دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

مثل اینست که بگویید “هیچ موجود زنده ای” حق ندارد به تلفن شما دست بزند. این عبارت شامل تمام خویشاوندان، حیوون خونگی و حتی پرنده ی تو باغچه ها هم می شود. کلیه حقوق این سایت برای شرکت “بهسازان مجازی فناوری اطلاعات آمارد” محفوظ می‌باشد.

  • این یک لیست قابل خواندن ماشینی از تمام صفحات یک وب‌سایت است.
  • Txt برای مسدود کردن این صفحات در خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجو استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید امنیت فایل ربات خود را چند درجه بالاتر ببرید از مکانیزم امنیتی Honeypot (یک مکانیزم مبتنی بر داده‌هایی که قابل دسترسی هستند اما دسترسی آن‌ها به صورت مداوم مانیتور می‌شود) استفاده کنید.

نزدیک به 2 سال هست که در زمینه سئو به صورت تخصصی فعالیت میکنم و به سئوی کلاه خاکستری علاقه فراوانی دارم. روز کاری من با مطالعه‌ی اخبار و مقالات جدید مرتبط با حوزه سئو شروع میشه و در این بین اگر مطلب مفیدی رو ببینم در بلاگ تریبون با شما عزیزان به اشتراک می‌گذارم. یک فایل txt باید درtop-level directory وب‏سایت قرار بگیرد.

برخی از سئوکاران در قدیم معتقد بودند اگر صفحاتی مثل تگ ها، دسته بندی ها، و… ایندکس نشوند، صفحات سایت زودتر در دسترس خزنده های گوگل قرار می گیرند و رتبه بالاتری به دست می آورید. از بارزترین مثال‌ها در این زمینه، سایت‌های اشتراک فایل غیرقانونی از جمله سایت‌های تورنت هستند. خیلی از این سایت‌ها اجازه دسترسی به محتوای داخلیشان را به ربات‌های موتورهای جستجو نمی‌دهند و به جای آن جستجوگر داخلی خودشان را به کاربران پیشنهاد می‌کنند. به عبارت دیگر، ربات‌ها فقط زمانی تغییر رفتار می‌دهند که دستور دقیق و منطبق با آن رفتار را از طریق متون داخل این فایل دریافت کرده باشند. در غیر این صورت آن‌ها به رفتار طبیعی خود یعنی بررسی و ایندکس کردن تمام بخش‌های سایت ادامه خواهند داد. ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند.

مسدود کرده ربات‌ها و خزنده‌ها از دسترسی به یک فایل خاص:

این حرکت باعث میشود گوگل سریع تر بک لینک شما را شناسایی و ثبت کند و در نهایت اعتبار سایت ریپوتاژ / بک لینک دهنده زودتر به سایت شما منتقل میشود. سلام، شما هیچ دسترسی به فایل robots.txt ندارید و نمیتونید تغییراتی در اون ایجاد کنید و حذف این فایل در وبمسترتولز عملی رو پیش نمیبره چرا که در سایت شما موجود هست. میتونی اون عکس ها رو بررسی داخل یک زیر دامنه و کلا زیردامنه رو با این فایل ربات مسدود کنی، همینطور میتونی این عکس ها رو در یک پوشه خاص درج کنی و دوباره ادرس پوشه رو در فایل ربات بدی و دوباره مسدود کنی. حتی بدون فایل robots.txt سایت توسط روبات ها خزش می‌شود. دستور زیر به این معناست که ربات گوگل به پوشه blog و همه زیرپوشه‌های blog دسترسی ندارد.

به چه دلیل از فایل Robot.txt استفاده می کنیم؟

در برخی بخش‌ها (به هنگام حرکت دادن ماوس) حتی شبیه‌سازی لرزش دست انسان نیز در همانندسازی رفتار انسانی لحاظ کرده‌ایم. قالب وردپرس Enfold نیز از قالب‌های معروف و حرفه‌ای وردپرس است که امکانات فوق‌العاده‌ای نیز دارد. سئو دسته بندی محصولات در یک سایت فروشگاهی اینترنتی، یکی از موضوعات مهمی است که متأسفانه اکثر وبمستران آن را… Robots.txt در حقیقت جزو مهارت‌های اولیه‌ای است که متخصصین سئو آن را یاد می‌گیرند و یکی از صدها بخش سئو سایت می‌باشد. اما متاسفانه در بسیاری از موارد نتایجی که از آن گرفته می‌شود یا منفی و مخرب است و یا عملا هیچ تاثیری در سئو ندارد. هنوز که هنوز است خیلی‌ها از عملکرد دقیق فایل‌های ربات اطلاعی ندارند.

برای خزیدن در بین وب‌سایت‌ها موتورهای جستجو از لینک‌های قرار داده شده در سایت‌ها استفاده می‌کنند. درنتیجه در داخل یک سایت چرخیده و از یک سایت به سایت دیگر لینک می‌شوند. درنهایت خزنده‌ها بین میلیاردها لینک و وب‌سایت می‌خزند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. این خزیدن ربات‌ها شبیه به حرکت عنکبوت در تارهای خود است.