دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست؟ سئو اسمارت

زیرا ممکن است این صفحات نخواهند که از دید گوگل ایندکس شوند. از اینرو اگر می‌خواهید صفحات مربوط به رسانه سایت شما ایندکس شوند، در چنین حالتی از یک تگ noindex در صفحات استفاده می شود. با این حال، تگ noindex از نشان دادن محتوا در صفحات دیگر نیز جلوگیری می‌کند. به طور خلاصه، فرض کنید که یک قطعه از محتوا را با استفاده از iframe جاسازی کرده ایم.

  • بعد از اینکه تغییرات لازم را ایجاد کردید، مجددا با گزینه آپلود آن را به فولدر ریشه سایت برگردانید.
  • البته شایدم هدفتون این باشه و سوال اشتباه پرسیده باشید.
  • با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.
  • از اینجا می‌توانید جزییات فایل robots.txt هر سایتی را به راحتی مشاهده کنید.

با این فایل شما می‌توانید محتواهایی که نمی‌خواهید توسط موتورهای جستجو بررسی و در نتایج جستجوها نشان داده نشود را مشخص کنید. این دستورات کدهای ساده ای به نظر می آیند اما از طریق آن ها می توان سئو وب سایت را تغییر داد. نکته هائز اهمیت حساس بودن فایل ربوتس دات تی ایکس تی به حروف کوچک و بزرگ در حروف لاتین می باشد که دقت کنید اسم و آدرس صفحات را درست و دقیق وارد کنید. فایل robots.txt در cms وردپرس به صورت پیش فرض وجود دارد و اگر در شرایطی وجود نداشت می توانید با نصب افزونه yoast seo فایل ربوتس دات تی ایکس تی را فعال و ایجاد نمایید. اگر فایل robots.txt در وب سایت شما وجود ندارد، نگران نباشید.

نکاتی درباره فایل robots.txt

این کار به ایندکس شدن این صفحات در گوگل کمک می‌کند و افراد می‌توانند آن صفحات را ببینند. در واقع اگر این ربات‌ها نباشند، صفحات ارزشمند سایت شما که برای تولید آن‌ها خیلی زحمت کشیده‌اید، اصلا روی بستر اینترنت دیده نمی‌شوند. اما از آنجا که این ربات‌ها ممکن است برخی چیزهایی که ما دوست نداریم را به دیگران نشان بدهند، برای کنترل کردنشان نیاز داریم تا با زبان رباتی با آن‌ها حرف بزنیم. فایل robots.txt همان بستری است که کمک میکند تا ربات‌ها زبان ما بفهمند. Robots.txt یک فایل متنی است و برای ربات‌های خزنده‌ای که برای بررسی یا کارهای دیگر به وب‌سایت شما سر می‌زنند، نقش راهنما را بازی می‌کند. فایل robots.txt را وب‌مسترها می‌سازند و با این فایل به ربات‌ها دستور می‌دهند که چه صفحاتی را کرال یا ایندکس کنند و در چه صفحاتی نباید وارد شوند.

مسدود کردن دسترسی به یک فایل خاص

همان Notepad ساده ویندوز یا هر ویرایشگر متن دیگر که فایل خروجی از نوع TXT می‌دهد قابل استفاده است. اما باید حواستان باشد که این ربات‌ها زبان آدمیزاد سرشان نمی‌شود! یعنی همینطور مثل چی سرشان را می‌ندازند پایین و سر تا پای سایت را بررسی می‌کنند. بعضی وقت‌ها هم ربات‌ها گوگل چیزهایی را که دوست نداریم هر کسی ببیند را برمی‌دارند می‌برند در سرورهای گوگل ذخیره می‌کنند و به عالم و آدم نشان می‌دهند. خیر ربات‌های بدافزارها به دنبال اطلاعات کلی از سایت‌ها مانند ایمیل‌های بخش Info هستند درنتیجه به صورت کامل Robots.txt را نادیده می‌گیرند و از دستورات آن پیروی نمی‌کنند. هدف این ربات‌های مخرب پیدا کردن ایمیل‌های شرکتی است تا هرزنامه و اسپم‌ها را به صورت انبوه برای این ایمیل‌ها ارسال کنند.

اگر صفحاتی را می‌خواهید مشخص کنید که موتورهای جستجو به آن‌ها وارد نشده و از دیدن آن‌ها پنهان بمانند، می‌توانید در Robots.txt دسترسی به آن‌ها را محدود کنید. به این نکته توجه داشته باشید که این صفحات توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو بررسی نمی‌شوند. Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وب‌سایت برای آموزش به ربات‌های وب (معمولاً روبات‌های موتورهای جستجو) ایجاد می‌کنند که چگونه صفحات را در وب‌سایت خود بخزند.