دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست و باید شامل چه چیزهایی باشد

به‌عنوان‌مثال، نقشه سایتی که در تصویر مشاهده می‌کنید حاوی 116 لینک از صفحات وب است. این نقشه توسط افزونه سئو وردپرس ساخته شده که یکی از معتبرترین افزونه های سئو بشمار میاد. البته شما باید بعد از ثبت اون در وبمستر ببینید که اروری داره یا نه. با توجه به اینکه شما دارید از یک اسکریپت php استفاده میکنید باید سیستم ایجاد نقشه سایت هم به شکل اختصاصی براتون نوشته بشه یا اسکریپت های موجود رو با سایت خودتون همگام کنید.

  • همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، با استفاده از افزونه یوست سئو می‌توانید برای سایت خود سایت مپ بسازید.
  • در واقع با استفاده از نقشه سایت می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که بر روی چه صفحاتی از وب سایت متمرکز شوند.
  • اگر تنها در جایی یک موتور جستجو با یک URL دارای نقشه سایت XML رو به رو شود بسیار بعید است که URL رتبه بگیرد.
  • گزینه دیگری که وجود دارد، Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports it است که تا حد زیادی نقشه سایت را فشرده می کند تا فضای اشغال شده کمتر شود.
  • مهمترین بخشی که باید مدیریت کنید نوع نوشته ها و دسته بندی هایی است که قصد دارید در نقشه سایت شما حضور داشته باشند.

ذخیره کردن نقشه سایت در دایرکتوری ریشه می‌تواند از به وجود آمدن مرجع نامعتبر جلوگیری کند. فایل نقشه سایت باید به صورت UTF-8 باشد و از کاراکترهای entity-escaped در URL استفاده شود (به عنوان مثال جایگزین کردن کاراکتر “&” با کاراکتر “&” در آدرس‌های داینامیک). موتورهای جستجوی گوگل و بینگ از فایل های Media RSS به عنوان جایگزینی برای تشخیص توضیحات متای فایل های ویدئویی استفاده می کنند. از آنجایی که بینگ نیز از این نوع فایل پشتیبانی می‌کند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهکاری هوشمندانه خواهد بود که از هدر رفتن وقت‌تان جلوگیری می‌کند. بقیه تگ‌ها در داخل این تگ قرار می‌گیرد.الزامیدر این تگ آدرس دقیق صفحات سایت قرار می‌گیرد. از آدرس کامل که حاوی پروتکل است استفاده کنید و این آدرس نباید از 2048 کاراکتر بیشتر باشد.

نقشه‌های سایت مفیدند اگر شما دارای سایتی با محتوای پویا هستید، همچنین دارای سایتی جدید و اینکه زیاد به آن لینک نشده و یا حاوی مقدار زیادی محتوای آرشیو شده است که به خوبی لینک نشده است. با اینکه احتمالا اغلب شما اطلاعات کلی در مورد اهمیت ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول دارید، اما شاید با پیچیدگی های نحوه ساخت نقشه سایتی که در راستای ارتقا شاخص های سئو باشد بی خبر باشید. زمانی که سایت یا فروشگاه اینترنتی شما راه اندازی شد باید نقشه آن را در سرچ کنسول ثبت کنید، تا گوگل صفحات شما را شناسایی کند و بعد از هربار بروز رسانی نیز آنها را مورد بررسی قرار دهد. اما چگونه نقشه سایت بسازیم؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که سایت مپ چیست و در ادامه نحوه ثبت سایت مپ گوگل را بیان کرده ایم. در طرف مقابل، sitemap برای خزیدن و فهرست بندی وب‌سایت از ضروریات است تا محتوای موجود در آن بتواند در نتایج جستجو رتبه‌بندی شود.

استفاده از ابزارها و افزونه‌ها برای ایجاد سایت مپ

دقت داشته باشید که ساخت و ثبت نقشه سایت در کنسول موتورهای جستجو مزایای فراوانی به همراه دارد. اگر تاکنون اقدام به انجام این کار نکرده اید، ترسی به دل راه نداده و همین امروز اقدام به ساخت آن کنید. برای کنترل صفحات قرار گرفته در نقشه سایت کافیست که به بخش ظاهر جستجو رفته و سپس به تب انواع محتوا بروید. حال می توانید با مثلا غیر فعال کردن نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو این بخش از وب سایت را از نقشه سایت حذف کنید. نقشه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر تولز ثبت نمایید. اگر حجم نقشه سایت XML شما به بیش از ماکسیمم مقدار برسد، بایستی آن را به چند قسمت تقسیم نمایید.

نقشه سایت چیست؟ – آموزش ساخت سایت مپ (sitemap) برای سایت

اما تهیه کردن آن به شکل دستی بسیار زمان بر است و یک آموزش طولانی دیگر را می‌طلبد، بنابراین در این جا فقط به آموزش ساخت سایت مپ با استفاده از ابزارهای مختلف می‌پردازیم. به‌طور خلاصه، نقشه‌های سایت رتبه‌بندی یک وب‌سایت را در نتایج موتور جستجو افزایش می‌دهند، بنابراین تلاش‌های SEO را افزایش می‌دهند. ازآنجاکه صفحات وب بر اساس ارتباط محتوای آن‌ها با کلمات کلیدی خاص رتبه‌بندی شده‌اند، سئو قبل از HTML کمی مشکل بود. این اطمینان حاصل می‌کند که هر صفحه اندکی پس از ارسال آن خزیده می‌شود، به‌جای اینکه منتظر باشید Google سایت مپ شما را پیدا کند و هرگونه برچسب صفحه را مشاهده کند.

اگر از افزونه Google XML Sitemaps استفاده میکنید باید نقشه سایت Yoast رو کلا غیرفعال کنید. وقتی از این افزونه استفاده میکنید نیازی به بارگذاری فایل بصورت دستی نیست. ممکنه فایلی که آپلود کردید روی عملکرد افزونه تاثیر منفی بذاره، پیشنهاد میکنم پاک کنید اون فایل رو.

بسیاری از کاربران هنگام بازدید از یک سایت، به نقشه سایت نیز مراجعه می کنند. در این تب، همان گونه که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، با آپشن های مختلفی روبه‌رو می‌شوید. اطمینان حاصل کنید که این گزینه در حالت «روشن» قرار دارد و سپس تنظیمات تغییر یافته را ذخیره کنید. حالا دیگر سایت مپ وبسایت شما توسط این افزونه به صورت خودکار تهیه می‌شود.