندکس بشه بعد شما این پارامترها رو پیدا کنید و disallow کنید. پیشنهاد ما همیشه اینست که اول کل دستورات را مرور کنید، چند مثالی از آنها را ببینید و سپس تصمیم بگیرید کدام بخش از سایت را از ایندکس خارج کرده و کدام را در ایندکس وارد کنید. اگر میخواهید فهرست کاملی از ربات موتورهای جستجو را ببینید، به این آدرس بروید.

Robots.txt چیست؟

علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند. Robots.txt تنها برای خزیدن بهتر ربات‌های گوگل و دریافت نتایج بهینه‌تر استفاده شده و تأثیر آن در بهبود سئوی سایت است. گوگل اعلام کرده است یک تگ روبات جدید در آینده پیش روی شما قرار خواهد گرفت که این تگ یرچسب indexifembedded نام دارد. این موضوع این امکان را در اختیار شما قرار خواهد داد که به کنترل تگ های خود بپردازید. در این بخش متوجه خواهید شد آیا گوگل قصد دارد صفحه‌ ای را با محتوای جاسازی شده فهرست کند یا خیر.

مستندات گوگل درباره ارتقاء رتبه سایت از طریق سرچ و کلیک

آیا می‌خواهید روش انتقال از Ghost به وردپرس را یاد بگیرید؟ Ghost یک پلتفرم برای ساخت سایت است که به شما اجازه می‌دهد به راحتی سایت خود را… استفاده از قالب‌های چندمنظوره وردپرس و خرید آن برای صاحبان وبسایت به‌صرفه است زیرا با خرید یک قالب می‌توانند طرح‌های مختلفی را برای یک… اول تشکر کنم بابت سایت که همجوره جامعه وردپرس ایرانی داره ارتقا میده من از اولین روز یادگیری وردپرس همیشه تو این سایت مشکلات حل کردم.

تست فایل Robots با ابزار گوگل

استفاده از کلیک و بازدید از داده ها برای رتبه بندی نتایج کاری کاملاً عقلانی و منطقی است و اگر داده ها نادیده گرفته می شدند واقعا کار مسخره ای میشد. ممنون بابت اینکه همیشه انقدر خوب و با حوصله پاسخ میدید. اصولا توی گوگل صفحات سریع پاک میشه ولی برعکس دیر انجام میشه. ” روبه‌رو می‌شوید که بنی بر آن است که ربات دسترسی به آن آدرس (دایرکتوری) را ندارد.

گوگل از این دستور پشتیبانی نمی‌کند و شما می‌توانید فرکانس خزش را در گوگل سرچ کنسول تنظیم کنید. ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. از رایج ترین دلایل استفاده از فایل robots.txt، محدود کردن دسترسی ربات های خزنده به بخش های مختلف یک سایت است.

در آخر این رو هم در نظر داشته باشید که شاید شما در همون هفته اول تمام تاثیرات رو ملاحظه نکنید یا نتونید رو تمام کلمات کلیدی کار بکنید. و باقیش، وهر چقدر که در ادامه از این ربات استفاده بکنید برای شما سود خالص هست. از افراد بسیار ی پرسید جوابی که شنیدم اینکه مواردی که رباتها نمی خواهید ببینند. به نظر من که خیلی کار اشتباهی کردی wp-content/plugins رو بستی. با این حال بدون بررسی دقیق و اطلاعات نمیشه درباره نقشه نظری داد. ممکنه تشخیص شما مشکل داشته باشه و یا حتی ممکنه گوگل اشتباه تشخیص داده باشه.

توجه داشته باشید عدم توجه به آن می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی برای سایت شما داشته باشد و رتبه سایت شما را پایین‌تر آورد. گوگل بعد از این که گفت استفاده از دستورات noindex و disallow کمکی به خارج کردن صفحات از نتایج جستجو نمی‌کند، راهکارهای دیگری برای این کار معرفی کرد. در انتها هم با زدن دکمه submit از گوگل بخواهید تا فایل جدید را دریافت و بررسی کند. اگر این کارها را با موفقیت انجام دهید، ساعت و تاریخ آخرین بررسی فایل ربات به زمانی بعد از درخواست تغییر می‌کند. برای اطمینان هم می‌توانید دوباره از همین ابزار برای مطمئن شدن استفاده کنید. بعد از انتخاب وبسایت به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که آخرین محتوای فایل Robots.txt که گوگل دریافت و بررسی کرده را نمایش می‌دهد.