دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

اولین قدم شما این است که واقعاً فایل robots.txt خود را ایجاد کنید. بعد از کلی گشتن تو نت دنبال پیدا کردن مشکلم، شما واقعا یه محتوای کاربردی نوشتید، بقیه یه چیز تکراری رو کپی زدن از هم. مطمئن شوید هیچ محتوا یا بخشی از وب‎سایت خود را که می‌خواهید کرال شود، مسدود نکرده‌اید. خصوصی نگه داشتن بخش‌هایی از یک وب‌سایت که نمی‌خواهید گوگل آن را ببیند یا ایندکس کند.

  • فایل robots.txt یکی از بخش‌های مهم هر سایت برای عملکرد صحیح در مواجهه با ربات‌های اینترنتی است.
  • کد بالا به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است.
  • این مقالات که به زامبی پیج معروفند، باعث کاهش ارزش سئو سایت میشوند.
  • اما راه حرفه ای تری نیز وجود دارد که شما می توانید به کمک ابزار تست فایل robots.txt در کنسول گوگل آن را تست کنید.
  • استفاده از فایل Robots.txt تاثیر بسزایی بر عملکرد بهینه سایت و سئو آن دارد و به همین دلیل است که تمامی وب سایت‌ها باید دارای فایل ربات ساز باشند.
  • اگر می‌خواهید برای ادیت فایل Robots.txt سایت خودتان اقدام کنید، این فایل در قسمت Root سایت شما قرار دارد.

از طرفی این موضوع به گوگل اجازه خواهد دهد تا محتوای یک صفحه را در صورتی که در صفحه دیگری از طریق iframe یا تگ های HTML مشابه بارگزاری شده باشد را علی‌رغم دستور noindex، فهرست‌ بندی کند. مجموعه وب جوان از سال 1397 تا سال 1399 در 4 پروژه سئو و بهینه سازی کامل ( 0 تا 100 ) اثر گذار بوده و در 12 پروژه نیز به عنوان مشاور وارد عرصه کاری شده است. جلوگیری از ایندکس کردن فایل‌های خاص در وب‌سایت شما (تصاویر، PDF و غیره) توسط موتورهای جستجو.

مدیریت ترافیک ورود ربات ها به وب سایت

با ابزار انلاین که فایل robots.txt رو چک کردم میگفت وجود نداره اما از طریقی که شما اموزش دادید فایلی رو اورد که اصلا دستوراتش فرق میکنند. اگر بتوانید فایل robots.txt خوبی ایجاد کنید، می‌توانید به موتورهای جستجو (به خصوص Googlebot) بگویید که کدام صفحات را مشاهده نکند. در واقع با این کار به ربات‌ها می‌گویید کدام صفحه‌ها اصلاً در اولویت شما نیستند. حتماً شما هم نمی‌خواهید که ربات خزنده‌ گوگل برای مشاهده و ایندکس محتوای تکراری و کم ارزش، سرورهای شما را اشغال کند. در واقع فایل Robots.txt یک قرارداد بین سایت شما و ربات‌های خزنده است که به آن‌ها اعلام می‌کند چه محتوایی قابل بررسی و چه محتوایی غیرقابل بررسی است. با این کار ربات‌های موتورهای جستجو زمان کافی و اختیارات لازم برای بررسی محتوای وب‌سایت شما را داشته و بهتر سایت شما را بررسی می‌کنند.

آموزش کامل بهینه سازی فایل Robot.txt برای بهبود سئو

وباید در کل بشینم همه لینک هارو درست کنم و به صفحات درست خودشون ریدایرکت کنم بجز این فکری به ذهنم نمیرسه . اگر هم می‌خواهید صفحه‌های مشخصی را تست کنید،‌ کافی است آدرس آن را در نوار پایینی وارد کنید و بعد ربات گوگلی که مد نظرتان است را انتخاب کنید. هر بار که دکمه test را بزنید در همان لحظه به شما نشان می‌دهد اجازه دسترسی ربات‌ها به صفحه را داده‌اید یا نه. Crawl Budget در حقیقت تعداد صفحاتی از وب سایت‎تان است که ربات گوگل در یک روز آنها را خزیده و بررسی می‌کند. بودجه شما، یا همان تعداد صفحاتی که توسط Googlebot مشاهده می شوند، بر اساس حجم وب‌سایت شما (تعداد صفحات)، سلامت آن (عدم بروز خطا) و تعداد بک‌لینک‌های سایت‌تان تعیین می‌شود.

در هر دامنه و زیر دامنه باید یک فایل txt جداگانه قرار بگیرد. ساختارهای نوشتاری Robots.txt و robots.TXT صحیح نیستند. بنابراین، robots.txt یک ابزار ضروری برای کنترل نمایه‌سازی صفحات شما است. خصوصی نگه‌داشتن بخش‌های کامل یک وب‌سایت (به‌عنوان‌مثال، سایت مرحله‌بندی تیم مهندسی وب جوان).

نمونه فایل صحیح ربات

اگر برای ایندکس کردن تمام صفحات خود با مشکل مواجه هستید، ممکن است با مشکل بودجه crawl مواجه شوید. با مسدود کردن صفحات بی‌اهمیت با robots.txt، گوگل بات می‌تواند بیشتر بودجه خزشِ شما را صرف صفحاتی کند که واقعاً مهم هستند. در غیر این صورت ممکن است سایت شما برای همیشه از نتایج گوگل محو و پنالتی شود که نتیجه آن بر باد رفتن زحمات شما خواهد بود. در URL Cloacking از روشی استفاده می شود که شرایط و قوانین گوگل را کاملا نقض می کند و به همین دلیل است که به آن روش سئوی کلاه سیاه می گویند.