دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt و تاثیر آن بر سئو وب‌سایت ادمین سایت

در واقع ربات ها دستوراتی را اجرا می کنند که به صورت دقیق و منطبق با رفتار آنها تعریف شده باشد. در غیر اینصورت وظیفه طبیعی و اصلی خود را انجام می دهند. پس برای اینکه در دنیای تجارت بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید باید تمام مسائل را موردتوجه قرار دهید. شما توسط فایل Robots.txt می‌توانید به‌راحتی سئو سایت خود را بالا ببرید. این کار سبب می‌شود با زیادتر شدن محتوای سایتتان بتوانید روی آن مدیریت بهتری داشته باشید و مثل یک وب‌مستر حرفه‌ای آن را کنترل کنید.

به عنوان نکته بعدی کاملا توجه داشته باشین که مراحل اولیه بهتره تعداد سرچ روزانتون رو خورد خورد افزایش بدین و به گوگل شک وارد نکنید. مثلا اگر شما در صفه ای از سایتتون روزانه یک سرچ هم نداشتین یک دفعه اون از رو صفر به ده یا بیست تا نرسونین. اول با روزی سه الی چهارتا سرچ شروع بکنید و بعد از دو روز بکنیدش هفت تا یا هشت تا حالا همینطور خورد خورد تعدادش رو افزایش بدین تا گوگل شک نکنه. در نهایت همینطور که سئو سایتتون رشد میکنه کلمات کلیدی بهتر و قوی تری مد نظر قرار بدین و تعداد جست و جو های روزانه رو بیشتر بکنید.

است که با کمک آن و درج دستورات تحت وب می‌توان کارهای مختلفی از جمله ایجاد دسترسی یا محدودسازی ربات موتورهای جستجو را انجام داد. این فایل به‌صورت اتوماتیک بر عملکرد سایت شما تأثیر می‌گذارد. و به‌وسیله آن می‌توان صفحاتی که محتوای آن‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست ایندکس نشاند. درواقع موتورهای جستجو توسط این ربات متوجه می‌شوند که به چه بخش‌هایی اجازه دسترسی دارند.

برای دسترسی به دایرکتوری Root وب‌سایت‌تان می‌توانید به اکانت هاستینگ وب‌سایت وارد شوید. در بخش بعد توضیح می‌دهیم که چطور یک فایل Robots.txt بسازیم، آن را در جای درستش قرار دهیم و تست کنیم تا ربات‌های گوگل به آن دسترسی داشته باشند. هدر دادن منابع سرور برای این صفحات، باعث از بین رفتن Crawl Budget شما می‌شود. به این ترتیب صفحات ارزشمند و مهمی که واقعاً نیاز به ایندکس شدن دارند خیلی دیرتر به نتایج جستجو راه پیدا می‌کنند. گوگل اعلام کرد که برای حذف صفحه‌ها از نتایج جستجو، بهتر است از را‌ه‌های دیگری به جز فایل Robots.txt استفاده کنید. البته در حال حاضر می‌توان از این فایل برای خارج کردن فایل‌هایی مثل تصاویر، ویدیو یا صدا از نتایج جستجو استفاده کنید اما برای صفحات وب مناسب نیست.

حالا فرض کنید به صورت روزانه صدها یا هزاران ربات شروع به بررسی و جمع‌آوری اطلاعات از سایت شما می‌کنند و در این صورت، عملکرد بهینه سایت شما و سرعت بارگذاری اطلاعات آن برای مرورگرها تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. دسترسی موتورهای جستجو به این صفحات یا فایل‌ها را محدود کرد. از سال ۱۳۹۴ شروع به‌کار کردیم و هدف ما کمک به شما برای ساخت یک کسب‌و‌کار اینترنتی موفق است. اما چطور؟ بهترین سایت‌ساز دنیا را ساخته‌ایم که بیش از ۲۵۰۰ وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند. هم‌چنین بیش از ۲۰۰۰ مقاله آموزشی رایگان منتشر کرده‌ایم. من وقتی سایت رو تو گوگل جستجو می کنم یک سری از آدرس های مربوط به دایرکتوری آپلود میاد بالا که البته از تو سرچ کنسول آن ها را به درخواست حذف اضافه کردم.

