دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ تاثیر XML Sitemap در سئو چگونه است؟ رادزاد

برای پاسخ به اینکه اهمیت نقشه سایت چیست باید بدانید موتورهای جستجو مانند Google ،Yahoo و Bing از نقشه سایت برای یافتن صفحات مختلف در سایت شما استفاده می کنند. هر چقدر نقشه سایت شما کوچکتر باشد، ایندکس آن راحت تر و سریعتر خواهد بود؛ اما این دلیل نمی شود که محتوای سایت خود را برای کوتاه شدن نقشه سایت در آن قرار ندهید. تمامی صفحاتی که میخواهید به گوگل نشان ندهید را باید در یک فایل مشخص به گوگل اطلاع دهید. در ابزار سرچ کنسول ، در منوی Crawl ، در بخش sitrmaps می توانید آدرس نقشه ی سایت خود را وارد کرده و به گوگل معرفی کنید. رایج‌ترین تقسیم بین نقشه‌های سایت در وب‌سایت‌ها، یک فایل page_sitemap.xml و فایل post_sitemap.xml است (به دلیل تعداد وب‌سایت‌های ساخته شده با وردپرس و پلاگین Yoast). Sitemap فایلی است که تمام صفحات یک وب‌سایت و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر را لیست می‌کند.

وردپرس با نصب افزونه محبوب سئو قابلیت تهیه سایت مپ به‌ صورت اتوماتیک را دارد و بسیاری از کاربران با نصب این افزونه سایت مپ تهیه می‌کنند. اما پرطرفدارترین افزونه ساخت نقشه سایت در وردپرس Google XML Sitemaps می‌باشد و ما نیز این افزونه را برای ساخت سایت مپ در وردپرس پیشنهاد می‌کنیم. در ساده ترین تعریف نقشه سایت(Sitemap / سایت مپ) یک فایل متنی ساده یا XML است که در روت وب سایت تان قرار می گیرد، این فایل حاوی آدرس صفحاتی است که توسط اسپایدر موتور جستجو کرال و ایندکس می شود.

  • هر فایل XML تا 50 مگابایت و URL محدودیت دارد اما گوگل این محدوده با به 10 مگابایت کاهش داده تا اطمینان حاصل کند که فایل مورد نظر شما بیشتر از 50 هزار URL و 10 مگابایت حجم نداشته باشد.
  • فقط یک نکته اینکه شما دارید راه تقریبا اشتباهی رو میرید!
  • اما اگر فکر می‌کنید که برای بازدیدکنندگان شما مفید است، داشتن یک نقشه سایت HTML برای سایت شما ضرری ندارد.

بر خلاف فایل robots.txt، موتورهای جستجو نمی‌توانند به صورت خودکار به دنبال نقشه سایت بگردند و آن را بخوانند. بنابراین باید خودتان به صورت دستی این قایل را در اختیار گوگل قرار دهید. اختیاریتاریخ آخرین به روزرسانی صفحه مورد نظر است که به شکل YYYY-MM-DD نوشته می‌شود.اختیاریاین تگ مشخص می‌کند که هر چند وقت یکبار این صفحه تغییر می‌کند.

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟

نقشه‌های سایت این داده‌ها را تکمیل کرده و خلاصه برای خزنده‌های موتورهای جستجو می‌شوند یک کار راحت! و دیگر نیازی نیست که خزنده به خود زحمت بدهد که این برای رتبه گرفتن یک سایت هم می‌تواند بسیار مفید باشد. بله شما می تونید سایت مپ رو از طریق فایل robots.txt هم به گوگل معرفی کنید.

فقط نسخه کنونیکال URL را در نقشه سایت خود اضافه کنید.

اگر مشکل برطرف نشد سوالتون رو در سایت های تخصصی وردپرس مانند مدرسه وردپرس مطرح کنید تا جواب کامل تری دریافت کنید. دو راه دارید یا از طریق robots.txt دسترسی گوگل به این آدرس رو محدود کنید و یا کلا xmlrpc رو غیرفعال کنید. البته من پیشنهاد میکنم راه دوم رو انتخاب کنید چون این فایل جدیدا خیلی مورد حمله هکرها بوده. اگر از وردپرس استفاده میکنید چنین امکانی رو خواهید داشت، فکر میکنم که بشه اضافه کرد با یه افزونه. تصاویر زمینه رو لازم نیست کاری بکنید همین که سایز اونها مناسب وب باشه کافیه. پیشنهاد میکنم مجموعه آموزش سئو وردپرس را تهیه کنید چون همه این موارد با جزئیات در آن توضیح داده شده است.

در این صفحه ابتدا متوجه می‌شوید نقشه سایت چیست و سپس با انواع نقشه سایت آشنا می‌شوید و در نهایت با روش ساخت نقشه سایت XML و ثبت آن در سرچ کنسول آشنا می‌شوید. شما در هر سایت‌مپ تا سقف صفحه می‌توانید قرار دهید و اگر وبسایت شما بیش از این تعداد صفحه دارد شما مجبورید بیش از یک نقشه سایت ایجاد کنید. سایت‌های فروشگاهی بزرگ معمولا به چنین چیزی نیاز دارند تا بتوانند تمامی صفحات خود را در نقشه سایت بگنجانند.

نقشه سایت، هویت سایت شماست و باید بدانید چگونه آن را ایجاد کنید و ارتقا دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. از همین الان شروع کنید و این موارد گفته شده را به عنوان یک تمرین سئو انجام دهید و نتایج آن را رصد کنید. کنسول جستجوی گوگل در برخی مواقع می‌تواند خسته کننده باشد، به طور مثال اگر شما صفحه داشته باشید و صرفا صفحه‌ی شما ایندکس شوند شما نمی‌توانید بفهمید که مشکل این 5000 صفحه که ایندکس نمی‌شوند چیست.