دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

است که با کمک آن و درج دستورات تحت وب می‌توان کارهای مختلفی از جمله ایجاد دسترسی یا محدودسازی ربات موتورهای جستجو را انجام داد. این فایل به‌صورت اتوماتیک بر عملکرد سایت شما تأثیر می‌گذارد. و به‌وسیله آن می‌توان صفحاتی که محتوای آن‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست ایندکس نشاند. درواقع موتورهای جستجو توسط این ربات متوجه می‌شوند که به چه بخش‌هایی اجازه دسترسی دارند.

  • چرا که اگر به طور همزمان استفاده شود گوگل در نتایج جستجو چنین پیغامی را نمایش می‌دهد که «توضیحی برای این صفحه در دسترس نیست» و در کارکرد کلی سایت شما تاثیر می‌گذارد.
  • پس شما و تقریبا همه ی ادم هایی که به عنوان یه انسان معمولی از گوگل استفاده میکنندهیچ وقت یه کلمه کلیدی ثابت رو به مدت یه هفته تا یه ماه پشت سر هم سرچ نمی زنند و روی یک سایت کلیک نمیکنند.
  • در این مقاله می‌خواهیم درباره SEM، مزایا و معایب آن و تفاوت آن با SEO صحبت کنیم.
  • و باقیش، وهر چقدر که در ادامه از این ربات استفاده بکنید برای شما سود خالص هست.
  • در گام نخست باید بررسی کنید که هیچ محتوایی در این فایل برای بررسی و خزیدن ربات‌ها مسدود نشده باشد.
  • خزیدن، اولویت اصلی این ربات است پس طوری طراحی شده که تا بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نگذارد.

این بدافزار به شدت به دنبال ایمیل‌های سایت شما هستند تا ارسال تعدادی زیادی هرزنامه و اسپم را آغاز کنند. برای این کار باید کد زیر را در یک فایل با فرمت txt قرار دهید. تعیین تأخیر خزیدن به‌منظور جلوگیری از بارگیری بیش از حد سرورهای شما هنگام بارگیری هم‌زمان چند قطعه محتوا توسط خزنده‌ها.

قالب اصلی روبوتکست:

این فایل حاصل یک اجماع بین توسعه دهندگان موتورهای جستجو در روزهای ابتدایی بوجود آمدن اینترنت است ولی همچنان اغلب موتورهای جستجو بدان پایبند هستند. فایل robots.txt همان بستری است که کمک می‌کند تا ربات‌ها زبان ما را بفهمند و زمانی که برای بررسی یا اقدامات دیگر به ‌سایت شما سر می‌زنند، نقش راهنما را بازی می‌کند. یک موتور جستجو، محتوای txt را کش می‌کند، اما معمولا حداقل یک بار در روز محتوای ذخیره شده را به روز خواهد کرد. اگر فایل را تغییر دهید و بخواهید سریع‌تر آن را به روز کنید، می‎توانید آدرس robots.txt خود را در گوگل Submit کنید. راه‌های مختلفی برای دسترسی به نقشه یک سایت وجود دارد که یکی از آن‌ها نوشتن آدرس سایت‌مپ در فایل robots.txt است. توجه داشته باشید این دستور فقط توسط Google ، Ask ، Bing و Yahoo پشتیبانی می‌شود.

چه صفحاتی را با فایل robots.txt از دسترس موتورهای جستجو خارج کنیم؟

برای دسترسی به دایرکتوری Root وب‌سایت‌تان می‌توانید به اکانت هاستینگ وب‌سایت وارد شوید. در بخش بعد توضیح می‌دهیم که چطور یک فایل Robots.txt بسازیم، آن را در جای درستش قرار دهیم و تست کنیم تا ربات‌های گوگل به آن دسترسی داشته باشند. هدر دادن منابع سرور برای این صفحات، باعث از بین رفتن Crawl Budget شما می‌شود. به این ترتیب صفحات ارزشمند و مهمی که واقعاً نیاز به ایندکس شدن دارند خیلی دیرتر به نتایج جستجو راه پیدا می‌کنند. گوگل اعلام کرد که برای حذف صفحه‌ها از نتایج جستجو، بهتر است از را‌ه‌های دیگری به جز فایل Robots.txt استفاده کنید. البته در حال حاضر می‌توان از این فایل برای خارج کردن فایل‌هایی مثل تصاویر، ویدیو یا صدا از نتایج جستجو استفاده کنید اما برای صفحات وب مناسب نیست.

دستورات فایل robots سایت

قبل از اینکه ربات‌های موتورهای جستجو نظیر گوگل صفحات وب را کراول کنند ابتدا فایل Robots.txt را بررسی می‌کنند و اگر این فایل موجود باشد مطابق با اطلاعات مندرج در آن اقدام به ایندکس کردن صفحات می‌کنند. برای کرال کردن سایت‌ها، موتورهای جستجو لینک‌ها را دنبال می‌کنند تا از یک سایت به سایت دیگر بروند. در نهایت، از طریق میلیاردها لینک وب‌سایت کرال می‎شوند.