دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

گوگل انقدر هوشمند هست که بفهمه این فایل js هست و نباید در نتایج بیاره. یک دونه اصلی داره که تو قسمت سئو و بخش عمومی هست، میتونید اونو درج کنید. ولی با این حال درج همه این نقشه ها در این فایل هم مشکلی ایجاد نمیکنه. اینکه نمیخواین برخی صفحات ایندکس بشن خب به کنار و اوکی هست ولی وقتی با همین کار میاین صفحات مهم رو هم از ایندکس در میارید مشکل درست میکنه، یک نمونه هم بررسی کردم و دقیقا همین یک نمونه این مشکل داشت.

  • Robots.txt نحوه خزیدن در صفحات مختلف وب‌سایت را به ربات‌ها اعلام می‌کند در حالی که متا ربات و ربات X رفتارهای یک صفحه یا محتویات یک صفحه را به ربات‌های خزنده اعلام می‌کنند.
  • این مشکل به طور کلی ناشران رسانه ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • اگر گوگل عمل رباتیک را جریمه کند خیلی از افراد میتوانند بر روی سایت رقیب خود حرکات رباتیک پیاده‌سازی کنند و آنها را به زیر بکشانند!
  • Txt در کنسول جستجو این ابزار را فقط می‌توانید برای پرونده‌های robots.
  • این دستور مشخص می‌کند که دستورهای موجود در فایل، تنها برای یک ربات خاص (در اینجا Googlebot) قابلیت اجرا دارد.

این دستورات به پایشگر Bingbot (ربات پایشگر بینگ) اعلام می کند که صرفا یو آر ال /example-subfolder/blocked-page.html را پایش نکند. یک نمونه فایل صحیح ربات robots.txt که شاید بیشتر کاربران به دنبال آن هستند، میتوانید آن را در زیر مشاهده کنید. شما باید یک فایل ربات داشته باشید که حداقل یک دستور درون خود دارد. اکنون شما یک فایل درست و صحیح دارید که آماده است در سایت قرار گیرد و همچنین برای گوگل هم ارسال شود. دستتون دردنکنه وتشکرازراهنمایی های خوبتون چشم تمام مواردروکه گفتین انجام میدم تاسایت خوب رنک بگیره.ممنون میشم اگه…

نیاز به مشاوره دارید؟

حال فرض کنید روزانه بیش از صدها ربات یک سایت را بررسی کنند؛ این اتفاق سبب کند شدن سرعت لود سایت خواهد شد. چرا که تمام بخش های سایت و هاست، تحت تاثیر هزارن ربات قرار گرفته است. اگر بخواهید از روش معمولی استفاده کنید، باید فایل robots.txt را باز کرده و دستورات داخل آن را بررسی کنید. اما راه حرفه ای تری نیز وجود دارد که شما می توانید به کمک ابزار تست فایل robots.txt در کنسول گوگل آن را تست کنید. اما اگر با صفحه ای شامل کدهای User-agent و … روبرو شدید، باید برای مدیریت فایل به کنترل پنل هاست سایتتان مراجعه کنید.

چرا باید از فایل Robots.txt استفاده کنیم؟

یکی از مواردی که متخصصین بایستی در نظر بگیرند بررسی چک لیست کلیک پذیری یکی… چگونگی تاثیر سرعت سایت بر سئو و رتبه بندی گوگل (راهنمای 2021 در خصوص سرعت… در مقاله پیشرو به بررسی کامل موضوع مهمی در بخش سئو به نام راهنمای سئو… برخی وب سایت‌های سریع ممکن است عملکرد بدتری نسبت به وب سایت های کند داشته… برخی از بدافزارها مانند ربات‌های مخرب txt را نادیده می‌گیرند.

اگر فایل robots.txt وجود نداشته باشد مشکلی پیش خواهد آمد؟

در صورتی که این فایل را بروزرسانی کرده‌اید بهتر است آدرس آن را برای بررسی در گوگل سرچ کنسول ارسال کنید تا سریع‌تر بروز رسانی شود. برخی موتورهای جستجو از چند نوع ربات برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ مثلاً گوگل دارای ربات Googlebot برای جستجوی ارگانیک در بین سایت‌ها است. همچنین گوگل دارای ربات Googlebot-Image برای جست جوی تصاویر نیز است. اکثر موتورهای جستجو از قوانین یکسان استفاده می‌کنند، بنابراین نیازی نیست برای هر موتور جستجو یک دستورالعمل مجزا نوشته شود. این کد به ربات اجازه می دهد در فایل photos فقط عکس backlink.jpg را نمایش داده و ایندکس نماید، واجازه دسترسی به دیگر عکس های داخل فولدررا ندارد. شما با ترکیب این ۲ دستور user-agent و disallow می توانید قوانین مختلفی برای دسترسی به عکس، متن و …قسمت های مختلف سایتتان ایجاد کنید.