دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ 2022-seroundtable | سئو

قبل از اینکه ربات‌های موتورهای جستجو نظیر گوگل صفحات وب را کراول کنند ابتدا فایل Robots.txt را بررسی می‌کنند و اگر این فایل موجود باشد مطابق با اطلاعات مندرج در آن اقدام به ایندکس کردن صفحات می‌کنند. دستور Disallow از پرکاربردترین دستورات در فایل robots.txt است. این دستور مشخص کننده صفحه یا صفحات غیر قابل دسترس برای ربات‌های خزنده وب است. مجددا باید تکرار کنیم که استفاده از این دستور صرفا صفحات را از دسترسی ربات‌ها مخفی می‌کند و ممکن است کاربر با کلیک روی لینک این صفحات امکان بازدید صفحه را داشته باشد و یا حتی این صفحات در نتایج جستجو فهرست شوند. اگر شما اعتقاد دارید در بودجه خزش سایت شما اشکالاتی وجود دارد پس بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی قسمت‌های کم اهمیت سایت، از هدر رفت بودجه خزش جلوگیری می‌کند. با بهینه سازی فایل ربات موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌توانند از بررسی صفحات کم اهمیت صرف نظر کرده و به بررسی صفحات مهمتر سایت بپردازند.

  • عامل کاربر به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند محتوایی را نشان دهند که با سیستم کاربر سازگار است.
  • در این بخش، گوگل به شما کنترل بیشتری می دهد تا بگویید، صفحه ای را که در آن کدهای مربوطه جایگذاری شده اند را چگونه فهرست کنید.
  • برای مشاهده این تگ بایستی اجازه بررسی صفحه و مشاهده این تگ را به موتور جستجو بدهید پس بهتر است صفحه را در robots.txt بلاک نکنید.
  • اگر سایتتان را تازه راه اندازی کردید و صفحات زیادی ندارد داشتن این فایل تاثیر زیادی بر سئو وب سایت نخواهد گذاشت.

احتمالاً میدانید که در ابعاد بین المللی، نرم افزار ما، یکی از بهترین نرم افزارهای شبیه ساز حرکت دست انسان میباشد که حتی قادر است لرزش دست انسان را نیز شبیه سازی کند. شاید تکّیه کردن به این توانمندی برای پنالتی نـشدن کافی باشد اما برای نتیجه گرفتن ربات ارتقاء سئو کافی نیست! گوگل سوابق بازدیدهای سایت شما را بر اساس ip، عباراتی که جستجو می شوند، زمان بین بازدیدها و دیگر پارامترهای مشابه، مورد بررسی قرار می دهد. لذا لازم است خودتان روی این موارد مدیریت داشته و ربات را به گونه ای تنظیم کنید که بهترین نتیجه را برای شما حاصل کند.

تفاوت متا ربات‌ها و ربات‌های X با فایل txt در چیست؟

فایل robots.txt دستورالعمل هایی را برای ربات ها مشخص می‌کند. یک ربات خوب، مانند یک خزنده وب یا یک ربات فید خبری، سعی می‌کند قبل از مشاهده هر صفحه دیگری در یک دامنه، ابتدا از فایل robots.txt بازدید کند و دستورالعمل های آن را دنبال کند. ربات بد یا فایل robots.txt را نادیده می‌گیرد یا آن را بررسی می‌کند تا صفحات وب ممنوعه را پیدا کند. در چند مورد نادر که در یک صفحه همزمان از تگ‌های نوفالو و ربات دیس‌آلو استفده می‌شود ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. چرا که اگر به طور همزمان استفاده شود گوگل در نتایج جستجو چنین پیغامی را نمایش می‌دهد که «توضیحی برای این صفحه در دسترس نیست» و در کارکرد کلی سایت شما تاثیر می‌گذارد. باید دقت داشته باشید که صفحات شما همزمان از این دو تگ و ربات استفاده نکنند تا صفحات به درستی به موتورهای جستجو معرفی شوند.

فایل robots.txt چست؟ | آنچه باید درباره فایل Robots.txt و تاثیر آن در سئو بدانید

فایل robots.txt هم دقیقا مانند آیین نامه راهنمایی رانندگی برای ربات‌ها و خزنده‌های دنیای اینترنت عمل می‌کند. به کمک این فایل ما می‌توانیم محدودیت‌هایی را در خزش ربات‌ها تعیین کنیم و انتظار داشته باشیم که آن‌ها هم به این محدودیت‌ها پایبند باشند. یک دلیل خوب دیگر برای استفاده از فایل robots.txt برای وردپرس این است که فایل ها و فولدرهایی که دوست ندارید، ایندکس نشوند و در نتایج جستجو گوگل نمایش داده نشوند. اگر هم می‌خواهید صفحه‌های مشخصی را تست کنید،‌ کافی است آدرس آن را در نوار پایینی وارد کنید و بعد ربات گوگلی که مد نظرتان است را انتخاب کنید. هر بار که دکمه test را بزنید در همان لحظه به شما نشان می‌دهد اجازه دسترسی ربات‌ها به صفحه را داده‌اید یا نه.

اما متاسفانه در بسیاری از موارد نتایجی که از آن گرفته می‌شود یا منفی و مخرب است و یا عملا هیچ تاثیری در سئو ندارد. مسئله شما ارتباطی به فایل robots نداره و باید اگر از وردپرس استفاده می کنید در تنظیمات افزونه Yoast جلوی ایندکس شدن این صفحات رو بگیرید. حالا مگر برای گوگل اصلا اهمیت دارد که تو به ربات اش گفته ای که چکار کند. درست است شاید به یک سری صفحات که تو بگویی که نرود، هم برود و ببنید. چرا باید بگویم که این فایل وجود دارد و اتفاقات داخل آن را گفتم.