دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟ چگونه sitemap بسازیم؟ نوین

گوگل و دیگر موتورهای جست وجو مثل بینگ و یاهو، با استفاده از نقشه سایت، محتوای سایت شما را شناسایی می‌کنند و این شانس برای وبسایت شما به وجود می‌آید که در صفحات مختلف نتایج جست و جو قرار بگیرد. یا شاید شما یک سایت فروشگاهی با 5 میلیون صفحه را اداره می کنید. تا زمانی که لینک داخلی نداشته باشید و تعداد زیادی لینک خارجی داشته باشید، گوگل برای یافتن همه آن صفحات وقت زیادی را باید بگذارد. در آخرین مرحله از آموزش ساخت سایت مپ، URL مربوط به سایت مپ خود را در جای مشخص شده وارد کنید و Submit را کلیک کنید. حدود 48 ساعت زمان می برد که گوگل، نقشه سایت شما را ببیند. همانطور که مشاهده می کنید، این افزونه یک سری اطلاعات را در رابطه با وضعیت سایت شما در اختیارتان قرار می دهد.

طبعاً ربات های گوگل باید بدانند که سایت مپ شما در کجا ذخیره شده تا بتوانند آن را بخوانند. این کار را می‌توانید از طریق پیشخوان خود در گوگل کنسول انجام دهید. در مرحله بعدی باید مشخص کنید که چه صفحاتی از سایتتان را می‌خواهید در سایت مپ قرار دهید. سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می‌گوید که محتواهای سایت شما هر چند وقت یکبار به روز رسانی می‌شوند و اهمیت هر کدام چقدر است. بر خلاف XML، سایت مپ های HTML سایت مپ هایی هستند که معمولاً در خود سایت (پایین صفحه یا کنار صفحه) قرار می‌گیرند و هدف از آن ها این است که بازدیدکنندگان سایت بتوانند صفحات مختلف را به راحتی پیدا کنند. این سایت مپ ها از لحاظ سئو، ارزش چندانی ندارند، ولی با این حال می‌توانند کمی به ایندکس شدن بهتر صفحات کمک کنند.

  • پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
  • چه مدت از معرفی نقشه سایت شما گذشته است؟ برای بررسی و ایندکس صفحات پیشنهاد میکنیم حداقل 2 هفته به گوگل زمان دهید.
  • در اینجا بایست اطمینان حاصل کنید گه گزینه نقشه سایت XML بر روی فعال قرار دارد.
  • در واقع نقشه سایت لیستی از کل مطالب وب سایت شما را با فرمتی که برای موتورهای جستجو قابل خواندن باشد، در اختیار آنها قرار می‌دهد.
  • با توجه به نکاتی که تا به اینجا گفته شد، نحوه ساخت نقشه سایت و بهینه‌سازی آن برای سئو در ادامه آمده است.
  • در جدول زیر تگ‌هایی که در نقشه سایت XML مورد استفاده قرار می‌گیرد را برایتان سرجمع کردیم.

با این کار، نقشه سایتی که تهیه کرده‌اید در گوگل سرچ کنسول ثبت می‌شود و توسط گوگل بررسی خواهد شد. در صورتی که هنوز گوگل سرچ کنسول را نصب نکرده‌اید به مقاله گوگل سرچ کنسول در وبلاگ نردبان سر بزنید. توضیح ساده این است که در درجه اول XML برای موتورهای جستجوست در حالیکه HTML برای کاربران نوشته می شود.

میخواین به گوگل وبمستر یا خود سایت دسترسی بدم بهتون یه بررسی کنید ؟! بله زیرمجموعه ها اسکن میشوند چون در فایل اصلی به درستی آدرس دهی شدند. هر فایل میتونه حداکثر آدرس رو در خودش داشته باشه و این کار باعث میشه سایت هایی با صفحات بیشتر به راحتی نقشه سایت خود را سازمان دهی و ارائه کنند. احتمالا برخی آدرس ها با محتوای تکراری ایندکس شده بودند و گوگل اونها رو از لیست خودش خارج کرده. شما باید تنها یک دامنه اصلی در وبمستر داشته باشید و نباید سایت با هر دو آدرس با www و بدون www در دسترس گوگل باشد! پیشنهاد میکنم مقاله تعیین دامنه اصلی سایت را مطالعه کنید.

