دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست و چه کاربردی در سئو و ایندکس شدن سایت دارد؟ وب جوان

در صورت یافتن این فایل، آن را خوانده و سپس به پایش وب سایت ادامه می دهند. فایل های robots.txt به منزله دستورالعمل پایشگرها برای پایش وب سایت است. در صورتی که فایل robots.txt دارای دستوری برای محدود کردن پایشگرها نباشد (یا اصلا هیچ فایل robots.txt وجود نداشته باشد)، پایشگرها بدون هیچ محدودیتی به تمام قسمت های یافته شده سر زده و آنها را ایندکس می کنند. شاید بپرسید چرا باید اینکار را انجام داد؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است. من یک سایت تازه راه اندازی کرده ایم و نمیخواهم گوگل آن را ببیند. پس آن را از دسترسی گوگل و بینگ و هر موتور جستجوی دیگری خارج می کنم.

  • اگر بعد از وارد کردن این آدرس در مرورگر با یک صفحه 404 روبرو شدید، باید خودتان اقدام به ساخت robots سایت کنید.
  • اما اگر صفحاتی که قرار است به کمک این فایل از دید ربات موتور جستجو پنهان شوند را پنهان نکنید، سئو وب سایتتان را کاهش میدهید.
  • 6- با بازخوانی صفحه در مرورگر خود برای به‌روزرسانی ویرایشگر ابزار و مشاهده آنلاین کد فایل robots.txt، بررسی کنید که آخرین نسخه شما با موفقیت خزیده شده است.
  • اما بسیاری از وب مسترها برای محدود ساختن ایندکس صفحات وب سایت میان Robots.txt یا تگ noindex مردد می‌شوند و نمی‌دانند که کدام یک از آنها گزینه بهتری است.

این دوره از نمایشگاه که 24مین دوره این رویداد بود با حضور 480 استارتاپ که در بخش الکام استارز حضور داشتند برگزار و استارتاپ‌ها به معرفی خدمات و تکنولوژی خود برای بازدیدکنندگان پرداختند. در این میان رویداد ویژه الکام پیچ برگزار شد که استارتاپ‌ها با حضور بر روی استیج خدمات و تکنولوژی‌های استارتاپ خود را در معرض داوری قرار می‌دادند. که مبحث جداگانه ای داره و قصد نداریم این موضوعات رو اینجا بررسی کنیم فقط می خوام بگم که به این جنبه ها هم باید خودتون توجه داشته باشید.

فایل robots.txt در کجا بایستی قرار داشته باشد؟

کافی است ربات های خزنده، صفحات غیرضروری مثل ادمین وردپرس، فایل افزونه ها، فولدر تم را ایندکس نکنند. با این کار، موتورهای جستجو وقت بیشتری برای ایندکس صفحات مفید و ضروری شما دارند. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، ربات‌های موتورهای جستجو پررنگ‌ترین نقش ممکن برای معرفی کامل یک سایت به موتورهای جستجو را ایفا می‌کنند. گوگل به عنوان بزرگترین مرجع و گسترده‌ترین شبکه در این زمینه، ربات‌های اختصاصی و عمومی زیادی گسترش داده است.

استفاده از فایل Robots.txt برای بهبود سئو

در تصویر بالا گوگل اعلام می کند که چنین صفحه ای وجود دارد، اما اطلاعات آن از دید گوگل قابل مشاهده نیست، چرا که جلوی دسترسی به آن گرفته شده است. برای جلوگیری از چنین مشکلی ابتدا بایست صفحات مورد نظر را با استفاده از متا robots نوایندکس نمود و پس از خارج شدن آن صفحات از ایندکس گوگل، اقدام به بلاک نمودن آدرس ها کرد. اگر در وب سایت شما هیچ بخشی برای پنهان کردن در نتایج جستجو وجود ندارد، شاید بهتر باشد که فایل robots.txt را به کل نادیده بگیرید. آنها پس از رسیدن به یک وب سایت، قبل از پایش آن نگاهی به فایل robots.txt می اندازند.

چگونه یک فایل robots.txt بسازیم؟

در عمل، فایل robots.txt نشان می‎دهد که آیا برخی از نرم‌افزارهای کرال کردن وب می‎توانند قسمت‌هایی از یک وب‌سایت را کرال کنند یا خیر. این دستورالعمل‌ها با «disallowing» یا «allowing» مشخص می‌شوند. اصلا دستور دادن به ربات‌ها چه فایده‌ای دارد؟ مگر اشکالی دارد که ربات‌ها همینطور برای خودشان در وبسایت ما بچرند؟ بله.. اگر ربات‌ها را کنترل نکنید، سرور هاست سایت شما درگیر ربات‌هایی می‌شود که فایده‌ای برای سایت‌تان ندارند. همچنین روی بهینه‌سازی سئوی سایت شما هم تاثیر می‌گذارد. فایل ربات robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی است که برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند اجازه دسترسی به کدام بخش‌های وبسایت را دارند و دسترسی به کدام بخش‌ها برای آن‌ها مجاز نیست.