دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ

یک پروتکل نقشه سایت XML به طور خاص برای spiderهای موتور جستجو در نظر گرفته می‌شود. به صورت ریشه‌ای XML فایلی است که حاوی همه فعالیت‌های پشت صحنه بر روی وبسایت است. نه تنها URL اصلی سایت، بلکه همه URLهایی که در داخل سایت همراه با متا دیتا در ارتباط است. به طور کلی مزایای داشتن نقشه سایت بر سئو در افزایش سرعت و نیز شانس ایندکس شدن مطالب سایت در موتورهای جستجو می‌باشد. همچنین باعث افزایش ورود کاربران و جذب کاربر از جستجوگرها به وبسایت شما می‌شود.

  • جابجا کردن آدرس تاثیر در عملکرد نقشه سایت شما نخواهد داشت.
  • همانطور که می توانید مشاهده کنید، تمام دسته بندی های مهم در این سایت لیست شده اند.
  • این روش در بیشتر موارد مشکل ارور 404 نقشه سایت را رفع می کند.
  • و سایت وردپرسی هست و از افزونه google xlm استفاده میکنم.
  • باید موارد مختلفی مثل اینکه چه افزونه هایی نصب کردید و یا تنظیمات htaccess شما به چه صورته رو بررسی کنم تا بتونم نظر بدم با این شرایط میتونید از نسخه های قدیمی تر افزونه استفاده کنید.

نقشه سایت HTML اساسا شامل صفحاتی هستند که دارای تگ های href هستند و به صفحات دیگر لینک می دهند؛ این فایل ها هم برای کاربران کاربردی هستند و هم برای موتورهای جستجو. خزنده ها سایت شما را با استفاده از کلیک بر لینک هایی که به صفحات دیگر لینک داده شده اند، کشف می کنند. آن ها این روند را تا جایی ادامه می دهند که دیگر لینکی در ارتباط با سایت شما باقی نمانده باشد. در این مقاله آموزش سئو به بررسی کامل نقشه سایت و مسائل مربوط به آن می پردازیم. متاسفانه در گذشته سرچ کنسول گوگل وقتی که نمی توانست یک صفحه را ایندکس کند به شما نمی گفت کدام صفحات مشکل دار هستند. مثلا اگر شما 2000 تا صفحه داشتید و فقط 1500 تا از آن ها ایندکس شده بودند در هیچ قسمت از وبمستر شما آیتمی با عنوان “صفحات ایراد دار” نمی دیدید.

در جدول زیر تگ‌هایی که در نقشه سایت XML مورد استفاده قرار می‌گیرد را برایتان سرجمع کردیم. سایت جدید با صفحات جدیدی دارید که هنوز به خوبی به آن‌ها لینک داده نشده است (لینک داخلی و خارجی). می‌دانید که ربات‌های گوگل و سایر crawlهای سطح وب، لینک‌ها را دنبال می‌کنند و از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌روند؛ بنابراین اگر سایت شما لینکی نداشته باشد ممکن است صفحات شما را پیدا نکنند. ما مجموعه مقالات رایگان، آموزش‌های قدم به قدم و دوره‌های جذاب و کاربردی زیادی را آماده کرده‌ایم که مطمئنیم که حسابی به دردتان خواهد خورد.

اگر وب سایتتان را به تازگی طراحی کرده اید ، می توانید آدرس نقشه ی خود را در ابزار سرچ کنسول یا همان گوگل وب مستر تولز قرار دهید تا خزنده های گوگل نقشه ی سایت شما را سریع تر شناسایی کنند. به این دلیل که محتوای وب وبلاگ‌ها، پرونده‌های چندرسانه‌ای و موارد مشابه را دربرمی گیرد. داشتن نقشه‌های سایت XML به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا وب‌سایت را به‌اندازه کافی خزیده و نمایه‌سازی کنند و به همه موتورهای جستجو اجازه می‌دهد با درج آن در فایل robots.txt، از نقشه سایت مطلع شوند.

می‌توانید از یک ابزار آنلاین تولیدکننده نقشه سایت مانند xml-sitemaps.com استفاده کنید. این ابزارهای رایگان برای شما یک فایل XML را که می‌توانید به عنوان نقشه سایت از آن استفاده کنید، می‌سازند. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه Yoast SEO برای خود نقشه سایت ایجاد کنید. به عبارت دیگر، اگر لینک سازی داخلی شما اصولی باشد، احتمالا شما به نقشه سایت نیاز ندارید و به سئو سایت شما آسیب نخواهد رسید، اما استفاده از نقشه سایت در هر شرایطی توصیه شده است. موتورهای جستجو مانند Google, Yahoo & Bing از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف سایت استفاده می‌کنند. در تصویر زیر سایت مپ ایندکس وب سایت Search Engine Journal را مشاهده می کنید که دارای ۳۰ سایت مپ مجزا است.

