دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ

باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحات سایت در سایت مپ، حضور سایت در ایندکس های جستجو را تضمین می‌کند. به عنوان مثال اگر گزینه “نمایش نوشته ها در نتایج جستجو؟” را بر روی “بله” تنظیم کنید آدرس نوشته های وب سایت تان به سایت مپ اضافه می شوند. تقریبا غیرممکن است که بتوانید تمام لینک‌ها و ربات‌ها را در یک وبسایت بزرگ به روز نگه دارید و نقشه سایت را نیز منطبق با کار سایت آپدیت کنید. در عوض می‌توانید قوانین و دستوراتی وضع کنید که یک صفحه بلافاصله پس از ایجاد در داخل نقشه سایت قرار بگیرد و یا صفحات شما در داخل سایت مپ از حالت noindex‌ تغییر حالت دهند.

سئو محصول چیست و چگونه سئو محصولات سایت را انجام دهیم؟ راهنمای قدم به قدم سئو محصولات سایت را در وب 24 بخوانید. در بخش جامعه می‌توانید سوالات خود را بپرسید و با سایر هم‌میهنان وردپرسی در ارتباط باشید. در تب های بعدی به ترتیب آخرین تاریخ به روز رسانی صفحات، اهمیت صفحات و همچنین این که صفحات هر چند وقت یک بار به روز رسانی می‌شوند را مشخص می‌کنید. سایت خود را از ما بخواهید و به خانواده یوتاب وب بپیوندید. هستند و نیازی نیست نقشه را کدنویسی کنید یا ابزارهای دیگری استفاده نمایید.

خوشبختانه، نیازی به دانش خاصی ندارید تا یک سایت مپ حرفه ای بسازید. از آنجا که نقشه‌های سایت XML آسانتر هستند و به طور معمول به درک کمتری در دنیای بازاریابی نیاز دارند ابتدا به توضیح اینها می‌پردازیم. XML مخفف Extensible Markup Language یا زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه می‌باشد. XML به طور معمول برای لیست‌های URLها و اطلاعات مرتبط با آنها استفاده می‌شود.

  • اینکه دقیقا چه خطایی موجب عدم نمایش نقشه سایت میشود را باید از طریق log سیستم یا فعال کردن حالت debug بدست بیاورید.
  • بعبارتی، اگر صفحه خود را در فایل Robots.Txt نوایندکس کنید و یا یک تگ نوایندکس برای صفحه بکار ببرید، یعنی نیازی نیست آن صفحه در نقشه سایت شما بیاید.
  • پس از این شما قادر خواهید بود که فرکانس و اولویت مطلب نقشه سایت خودتان را تنظیم کنید.
  • سایت مپ، همان نقشه سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات سایت شما را شناسایی کنند و آن ها را ایندکس کنند.
  • در بخش Sitemap از گوگل سرچ کنسول علاوه بر مشاهده خطاها و هشدارها (مخصوصا با ظهور بخش جدید Index Coverage) می توانید آنالیزهای بیشتری نیز انجام دهید.

معمولا نقشه سایت را در آدرس example.ir/sitemap.xml قرار می‌دهند. اما آدرس نقشه سایت به CMS شما و افزونه‌هایی که برای ایجاد نقشه سایت از آنها استفاده می‌کنید، بستگی دارد. مثلا نقشه سایتی که افزونه یواست می‌سازد در آدرس example.ir/sitemap_index.xml در دسترس است. وب سایت هایی که صفحات زیادی دارند، نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات جدید یا آپدیت شده را به سرعت شناسایی کنند. وقتی بحث رنکینگ و رتبه‌بندی پیش می‌آید کیفیت کلی سایت یک فاکتور کلیدی است. پس باید صفحات باکیفیت خود را تعیین کنید و برخی صفحات را درجه‌ی اولویت پایین‌تری قرار دهید.

روش های مختلفی برای ایجاد نقشه سایت وجود دارد، برخی پلتفرم ها اینکار را به صورت خودکار انجام می دهند، در برخی دیگر باید پلاگین مربوطه را نصب کنید. در هر صورت باید بدانید که نقشه سایت یک فایل ایستا و ثابت نیست و دائما در حال تغییر است، به همین دلیل بایستی از ابزارهایی که اینکار را به صورت خودکار انجام می دهند استفاده کنید. همانطور که از نام نقشه سایت برمی‌آید، این فایل‌ها به ربات‌هایی نظیر GoogleBot اجازه می‌دهد تا به راحتی محتوای وبسایت شما را بخوانند و یا به اصطلاح درست‌تر ایندکس کنند. پس از آن ، اگر صفحه را تازه کردید ، نقشه سایت جدید خود را ذکر شده است؛ Google از نقشه جدید شما مطلع می شود و باید به زودی آن را بررسی کند.

مزایای استفاده از نقشه سایت

اگر شما یک صفحه را در فایل Robots.txt یا از تگ “noindex” در یک صفحه استفاده کرده ایدو شما نمی‌خواهید آن صفحه را در نقشه سایت خود ظاهر شود. درنهایت روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا سایت مپ شما ایجاد و فعال شود. در پنل گوگل وبمستر فضایی برای اعلام تکراری بودن محتوای شما وجود ندارد. با توجه به اینکه خود شما محتوا را تهیه و منتشر میکنید بهتر از هر کسی از اختصاصی بودن آن اطلاع دارید. باید بررسی بشه که دلیل ایندکس نشدن صفحات چی بوده و بعد مشکل رو حل کنیم. ممکنه به دلیل تکراری بودن مطالب بوده باشه و یا کدگذاری صفحات داخلی که اجازه دسترسی به صفحات رو نمیده.

تهیه نقشه سایت با استفاده از برنامه

این امر بستگی به محتویات هر سایت دارد و شما با استفاده از نقشه سایت کار را برای موتورهای جستجو راحت میکنید. نقشه سایت XML پسوندهای HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتیبانی میکند. گاهی با توجه به تعداد زیاد صفحات و موضوعات یک سایت ساخت چند نقشه سایت لازم میشود. در اینصورت فایل مربوط به هر نقشه سایت باید در یک فایل ایندکس نقشه سایت لیست شود. برای حل این مساله می‌توان با ساخت نقشه سایت به گوگل کمک کرد تا راحت بتواند محتواهای سایت را پیدا کند.

یک نقشه سایت سئو پسند چه ویژگی هایی دارد؟

اگر مشکل از این نبود یکبار کل فایل رو خال کنید ببینید مشکل برطرف میشه یا نه. اگر برطرف شد شروع کنید قسمت های مختلف کد رو بردارید تا اینکه دقیقا بفهمید کجای این فایل داره مشکل ایجاد میکنه. همه این کار ها رو میشه کرد ولی خب اینجا فضاش نیست که بخوایم کدنویسی PHP آموزش بدیم.