  • فایل robots.txt به کنترل پایش صفحات وب سایت پرداخته، در حالی که متا robots و x-robots به مدیریت ایندکس صفحات سایت در موتورهای جستجو می پردازند.
  • مجهز به دقیق‌ترین برنامه نویسی شبیه ساز رفتار انسانی × ما برای ساخت ربات‌هایمان از دقیق‌ترین و به روزترین تکنولوژی برنامه‌نویسی استفاده می‌کنیم که کمک میکند ربات‌های ما رفتاری کاملاً انسانی را بروز دهند.
  • لازم به ذکر است که ایندکس نشدن یک صفحه از سایت، به معنای دیده نشدن آن صفحه توسط کاربر نیست.
  • با این حال بدون بررسی دقیق و اطلاعات نمیشه درباره نقشه نظری داد.
  • مگر آنکه آن را در Google Webmaster Tools مشخص کرده باشید.

آن قطعه از محتوا اغلب، اگر مربوط به رسانه ای باشد، دستورالعملی برای عدم فهرست بندی خواهد داشت. اما وقتی کدهای مربوطه را در صفحات خود جاسازی می کنید، ممکن است گوگل پیشنهاد دهد که به دلیل اینکه محتوای جایگذاری شده بدون فهرست است، این کار را انجام ندهید. صفحه ای را که ما به عنوان مثال در آن کدهای مربوطه را جایگذاری می کنیم به طور حتم ایندکس خواهند شد. در این بخش، گوگل به شما کنترل بیشتری می دهد تا بگویید، صفحه ای را که در آن کدهای مربوطه جایگذاری شده اند را چگونه فهرست کنید. این موضوع را به عنوان هشداری در گوگل در مورد جایگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا سایر تصاویر و مشکلات سئو که می توانید ایجاد کنید موثر خواهد بود. برای اینکه بتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید باید از فایل Robots.txt استفاده کنید.

نمونه فایل Robots.txt برای سایت وردپرسی

آموزش ساخت ربات رو توی سایت ببینید کد صحیحش رو گذاشتیم. دستورات فایل ربات شما از ایندکس جلوگیری نمی کند و می بایست مابقی تنظیمات وردپرس را برای این مورد بررسی نمایید. امکان دارد هر کدام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند.

چگونه یک فایل robots.txt بسازیم؟

این فایل حاصل یک اجماع بین توسعه دهندگان موتورهای جستجو در روزهای ابتدایی بوجود آمدن اینترنت است ولی همچنان اغلب موتورهای جستجو بدان پایبند هستند. فایل robots.txt همان بستری است که کمک می‌کند تا ربات‌ها زبان ما را بفهمند و زمانی که برای بررسی یا اقدامات دیگر به ‌سایت شما سر می‌زنند، نقش راهنما را بازی می‌کند. یک موتور جستجو، محتوای txt را کش می‌کند، اما معمولا حداقل یک بار در روز محتوای ذخیره شده را به روز خواهد کرد. اگر فایل را تغییر دهید و بخواهید سریع‌تر آن را به روز کنید، می‎توانید آدرس robots.txt خود را در گوگل Submit کنید. راه‌های مختلفی برای دسترسی به نقشه یک سایت وجود دارد که یکی از آن‌ها نوشتن آدرس سایت‌مپ در فایل robots.txt است. توجه داشته باشید این دستور فقط توسط Google ، Ask ، Bing و Yahoo پشتیبانی می‌شود.

لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد. در ادامه ی مقاله نحوه ساخت فایل ربات را با دستورات آن آورده ایم. فایل Robots.txt یک فایل متنی کاملا ساده است؛ همانطور که از نام این فایل پیداست، فرمت .txt دارد و در دایرکتوری سایتتان قرار خواهد داشت. شما با کمک این فایل می توانید به ربات های گوگل و کراولر ها دستورات دلخواه خود را بدهید.