دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد؟ رادزاد

پروتکل نقشه سایت به ربات‌ها کمک می‌کند تا بدانند چه چیزی را در خزیدن خود در یک وب‌سایت قرار دهند. این فایل به جای دیگری در سایت پیوند داده نشده است، بنابراین کاربران به احتمال زیاد به آن برخورد نمی کنند، اما اکثر ربات‌های خزنده وب قبل از خزیدن سایت، به دنبال این فایل می‌گردند. فایل‌های Robots.txt (فایل روبوتس) بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد احتمالاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند. فایل robots.txt (فایل روبوت) مجموعه ای از دستورالعمل‌ها برای ربات‌ها است. مسدود کردن دسترسی گوگل به پیوندهایی که محتوای مشابه صفحات اصلی سایت را با نشانی متفاوت ایجاد می‌کنند.

مدیریت منابع مصرفی سرور توسط ربات‌ها امری مهم است زیرا به جز ربات‌های موتورهای جستجو، ربات‌های بد دیگری وجود دارند که به دستورات موجود در فایل robots.txt توجه نمی‌کنند. استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN یک راه مقابله با ربات‌های بد و مدیریت مصرف منابع سرور است. مثلا صفحه پرداخت سایت یا صفحه ورود به پنل کاربری سایت و… . اینها صفحاتی هستند که الزاما باید در وب سایت ما وجود داشته باشند اما به هیچ عنوان نیاز نداریم در نتایج ایندکس شوند. همینطور باید یادمان باید که ایندکس شدن این صفحات به دلیل مطالب کمی که درون خود دارند، باعث کاهش قدرت سئو کل سایت میشود.

  • ضرورتی ندارد که ربات های خزنده این صفحات را ایندکس کنند؛ چرا که پس از مدتی غیر فعال شده و از طرفی بار محتوایی زیادی نیز ندارند.
  • با این حال فکر میکنم شما در یک جایی درست تشخیص ندادید و باعث شده صورت مسئله گنگ باشه.
  • پشتیبانی وسرعت پاسخگویی فوق العادست.ازتیم کاربرمجازی نهایت تشکررادارم.همینطورکلیه رباتهاکارایی خیلی خوبی دارندوباعث صرفه…

کاهش سرعت بارگذاری سایت نیز ارتباط مستقیمی با سئو و تجربه کاربران دارد. بنابراین با استفاده از فایل ربات ساز می‌توانید از کاهش سرعت سایت خود و ورود تعداد زیادی ربات به آن جلوگیری نمایید. هدف نهایی بهینه سازی فایل robot.txt این است که فایل هایی که به صورت عمومی در دسترس نیست را ایندکس نکند. برای مثال فایل های موجود در فولدر wp-plugins یا پیج هایی که در ادمین وردپرس وجود دارند.

این دستور مشخص کننده صفحه یا صفحات غیر قابل دسترس برای ربات‌های خزنده وب است. حال قصد داریم کمی درباره وردپرس حرف بزنیم و یک فایل robots txt برای وردپرس به شکل بهینه شده و مناسب ایجاد کنیم. دستور زیر که در بسیاری از سایت‌های وردپرس استفاده می‌شود به این معناست که تمام ربات‌ها به پوشه wp-admin دسترسی نداشته باشند ولی به فایل admin-ajax.php که در این پوشه هست دسترسی پیدا کنند. البته بودن چنین دستوراتی در فایل robots.txt ضرری هم ندارد هر چند ربات توانایی وارد شدن به محیط ادمین وردپرس را ندارد ولی خطا در کدنویسی هم از سمت گوگل و هم از سمت ما طبیعتا امکان‌پذیر است. اگر توجه کرده باشید ما در این مقاله یک بار از کیورد User-agent استفاده کردیم و سپس ۲ خط دستور وارد کردیم، شما می‌توانید به تعداد دلخواه دستورات لازم را در هر خط وارد نمایید. همان‌طور که گفتیم موتورهای جستجو ممکن است تعداد ربات‌های زیادی برای موارد خاص داشته باشند برای همین اولویت هم برای آنان مهم است.

خود ووکامرس این صفحات رو به کمک تگ noindex میکنه و نیازی به استفاده از این فایل نیست. در مثال پایین با درج $ تأکید می‌کنیم که اگر در انتهای آدرسی علامت سوال (?) بود، آن آدرس باید Disallow شود. در نتیجه مثال پایین یعنی هیچ رباتی اجازه‌ی خزش آدرس‌هایی که با ? پس از ورود به این گزینه، مسیر/public_html/را انتخاب کنید. اکنون فایلی که با برنامه notepad یا هر نرم‌افزار ویرایشگر متن دیگری که ساخته اید را با نام robots.txt ذخیره و روی هاست آپلود کنید. برای این کار کافیست گزینه Upload را انتخاب و فایل را به هاست خود اضافه کنید.

