دسته‌ها
اخبار

سایت مپ چیست؟ 3 روش ساده ساخت Sitemap آکادمی دیجیتال مارکتینگ فرین

برخی سایت ها به شما امکان میدهند که برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کنیم. شما میتوانید به این سایت ها رفته و با ورود آدرس سایت و سایر مشخصات خواسته شده برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کرده و آنرا دانلود و در آخر هم در سرور خود بار گذاری کنید. سایت های رایگان و غیر رایگان بسیاری در سراسر وب به تولید سایت مپ اختصاص دارند. از معروف ترین این سایت ها میتوان به سایت xml-sitemaps.com اشاره کرد. این سایت بسیار ساده و با چند کلیک سایت مپ را برای شما ایجاد می کند.

  • البته میتوانید با استفاده از gzip حجم فایل و پهنای باند مورد نیاز را کاهش دهید ولی مطمئن شوید که سایز فایل نقشه سایت شما بعد از فشرده سازی کمتر از 10 مگابایت باشد.
  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه Yoast SEO برای خود نقشه سایت ایجاد کنید.
  • اما باز یکبار صفحه گوگل وبمستر خودتون رو بررسی بکنید، مطئمن شید نقشه سایت جدید ایندکس و نقشه قدیمی حذف شده.
  • معمولا سیستم هایی که اتوماتیک نقشه سایت رو میسازن هر لحظه ای که مطلب جدید بیادآپدیت میشن.

در کل جدا کردن نقشه سایت موبایل و دسکتاپ کاری هست که در سئو توصیه نمیشه. مثلاً در عکس زیر می‌بینید که از 116 صفحه سایت 109 تای آن تأیید و ایندکس شده و 7 تا از صفحات یا ایندکس نشده‌اند یا جزو صفحاتی بوده‌اند که به صورت دستی کاری کرده‌اید که از گوگل آن‌ها را بررسی نکند. سایر سیستم‌های مدیریت محتوا هم برای خود افزونه‌های دارند که اتوماتیک نقشه سایت را ایجاد می‌کنند. با کلیک بر روی مشاهده نقشه سایت، تمامی نقشه‌های سایتتان به صورت لیست نشان داده می‌شود. همه آدرس‌هایی که در نقشه سایت نوشته می‌شوند باید از قواعد یکسانی پیروی کنند.

دلیل اهمیت نقشه سایت چیست

(اشاره به آدرس یا همان url آن صفحه دارد. url چیست؟ ) برای وردپرس و cms های دیگر واقعا بهترین روش استفاده از پلاگین ها و ماژول های آماده است. اما برای سایت های دیگر باید آنها را خودتان با استفاده از کدهای موجود در اینترنت توسعه دهید. نقشه سایت بررسی و فهرست شدن صفحات سایت شما را برای گوگل تسهیل می‌کند.

استفاده از گزارش سایت مپ برای شناسایی خطاها

در صورتی که افزونه XML-Sitemap نتواند به موتورهای جستجو اعلام کند که محتوای جدیدی اضافه شده است و آن را ایندکس کند، در این صورت به شما اطلاع داده می شود. همه این صفحات توسط گوگل ایندکس شده اند و تفاوت آنها در حضور یا عدم حضور در نقشه سایت است. به‌عنوان‌مثال، نقشه سایت شما به 5000 صفحه لینک دارد.اما هنگامی‌که سرچ کنسول گوگل را مشاهده می‌کنید، سایت شما فقط 2،000 صفحه ایندکس شده دارد. مزیت اصلی استفاده از افزونه Yoast SEO برای ایجاد سایت مپ XML شما این است که آن را به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌کند (نقشه سایت پویا). اینکه تعداد برچسب ها اینقدر بیشتر از تعداد مقالات باشه اصلا درست نیست. اگر قراره این برچسب ها بعدا توی سئو شما تاثیر مثبت داشته باشه و از اونها ورودی بگیرید توی نقشه سایت هم بهتره که باشن.

برای مثال شما می‌توانید صفحات سبد خرید، صفحات لاگین کاربران یا هر صفحه نامتعارف دیگر را نادیده بگیرید. به‌منظور ثبت سایت مپ خود به‌حساب کاربری سرچ کنسول خود وارد شوید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید یک سایت مپ با استفاده از افزونه Yoast SEO ایجاد کنید. مرسی از توجهتون بررسی کردیم ارور 403 میده یعنی گوگل این بخش رو برای ایران تحریم کرده! بهتره برای ساخت نقشه سایت از این طریق راههای میانبر رو استفاده کنید و با آی پی غیر از ایران برید.

مدتی هست که سرعت ایندکس مطالب سایتم تو گوگل خیلی کم شده. شما سه تا افزونه برای نقشه سایت دارید که دوتا از اونها دقیقا با یک نام هستند؟ خب مشخصا به مشکل میخورید. برای مثال برای سایتم هر روز ساعت 6 صبح مطلب متنشر میشه ولی توی xml زمان نوشتن مطلب ثبت شده است.