دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت Sitemap طراحی سایت با سئو

اگر یک فایل xml دارید که احتمال دارد بیش از ۵۰ مگابایت شود؛ آن را به چند فایل کوچک‌تر تقسیم کنید. هدف ما در مدیر دِو ارائه محتوای غنی و کاربردی در جهت آموزش طراحی و توسعه وب با رویکرد کسب و کار اینترنتی می باشد. تمام تلاشمان را می کنیم که این آموزش ها از کیفیت لازم برخوردار باشد. در صفحه “Coverage” مهم است که هیچگونه خطایی نداشته باشید، در بخش Excluded هم آدرس هایی که بنا به هر دلیلی قابل ایندکس شدن نیستند گزارش می شود.

  • تمام صفحات موجود در نقشه سایت باید صفحات محوری و قابل ایندکس باشند.
  • فقط کافی است به قسمت سئو داشبورد سایتتان بروید، ار منوی بالا گزینه قابلیت‌ها را انتخاب کنید؛ بعد گزینه نقشه‌های xml سایت را در حالت فعال قرار دهید.
  • نقشه های سایت می توانند توسط gzip فشرده شده (نام فایل چیزی شبیه به sitemap.xml.gz خواهد شد) تا در میزان استفاده از پهنای باند سایت صرفه جویی گردد.
  • ازآنجاکه صفحات وب بر اساس ارتباط محتوای آن‌ها با کلمات کلیدی خاص رتبه‌بندی شده‌اند، سئو قبل از HTML کمی مشکل بود.

موتور جستجوی بینگ از فرمت‌های پشتیبانی شده توسط گوگل حمایت نمی‌کند، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده که صفحاتی که پشتیبانی نشوند، نادیده گرفته می‌شوند. بنابراین و بمسترها هم به راحتی در سایت مپ خود از این موارد استفاده می‌کنند. ببینید علاوه بر استفاده از ابزار آنلاین xml-sitemaps، در سایت های جوملایی شما میتوانید از افزونه های مخصوص استفاده کنید. این افزونه ها دقیقا مشابه افزونه های وردپرسی روی سایت شما نصب میشوند و به طور خودکار نقشه سایت را برای تان میسازند.

تگ Priority

شما با استفاده از نرم افزار Screaming Frog هم می‌توانید یک سایت مپ XML برای سایت خود تهیه کنید. این برنامه برای مک، ویندوز و اوبونتو عرضه شده و با استفاده از نسخه رایگان آن می‌توانید تا ۵۰۰ صفحه را در سایت مپ خود قرار دهید. برای ساخت سایت مپ می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد و حتی می‌توان آن را به شکل دستی تهیه کرد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به نوین می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. مثلا من یک مطلب تازه ای در سایت قرار می دهم و سریع fetch می کنم . این مقاله به کوشش رامین محمودی، صفیه منتظری، حسین بابائی، مینا شهانی و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

سایت مپ یا sitemap در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را دربردارد تا کراولر های موتورهای جستجو بتوانند به راحتی سایت را ایندکس کنند. در مقابل این نوع سایت مپ یا Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد (که با حروف کوچک نوشته می‌شود sitemap )که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران انسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند. نقشه سایت (sitemap یا xml sitemap) طرح کلی از وب‌سایت شما است که به موتورهای جستجو در پیداکردن، خزش و ایندکس تمام محتوای سایت شما کمک می‌کند. همچنین نقشه سایت موتورهای جستجو را متوجه می‌سازد که کدام صفحات در سایت شما صفحات مهم‌تری هستند. ساخت و مدیریت نقشه سایت یکی از مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال است.

چرا نقشه سایت مهم است؟

بهترین موتور جستجو برای سئو و بهینه سازی و افزایش ترافیک چیه… با استفاده از ابزار Search Console Google، می‌توانید سایت مپ خود را مستقیماً به Google ارسال کنید و می‌داند که بعدازاین لیست صفحات باید خزیده شود. صفحات کم ارزش، مانند صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی یک وب‌سایت، ممکن است اصلاً فرکانس تغییر نداشته باشد و در عوض یک برچسب به معنای (آخرین اصلاح‌شده) را که شامل تاریخ خواهد بود (در قالب YYYY-MM-DD) ذکر کند.

حجم موردنظر برای این سایت مپ ها نبایستی بیشتر از ۱۰ مگابایت باشد که این حجم برابر تعداد ۵۰۰۰ لینک یا آدرس است. اگر تعداد صفحات شما بیشتر از این تعداد یا این حجم شد باید از sitemap index file استفاده کنید. با استفاده از فایل ایندکس نقشه سایت می‌توانید تا ۵۰۰۰۰ نقشه سایت در هر سایت مپ یا sitemap ایندکس خود ذخیره کنید.

اگر در نقشه سایت شما همه صفحات درج شده باشند قاعدتا باید در سرچ کنسول نیز نمایش داده شود. این مشکل یا از تنظیمات افزونه بوده و یا شما جای درستی را در سرچ کنسول مشاهده نکرده اید. اهمیت نقشه سایت زمانی مشخص میشود که تعداد صفحات سایت شما بسیار زیاد بوده و ارزش محتوایی آنها با یکدیگر متفاوت باشد.