دسته‌ها
اخبار

چطور فایل Robots txt وردپرس را برای سئو بهینه کنیم؟ راست چین

یک Robots.txt درواقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی فضای سایت شما یا روت دایرکتوری قرار می‌گیرد. در حقیقت وظیفه این فایل معرفی بخش‌های قابل دسترسی و بخش‌های محدود شده برای دسترسی ربات‌ها می‌باشد. به صورت تعریفی دقیق‌تر، این فایل راهنمای خزندگان سطح وب که از سوی موتورهای جستجو به منظور بررسی و ثبت اطلاعات سایت‌ها ایجاد شده‌اند، می‌باشد.

  • هدف این ربات‌های مخرب پیدا کردن ایمیل‌های شرکتی است تا هرزنامه و اسپم‌ها را به صورت انبوه برای این ایمیل‌ها ارسال کنند.
  • درحالی‌که اگر شما به طور تصادفی Googlebot را از خزیدن در کل سایت خود منع کنید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، برخی موقعیت ها وجود دارد که در آن فایل robots.txt می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • خیر .در اینصورت نیازی به معرفی نقشه سایت به گوگل با این فایل نیست ولی در هر صورت باید این فایل موجود باشد.
  • در روش اول می‌بایست فایل HTML را دانلود کرده و در پوشه Public_html هاست خود آپلود کنید.
  • لزومی نداره دسترسی به wp content از نوع Disallow باشه.

مثلا قالب flatsome وردپرس که یک قالب معروف است، در زمان طراحی در حدود 30 محصول، 30 برگه و چند مقاله غیر مرتبط و به زبان انگلیسی را به سایت شما اضافه میکند. فایل متنی ربات مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که در اکثر وب سایت‌ها موجود می‌باشد. Txt بیشتر برای مدیریت فعالیت ربات‌ها ی کاربردی مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده است. در این مقاله سعی شد تا شما را با ساختار فایل robots.txt آشنای کنیم و حتی اهمیت و کاربرد فایل robots.txt را بیشتر درک کنید. این ربات‌ها صفحات وب را «می خزند» و محتوا را فهرست می‌کنند تا بتواند در نتایج موتور جستجو آن را نشان دهند.

فایل Robots.txt یا فایل ربات ساز یکی از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال است که فعالیت‌ ربات‌های جستجوگر جهت ایندکس صفحات مختلف یک وب سایت را کنترل و مدیریت می‌کند. هر وب سایت برای کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل توسط ربات‌های مختلف و به طور روزانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ربات‌ها به صورت خودکار تمامی صفحات یک سایت را بازدید کرده و آنها را به لحاظ ساختاری و فنی ارزیابی می‌کنند و سپس صفحات بازدید شده را در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهند. اما هر وب سایت دارای برخی صفحات عمومی و یا محرمانه‌ای است که نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو هیچ ضرورتی ندارد و حتی ممکن است به سئو سایت لطمه وارد ‌کند.

در صورت وجود این دستور موتورهای جستجو توانایی خزیدن هیچ یک از صفحات وبسایت را ندارند. البته لازم به ذکر است این یک روش مطمئن برای جلوگیری از نمایش سایت شما در موتورهای جستجو نیست و باید صفحات سایت را no-index کنید. برای ایندکس نشدن صفحات یک وب سایت روش دیگری به جز فایل Robots.txt وجود دارد که از طریق آن نیز می‌توانید از ایندکس شدن برخی صفحات جلوگیری کنید. متا تگ نوایندکس نیز به منظور ایندکس نشدن صفحات سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بسیاری از وب مسترها برای محدود ساختن ایندکس صفحات وب سایت میان Robots.txt یا تگ noindex مردد می‌شوند و نمی‌دانند که کدام یک از آنها گزینه بهتری است.

فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

حالا خودتون میتونید قیمت ربات سئوی ما رو با روشهایی دیگه ای که ذکر کردیم مقایسه بکنید و قیمت ها رو بسنجید. وجود خیلی از دستورات بالا رو من درک نمیکنم ولی به هر حال با یک متخصص که آگاهی از سایت شما داره در تماس باشید. با استفاده از اددآن دامین هم یک سایت دیگه در یک پوشه مجزا که آن پوشه در ریشه قرار دارد راه اندازی کرده ام. من یه سایت راه اندازی کردم که هنوز به طور کامل کاراش تموم نشده و خیلی از صفحات باید ویرایش یا حذف بشه تا نهایی بشه.