سایت مپ سبب خواهد شد تا گوگل به خوبی تمامی صفحات وب سایت شما را برسی و مشاهده کند. در صورت استفاده کردن از سایت مپ در هر کدام از صفحات وب سایتتان این کار برای ربات های خزنده آسان خواهد شد و آن ها قادر خواهند بود تا به راحتی صفحات وب سایت شما را شناسایی و پیدا کنند. سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می‌گوید که دقیقاً چه صفحاتی و چه محتواهایی ایندکس شوند. به عبارت دیگر، گوگل می‌گوید که داشتن سایت مپ، ضروری نیست.

فواید داشتن نقشه سایت در سئو

نسخه قبلی براساس محتویات سایت شما یک فایل استایک ایجاد میکرد و بصورت زمان بندی شده این فایل رو آپدیت میکرد، یعنی هر بار فایل رو از اول میساخت! نسخه جدید بصورت داینامیک کار میکنه و نیازی به بازسازی فایل نداره. این فایل رو نیازی نیست که گوگل ایندکس کنه یا توی سایت مپ باشه. من که الان آدرس نقشه سایت شما رو زدم بخوبی آورد و مشکلی نداشت. نقشه سایت رو با چی درست کردید؟ افزونه سئو وردپرس؟ بهتره که از نقشه سایت این افزونه استفاده نکنید و از xml-sitemap استفاده کنید. 2- بستگی مستقیم به استراتژی محتوایی شما داره.اگر قرار باشه که توی گوگل جایگاه بگیرند و بازدید برای شما جذب کنند باید ایندکس شوند ولی اگر استراتژی سئو روی اونها ندارید میتونید مانع ایندکس شدن شون بشید.

سپس ، سایت خود را از صفحه اصلی کنسول جستجو انتخاب کنید دکمه Add / Test نقشه سایت را انتخاب کنید ، URL را که نقشه سایت شما در آن قرار دارد وارد کنید و ارسال را وارد کنید. تعداد زیادی از سازندگان وب سایت و سیستم های مدیریت محتوا ابزار یا افزودنی هایی را ارائه می دهند که می توانید برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید. به عنوان مثال ، کاربران WordPress می توانند افزونه اختصاصی را بارگیری و نصب کنند که به سرعت کار را انجام دهد. Sitemap به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند صفحات سایت ما را بهتر پیدا کنند و از به وجود آمدن صفحه جدید و تغییرات در صفحات قدیمی شما و موتورهای جستجو را آگاه می سازد. همچنین شانس شما را برای ایندکس شدن بیشتر خواهد کرد ولی تضمینی برای اینکه صفحات بهتر ایندکس شوند وجود ندارد،اما بودن sitemap اگر قرار باشد یک صفحه از سایت ایندکس شود، به این کار سرعت خواهد بخشید.

ایجاد نقشه سایت با Yoast SEO

این ها رایج ترین مواردی هستند که در طراحی نقشه سایت به کار برده می شوند. معمولا بیشتر وب سایت های موجود یک نقشه از این دسته دارند. علت این است که بیشتر پلتفرم ها یک نقشه سایت پیش فرض دارند که به صورت خودکار ایجاد شده است. آن ها با فرمت XML تحویل داده می شوند و معمولا در مسیر نسبی /sitemap.xml یافت می شوند. اگر تنها در جایی یک موتور جستجو با یک URL دارای نقشه سایت XML رو به رو شود بسیار بعید است که URL رتبه بگیرد. آن صفحه ممکن است ایندکس شود اما اعتبار سایتی را ندارد که لینک‌های HTML به صفحه منتقل می‌کنند.

تاثیر نقشه سایت در سئو

فقط کافیه که sitemap.xml رو توی فیلد آدرس نقشه سایت وارد کنید. اون کد ایجاد شده رو بذارید توی یک فایل به فرمت xml و روی ریشه ی اصلی هاست خود بارگذاری کنید. اگر کمکی کنید ممنون میشم چون عکسهامو در نقشه سایت نمیاد. خواستم از تیم تولید محتوای وبسیما تشکر لازم رو به عمل بیارم در صورت مقدور بودن اموزش ایجاد نقشه سایت (منظور ادرس دهی شهر ها رو نقشه) میباشد. این اتفاق مشکلی برای شما ایجاد نمیکند و معمولا مواجه شدن گوگل با این مدل آدرس ها در سایت های وردپرسی امری طبیعی است.