فایل ایندکس نقشه سایت (Sitemap index file) چیست؟

• نقشه‌های سایت XML اعتبار سایت را منتقل نمی‌کنند؛ URLهای لیست شده لینک اعتبار سایت را مانند لینک HTML بر روی وبسایت شما قبول نمی‌کنند. سلام، sitemap.xml متناسب با بروزرسانی سایت باید بروزرسانی بشه. هم دستی میتونید انجام بدید و هم برنامه ای پیاده سازی کنید که بعد از انتشار هر پست جدید، این فایل رو هم بروزسانی کنه. نقشه های سایت می توانند توسط gzip فشرده شده (نام فایل چیزی شبیه به sitemap.xml.gz خواهد شد) تا در میزان استفاده از پهنای باند سایت صرفه جویی گردد. اما دقت داشته باشید که در هر صورت این فایل پس از خارج شدن از حالت فشرده، همچنان بایستی حداکثر 50 مگابایت باشد. تلاش برای فریب گوگل در زمان بروزرسانی وب سایت تاثیر مثبتی نداشته و حتی ممکن است که منجر به پنالتی گوگل شود.

۱- قرار دادن مسیر سایت مپ در فایل robots.txt

تشکر از سایت عالیتون من تقریبا با سئو توسط شما اشنا شدم و اطلاعات خیلی خوبی کسب کردم. این برچسب آدرس دقیق هر صفحه از سایت شما را در خود جای میدهد. و موقع نگاه کردن به URLها مدیر سایت متوجه می‌شود که اینها صفحاتی هستند که حتی نمی‌خواهد در جایگاه اول ایندکس شوند. این گزارش به شما می‌گوید چه تعداد URL را گوگل روی سایت شما یافته است. اگر از Yoast seo استفاده نمی‌کنید، افزونه‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید برای ساخت Sitemap از آنها استفاده کنید.

فایل ایندکس سایت مپ

اگر نقشه نیوز داشته باشید دقیقا از همان جایی که نقشه سایت را معرفی میکنید باید معرفی شود. و سوال دیگه اینکه در گوگل نیوز آیا باید نقشه نیوز رو معرفی کرد؟؟ اگر پاسخ مثبت هست لطفا مسیر ثبت رو هم بگید. جابجا کردن آدرس تاثیر در عملکرد نقشه سایت شما نخواهد داشت. باید اولا نقشه سایت شما با آدرس های جدید آپدیت شود و تمام آدرس های قبلی به آدرس جدید خود ریدایرکت 301 باشند.

در دومین مرحله از آموزش ساخت سایت مپ باید از طریق سرچ کنسول آن را ثبت کنید. در این مرحله از صفحه سرچ کنسول خود قسمت sitemap را انتخاب کنید. استفاده از برچسب در سایت مپ به خزنده‌های وب‌سایت گوگل کمک می‌کند که گوگل بات یک صفحه باید بیشتر تکرار شود تا محتوای جدید سریع‌تر پیدا شود.

همچنین میتوانید با استفاده از تگ noindex آنها را از دسترس گوگل خارج کنید. توجه کنید که همین دکمه علاوه بر بررسی برای معرفی نقشه سایت به گوگل نیز استفاده میشود، علاوه براین شما میتوانید با قرار دادن کد زیر در فایل robots.txt خود نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید. گوگل میتواند پسوندهای متفاوتی را در هر نقشه سایت شناسایی کند.

در این مقاله آموزشی از سایت میهن وردپرس، می‌خواهیم در رابطه با نقشه سایت صحبت کنیم. همچنین توضیح خواهیم داد که چرا باید از نقشه سایت استفاده کنیم و چه مواردی بهتر است در آن قرار دهیم. این افزونه همچنین می‌تواند برای محتواهای مختلف سایت (عکس، ویدئو، پست و غیره) سایت مپ جداگانه بسازد و همچنین امکان اتصال مستقیم به گوگل کنسول را داراست.