مسدود کردن یک پوشه برای ربات‌ها و خزنده‌های موتورهای جستجو:

پشتیبانی خیلی خوبی داریدو100% ازتون راضیم،هم بسته تلگراموخریدم هم اینستاگرام وانشالله هر روزامکانات جدیدی بهش اضافه بشه. سلام برنامه بسیار کاربردی هست و من ازش برای اطلاع رسانی محصولات جدیدم به مشتری هام استفاده میکنم به امید موفقیت های بیشتر.. من چندتاازبرنامه های تلگرام روتست کردم.تنهابرنامه ای که درست کارمیکردوتوی این نوسانات تلگرام موفق بودنرم افزارشماست.. پس نیازه شما هم درمورد منطق موتور های جست وجو هوشیاری لازم رو به خرج بدین و کارکرد کل سیستم رو ببینید.

4- برای تأیید اینکه فایل robots.txt آنلاین نسخه‌ای است که می‌خواهید گوگل آن را بخزد، روی تأیید نسخه آنلاین کلیک کنید. 1- روی Submit در گوشه سمت راست پایین ویرایشگر فایل robots.txt کلیک کنید. این کار فقط به خزنده بینگ (نام عامل کاربر Bing) می‌گوید که از خزیدن صفحه خاص در /example-subfolder/blocked-page.html اجتناب کند.

موتورهای جستجو برای پایش وب سایت ها لینک ها را دنبال کرده و از یک سایت به سایتی دیگر می روند. اگر اولین بارتان باشد که این قسمت را باز میکنید و قبل از نصب افزونه یوست سئو فایل ربات خود را نساخته باشید، دکمه برای شما به صورت “ایجاد فایل ربات” نمایش داده خواهد شد. در واقع یا ربات را از یک آدرس دور نگه می دارید و از آدرس محافظت می کنید، یا اینکه به ربات موتور جستجو اعلام می کنید به کدام بخش ها سر بزند و کدام بخش ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهد. اما قطعا هیچ وقت بیشتر از یکی دو روز نمیکشه که از جست و جوی خودتون به نتیجه دل خواه میرسید. و شما می‌توانید برای ویرایش و ایجاد آن از یک FTP یا با فایل منیجر کنترل‌پنل هاست خود اقدام کنید. این فایل درست مثل هر فایل متنی معمولی است و شما می‌توانید آن را با یک ویرایشگر متن ساده مانند Notepad باز کنید.

با ایجاد فایل Robots.txt می‌توانید از ایندکس شدن صفحات غیرضروری سایت و یا صفحاتی که هنوز دارای محتوای مناسبی نیستند و یا قوانین سئو در آنها پیاده نشده است به راحتی جلوگیری نمایید. انجام این کار تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما دارد و تنها صفحات استاندارد و معتبر را در دسترس ربات‌ها و سپس کاربران قرار خواهد داد. اگر می‌خواهید آدرسی از صفحات و لینک‌های آن توسط روبات بررسی شود اما در نتایج جستجو نمایش داده نشود، درنتیجه باید بجای فایل robots.txt از متاتگ ربات استفاده کنید. اگر قصد دارید این روش را به شکل بهینه انجام دهید مقاله متاتگ robots ما را حتماً بخوانید تا به نکات جالبی درباره این متاتگ دست پیدا کنید. فایل روبوت robots.txt چیست؟ نحوه ساخت فایل robots.txt چگونه است؟ بهترین و مناسب ترین فایل روبوت برای وردپرس و جوملا چیست؟ پاسخ به همه این پرسش‌ها را می‌توانید در این مقاله از سایت میزفا مطالعه نمایید.

از نظر فنی می توانید فایل robots.txt خود را در هر دایرکتوری اصلی سایت خود قرار دهید. یکی از تکنیک هایی که در سئو مورد استفاده قرار می گیرد، URL Cloacking نام دارد که برای پنهان کردن آدرس صفحات از دید موتور های جستجو و کاربران کاربرد دارد. در این دستور شما زمان تاخیر را هم به ربات ها اعلام می کنید؛ البته این دستور برای رباتی مانند Googlebot قابل اجرا نیست و برای انجام آن باید از ابزاری مانند گوگل سرچ کنسول بهره بگیرید. Crawl-delay به موتور های جستجو دستور می دهد که صفحه ای را با تاخیر ایندکس کنند؛ این دستور زمانی کاربرد دارد که صفحه شما دارای مشکل است و می خواهید آن را برطرف کنید. همانطور که گفته شد با استفاده از این فایل و دو دستور بالا، می توانید به ربات های گوگل بگویید که صفحه مورد نظر شما را ایندکس کنند و یا ایندکس نکنند. مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام فایل‌های پی دی اف و اکسل منع شده‌اند.