در فایل robots.txt شما قادر خواهید بود تا برای ربات‌های مختلف، دستورالعمل‌های مختلفی صادر کنید. اگر بعد از وارد کردن این آدرس در مرورگر با یک صفحه 404 روبرو شدید، باید خودتان اقدام به ساخت robots سایت کنید. همینطور اگر صفحه ای خالی را مشاهده کردید، نیاز دارید فایل robots سایت را در هاست خودتان پیدا کرده و آن را ویرایش کنید. خب، تا اینجا متوجه شدیم که فایل robots.txt چیست، چه کاربردی دارد و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم. در ادامه اول از همه یاد میگیریم که چطور وجود داشتن و نداشتن این فایل در سایت را بررسی کنیم. بعد از آن به سراغ این سوال میرویم که اگر robots در سایت ما وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد و در نهایت بعد از آشنا شدن با کدهای robots.txt نحوه ساخت آن را آموزش میبینیم.

۳- مشخص کردن بخش‌های مجاز برای ربات‌ها با Allow

با این حال، بسیار توصیه می‌شود که این فایل را ایجاد کنید. دستور Disallow برای ایندکس نکردن کاربرد دارد؛ با این دستور شما به ربات های موتور جستجو می گویید که نمی خواهید صفحه یا بخش مورد نظر در سایتتان، ایندکس شود. از اینجا می‌توانید جزییات فایل robots.txt هر سایتی را به راحتی مشاهده کنید. اگر می‌خواهید برای ادیت فایل Robots.txt سایت خودتان اقدام کنید، این فایل در قسمت Root سایت شما قرار دارد. با ورود به این بخش می‌توانید فایل robots خودتان را پیدا کنید و دستورات جدیدی به آن اضافه یا دستورات قبلی را حذف کرده و سپس فایل را ذخیره کنید. ما با پنهان کردن کل سایت از دید گوگل در ابتدای کار، به خودمان فرصت میدهیم تا صفحات اضافی سایت را حذف کرده و بقیه تغییرات لازم را روی آن ایجاد کنیم.

اگر کمی با کدهای HTML آشنایی داشته باشید پس می‌دانید که هر صفحه دو قسمت هد و بدنه دارد. خب، بیایید به موضوع اصلی خودمان یعنی فایل robots.txt برگردیم. به علاوه، اتفاقاتی که بر کل سایت تاثیر می‌گذارند مانند جا‌به‌جایی وب‌سایت، ممکن است میزان Crawl Demand را جهت ایندکس دوباره وب‌سایت بر روی آدرس جدید، افزایش دهند. صاحبان وبسایت و وبمسترها می‌توانند ورود ربات‌ها به وبسایت را از راه‌های مختلفی کنترل کنند. مثل تصویر زیر که در آن اجازه دسترسی به پوشه‌ای به نام photos و اجازه دسترسی به صفحه‌ای به نام files.html را ندادیم. در سئورب، مقالات آموزشی سئو و بررسی و تحلیل برخی از سایت ها را از نظر سئو انجام می‌دهیم.

سئوی سایت به دو نوع آف پیج و آن پیج تقسیم می شود، این مقاله درباره سئوی آن پیج است

منظور من اونجا wp-includes هست که خیلی سایت های ایرانی میبندن، البته متن گنگ هست قبول دارم و باید ویرایش کنم. هر چند wp-admin هم بستگی به سایت داره و نمیشه برای کل سایت‌ها بگیم مسدود کردنش خوبه یا بده. ابتدا پیشنهاد میکنم این موضوع رو به یک متخصص سئو که امکان دسترسی به امار و سایت شما داره بسپارید، چرا که حس میکنم مسیر رو اشتباه میرید و صورت مسئله شما هم کافی نیست و باید دقیق بررسی کرد. چرا این صفحاتی که اتوماتیک ساخته میشن رو طوری تعریف نمیکنید که متا تگ نو ایندکس بخوره؟ این روش بهتری هست. مطمئن هستی محتوای این ادرس ها ارزش خاصی نداره؟ من حس میکنم این ادرس ها مربوط به دسته بندی های شما هست و ممکنه دسته بندی های شما مهم باشن.

وب‌مسترهای موفق همواره عملکرد و تغییرات این ربات‌ها را دنبال کرده و مطابق با استانداردهای آنان پیشروی می‌کنند. توجه کنید که اگر سایت شما فایل Robots.txt نداشته باشد هم ربات‌های گوگل کار خودشان را می‌کنند. اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند. ربات گوگل ، به شکلی طراحی شده است تا شهروند خوبی برای دنیای اینترنت باشد. خزیدن، اولویت اصلی این ربات است پس طوری طراحی شده که تا بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نگذارد.