دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟ اهمیت نقشه سایت و نحوه ساخت نقشه گروه دیجیتال نردبان

و اگر سایت شما کاملا جدید است و فقط تعداد انگشت شماری بک‌لینک دارد، در اینصورت نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات شما، بسیار بزرگ است. اگر سایت تان سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارد و به طور خودکار هم هیچ افزونه ای برای ساخت سایت مپ در آن تعبیه نشده، کمی کارتان ساخته شده و باید به سراغ راهکار بعدی بروید. سایت مپ خبر نوعی دیگر از نقشه سایت است که اغلب توسط سایت های خبری استفاده میگیرد. این سایت ها با استفاده از این نوع نقشه، سرعت ایندکس سایت خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش میدهند. گوگل توصیه کرده که سایت ها برای محتوای خبری خود سایت مپ جداگانه ای را به ثبت رسانده تا سرعت ایندکس این بخش از سایت خود را افزایش دهند.

این برچسب برای این است که اطلاعات آخرین تغییرات هر صفحه از وب سایت درآن قرار میگیرد. افزونه Google XML Sitemaps افزونه اختصاصی گوگل برای وردپرس است که به کمک آن می‌توانید برای سایت خود سایت مپ تهیه کنید. بعد از وارد کردن آدرس، گزینه Submit را بزنید تا سایت مپ سایت شما در گوگل ثبت شود. به این ترتیب فایل سایت مپ شما آماده می‌شود و می‌توانید آن را در دایرکتوری سایت خود آپلود کنید.

  • فایل sitemap نباید بیشتر از ۵۰ هزار URL داشته باشد و حجم آن بیشتر از ۵۰ مگابایت نباشد.
  • شما می‌توانید کد پاسخ HTTP برای هر URL را با استفاده از ابزار Header Checker بررسی کنید.
  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید Sitemap را با کمک افزونه یوست سئو بسازید.
  • بنابراین هر صفحه‌ای که می‌خواهید به وسیله جست و جوی گوگل یا دیگر موتورهای جست و جو پیدا شود، باید در آن قرار بگیرد.

نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه سایت قرار داده شود. به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند. اما گاهی برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این مساله منجر به دشوار شدن پیدا کردن صفحات برای ربات خزنده گوگل می‌شود.

تگ Priority

اگر هم موفق بشید و مشتریان شما زیاد بشن به سرعت مشکلات بزرگی خواهید داشت. باید موارد مختلفی مثل اینکه چه افزونه هایی نصب کردید و یا تنظیمات htaccess شما به چه صورته رو بررسی کنم تا بتونم نظر بدم با این شرایط میتونید از نسخه های قدیمی تر افزونه استفاده کنید. اون فایل های backup اهمیتی ندارن شما باید دنبال فایل sitemap.xml باشید که در حال حاضر هم بصورت فعال داریدش. کار شما درسته و از این به بعد فقط دامنه اصلی رو مدیریت کنید و به اون یکی کاری نداشته باشید. امیدوارم مطالب بیشتری را در زمینه SEO سایت از شما ببینم.

را پشتیبانی می‌کند؟

عدم ورود خزنده ها ممکنه از robots.txt باشه و باید دقیق تر بررسی بشه. اگر سایت شما بیش از 5000 صفحه دارد یا سایز فایل نقشه سایت شما بیش از 10 مگابایت است، استفاده از چند فایل نقشه سایت ضرورت می یابد. البته میتوانید با استفاده از gzip حجم فایل و پهنای باند مورد نیاز را کاهش دهید ولی مطمئن شوید که سایز فایل نقشه سایت شما بعد از فشرده سازی کمتر از 10 مگابایت باشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که با ساخت نقشه سایت XML صفحات شما بهتر ایندکس شوند، ولی با داشتن نقشه سایت یا سایت مپ شانس بیشتری خواهید داشت. صفحات سایت روی نقشه سایت اگر تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است، بعد از ساخت نقشه سایت وقت معرفی آن به گوگل است.

افزونه Google XML SItemaps دقیقا همین کار رو برای وردپرس انجام میده و شما میتونید کدهاش رو مشاهده و بازنویسی کنید. توی تنظیمات سئو بخش “پیشرفته” روی تب “پیوندهای یکتا” کلیک کنید. در این بخش گزینه ای هست با عنوان Redirect attachment URLs to parent post URL.

یک نقشه سایت سئو پسند چه ویژگی هایی دارد؟

یادتان باشد که همه ی وبسایت ها نیاز به نقشه سایت ندارند. گوگل می تواند صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کند. اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید. برای پویا کردن نقشه سایت استفاده از ابزار های ساخت نقشه داینامیک بهترین انتخاب شماست. هدفشان اطمینان از وجود و یا عدم وجود یک صفحه یا یک دسته بندی خاص است و با عدم مشاهده آن وقت خود را صرف جستجو در منو سایت نخواهند کرد.

این افزونه برای سایت هایی مناسب است که نمی‌خواهند تا یک افزونه سنگین سئو بر روی سایت خود نصب کنند و صرفاً به دنبال ساخت سایت مپ برای سایت خود هستند. همانطور که می‌بینید، فایل سایت مپ XML باید در دایرکتوری سایت آپلود شده باشد تا گوگل بتواند از طریق دامنه سایت به آن دسترسی داشته باشید. در این مرحله کافی است تا آدرس محل مورد نظر را به گوگل دهید. همچنین فرمت فایل حتماً باید XML باشد تا ربات های گوگل بتوانند آن را بخوانند.