دسته‌ها
اخبار

چطور فایل Robots txt وردپرس را برای سئو بهینه کنیم؟ راست چین

مدرن ترین متدهای طراحی وب در قالب هزاران محصول آماده طراحی سایت هم اکنون در دسترس شماست. می توانید در این فایل، خط های مختلفی به صورت دستورالعمل، تعریف کنید. در اینجا مثالی از فایل robots.txt وردپرس برای شما نمایش داده ایم. Robots.txt یک فایل است که وب مسترها به ربات های خزنده موتور جستجو می توانند اعلام کنند که چطور سایتشان را ایندکس کنند. این فایل معمولا در ریشه دایرکتوری ذخیره شده که به عنوان پوشه اصلی سایت شما شناخته می شود. توسط این فایل شما می‌توانید مشخص کنید که گوگل چه قسمت‌هایی از سایت شما را ایندکس کند و درواقع می‌توانید گوگل را کنترل کنید.

  • از اینرو اگر می‌خواهید صفحات مربوط به رسانه سایت شما ایندکس شوند، در چنین حالتی از یک تگ noindex در صفحات استفاده می شود.
  • یا فایل منیجر کنترل پنل هاست) در روت اصلی سایت آپلود کنید.
  • Txt که از قبل در سایت شما قابل دسترسی هستند استفاده کنید.
  • در برخی موارد بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی بخش‌های مشکل دار سایت شما، مخصوصا در سایت‌های که نیاز به پاکسازی سئویی گسترده دارند، می‌تواند مفید باشد.
  • اگر فکر میکنی سخته و یا ممکنه خطا کنی در سایت هایی مثل پونیشا دنبال متخصص سئو بگرد تا برات انجام بده.

خوب است بدانید که بصورت پیش فرض این فایل وجود ندارد و برای ویرایش محتوای آن باید یک فایل متنی بصورت robots.txt ایجاد کنید و دستورات لازم را در آن قرار دهید. فایل robots.txt سایت یک راهکار برای برقراری ارتباط با ربات های موتور جستجو است. شما به کمک این فایل که در هاست سایتتان قرار گرفته و البته متنی که درون آن نوشته شده، میتوانید به ربات های خزنده موتور جستجو فرمان بدهید. به این صورت که لیستی از کلمات کلیدی مورد نظرتان را به این ربات ارتقاء سئو میسپارید تا جایگاه (صفحه) سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل (برای تک تک آن عبارات کلیدی) به شما گزارش دهد. و با انجام همه روزه این کار فرایند رشد یا افت سایت تان در عبارت کلیدی مختلف را جلوی چشم خواهید داشت.

هاست وردپرس

ما با سئورب، سایتی که در زمینه آموزش سئو است، از سال 96 کار خودمان رو شروع کردیم. سرعت صفحه چیست؟ سرعت صفحه ابزاریست که نشان می­دهد محتوای شما با چه سرعتی در… اگر مطمئن نیستید که Robots.txt را دارید یا نه می‌توانید به سادگی در انتهای آدرس سایت خود یک Robots.txt را تایپ کنید تا مشخص شود که سایت شما دارای این فایل است یا خیر. فقط کافی است در انتهای آدرس یک سایت کلمه Robots.txt را قرار دهید تا این فایل را برای شما نشان دهد.

تست فایل robots.txt در سرچ کنسول گوگل

در صفحه بعد، یواست سئو، فایل Robot.txt قبلی را به شما نشان می دهد. و اگر تا به حال این فایل را نداشتید، در این مرحله robot.txt ایجاد می شود. شما می توانید هر کدام را برایتان مناسب بود، انتخاب کنید. معمولاً در ایران لینکدین را به‌عنوان محلی برای شناسایی و جذب نیرو انسانی برای سازمان‌ها می‌شناسند؛ اما صد البته می‌توان از این رسانه اجتماعی برای جذب ترافیک به وب‌سایت استفاده نمود. یا فایل منیجر کنترل پنل هاست) در روت اصلی سایت آپلود کنید. بعد توی این فایل باید کد خاصی بنویسیم آقای حسینی؟ چون نمی دونم باید چی باشه تو این فایل.

Robots.txt نحوه خزیدن در صفحات مختلف وب‌سایت را به ربات‌ها اعلام می‌کند در حالی که متا ربات و ربات X رفتارهای یک صفحه یا محتویات یک صفحه را به ربات‌های خزنده اعلام می‌کنند. موتورهای جستجو مثل گوگل هر کدام ربات های مخصوص به خود دارند مثل Googlebot که معروفترین ربات گوگل می باشد که وظیفه ی بازرسی، بارگذاری و ایندکس صفحات وب را بر عهده دارد. این ربات نسبت به دیگر ربات ها دستورات بیشتر و پیچیده تری متوجه می شود. Googlebot علاوه بر درک دستور user-agent و disallow دستور allow را متوجه می شود. اگر مایل هستید که تنها تعداد محدودی از صفحات سایت شما در موتورهای جستجو ایندکس نشوند، پیشنهاد می‌کنیم به جای تغییر در فایل robots.txt از تگ ‌noindex در هدر صفحه موردنظر استفاده کنید.