دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل robots.txt تریبون

این راهنمایی ها در قالب دستوراتی مانند Allow و Disallow به آنها داده می شود. برای خطاب کردن ربات موتور جستجو باید نام آن را وارد کنید، پس نیازمند دانستن نام کامل و تعداد کامل ربات موتورهای جستجو هستید. به همین دلیل نیازمند تحقیق و بررسی هستید تا ببینید باید به کدام ربات اجازه دهید و کدام را از سایت محروم کنید. بله درست حدس می زنید، فایل ربات سایت برای ربات موتورهای جستجو ساخته می شود، موتورهای جستجو ابزاری دارند که به آن ربات یا بات bot می گویند. این ربات ها وظیف دارند سایت ها را بررسی کرده و تغییرات جدید را در دیتابیس خود ذخیره کنند. عملا فایل ربات از طرف مدیر سایت برای موتورهای جستجو تهیه و ارائه می شود.

  • دقت داشته باشید که لایسنس برنامه بعد از فعالسازی، قابلیت باطل کردن و انتقال به کامپیوتر دیگر را نـدارد.
  • البته در حالی که تعداد این صفحات کم باشد یا این فرآیند برای شما دشوار نباشد.
  • اما اگر فایل خود را به درستی تنظیم کرده باشید گزینه قرمز Test به گزینه Allowed سبز رنگ تغییر پیدا خواهد کرد.
  • برای خلق و ایجاد فایل robots.txt شما باید به هاست دسترسی داشته باشید و فایل ربوتس دات تی ایکس تی را در ریشه اصلی کپی و نگه داری کنید.

یعنی روند اثرگذاری پروژه های سئوی شما هم کند هستش هم زمانبره هم انرژی بره هم هزینه بر. اگر با پروکسی های مختلف (به کمک ربات ارتقاء سئو ) بر روی ریپوتاژ ها و بک لینک های خودتان در سایت های مقصد کلیک کنید، گوگل خیلی سریعتر توجه اش به این ریپوتاژ ها جلب شده و بک لینک های تان را ایندکس خواهد کرد. شما می‌توانید از عبارات منظم هم برای استفاده در دستورات فایل robots.txt استفاده کنید. البته این عبارات منظم به شکل رسمی در این فایل تعریف‌نشده‌اند ولی اکثر ربات‌های معروف در دنیا از عبارات منظم نیز پشتیبانی می‌کنند. مثلاً در دستور نیز اشاره‌شده که کلیه ربات‌ها به فایل‌ها با پسوند pdf که در فولدر (دایرکتوری) test وجود دارند، نباید دسترسی داشته باشند. اگر این فایل به درستی تهیه نشده باشد یا به صورت کامل در هاست آپلود نشده باشد، ربات های خزنده مانند قبل تمامی صفحات سایت را ایندکس می کنند.

آموزش سئو سایت دروپال + معرفی ماژول های سئو دروپال

گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که برخی از دستورات قرار داده شده در Robots.txt از تاریخ 1 سپتامبر 2019 به بعد کارایی ندارند و باید از دستورات جایگزین برای آن‌ها استفاده کرد. گوگل به صورت رسمی همچنان فایل Robots.txt مورد پشتیبانی قرار می‌دهد، اما برخی از دستورات این فایل را دیگر پشتیبانی نکرده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد. ایندکس کردن محتوای سایت‌ها به طوری که بتوان آن‌ها را دسته بندی کرده و در نتایج جست‌وجوها نشان داد.

شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌ای که در بالا ذکر شد کاری کنید که قسمتی از فایل‌ها مانند readme.html در گوگل ایندکس نشود و یا غیرازاین می‌توانید هر فایل دلخواه دیگری را مشخص کنید تا نمایش داده نشود. شما با استفاده از بهینه‌سازی سایتتان می‌توانید سبب پیشرفت و بهبود عملکرد آن شوید. همچنین شما می‌توانید زیر نظر خود دسترسی‌های متفاوتی را به این ربات‌ها دهید.

در این حالت نه تنها سرور سایت با ترافیک سبک‌تری فعالیت خواهد کرد، بلکه مراحل بررسی و جمع‌آوری اطلاعات و سپس ایندکس کردن آن‌ها توسط ربات‌ها نیز به مقدار بسیار زیادی سریع‌تر خواهد شد. بسیاری از موتورهای جستجو دارای چندین user agent هستند. به عنوان مثال گوگل از Googlebot برای جستجوی ارگانیک استفاده می نماید.

نحوه کار با ربات ارسال کامنت در بخش کامنت گذاری سایت ها

قبل از اینکه ربات‌های موتورهای جستجو نظیر گوگل صفحات وب را کراول کنند ابتدا فایل Robots.txt را بررسی می‌کنند و اگر این فایل موجود باشد مطابق با اطلاعات مندرج در آن اقدام به ایندکس کردن صفحات می‌کنند. برای کرال کردن سایت‌ها، موتورهای جستجو لینک‌ها را دنبال می‌کنند تا از یک سایت به سایت دیگر بروند. در نهایت، از طریق میلیاردها لینک وب‌سایت کرال می‎شوند.

این بدافزار به شدت به دنبال ایمیل‌های سایت شما هستند تا ارسال تعدادی زیادی هرزنامه و اسپم را آغاز کنند. برای این کار باید کد زیر را در یک فایل با فرمت txt قرار دهید. تعیین تأخیر خزیدن به‌منظور جلوگیری از بارگیری بیش از حد سرورهای شما هنگام بارگیری هم‌زمان چند قطعه محتوا توسط خزنده‌ها.