دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست ؟ چطور سایت مپ بسازیم سئولب

سایت مپ یا همان نقشه سایت، یک فایل با فرمت xml است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا بتواند محتواهای شما را ایندکس کند. سایت مپ یکی از موارد ضروری برای سئو تکنیکال است که اگر مقاله سئو چیست ما را مطالعه کرده باشید، در موردش صحبت کرده ایم. قبل از معرفی نقشه سایت خود به گوگل میتوانید از بخش Optimization و قسمت Sitemaps در Google Webmaster Tools از عملکرد درست نقشه سایت خود مطمئن شوید. برای اینکار با فشردن دکمه قرمز رنگ Add/Test Sitemap در سمت راست صفحه و وارد کردن آدرس نقشه سایت خود مانند تصویر زیر گوگل فایل شما را بررسی کرده و تعداد صفحات معرفی شده توسط آن را به شما نشان میدهد. یک خوبی بزرگی که استفاده از Yoast برای ساخت سایت مپ دارد این است که این نقشه داینامیک است، یعنی نقشه سایت شما به طور اتوماتیک با اضافه شدن صفحات جدید آپدیت می‌شود. اگر از یوست استفاده نمی‌کنید، افزونه‌های دیگری هم مثل Google XML Sitemaps که برای ایجاد سایت مپ به شما کمک می‌کند.

  • برای رفع ارور 404 در سایت های وردپرس، همیشه آسان ترین راه را اول انتخاب کنید.
  • در حقیقت سایت‌های وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می‌کنند به صورت خودکار سایت‌مپ را تولید و استفاده می‌کند و فقط کافیست آن را فعال کنید.
  • به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند.
  • همینطور وجود آن باعث میشود تا تغییراتی که در قسمت های مختلف سایت خود ایجاد میکنید، سریعتر به گوگل اطلاع داده شود.
  • اگر تعداد صفحات شما بیشتر از این تعداد یا این حجم شد باید از sitemap index file استفاده کنید.

اگر بخواهیم نقطه مقابل HTML Sitemaps را معرفی کنیم، باید به XML sitemaps اشاره کنیم. مزیتی که این نوع سایت مپ دارد، این است که بیشتر موتورهای جستجو از آن برای پردازش کردن موتورهای جستجو استفاده می کنند. اگر بخواهید که نقشه سایتتان را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید، بهتر است که از قالب XML استفاده کنید، چرا که بیشتر موتورهای جستجو برای خواندن نقشه سایتتان، قادر به درک این زبان هستند.

مطالب مرتبط

سایت مپ می‌تواند فهرستی از صفحات، رسانه‌ها یا پرونده‌ها در یک وب‌سایت باشد. وب‌سایت شما ممکن است یک نقشه سایت برای صفحات شما، یک نقشه سایت برای پست‌های وبلاگ شما، یک سایت مپ برای تصاویر شما و غیره داشته باشد. نقشه سایت یافتن سریع همه صفحات وب‌سایت در یک مکان واحد را آسان می‌کند و به‌طورمعمول در قالب XML یا HTML ذخیره می‌شود. خزنده‌های وب معمولاً صفحات را از پیوندهای داخل سایت و سایت‌های دیگر کشف می‌کنند.

شما امروزه می توانید در بخش Index Coverage صفحات ایراد دار را بررسی کنید. در صورتی که می توانید، ایرادات این صفحات را رفع کنید اما اگر قادر نبودید مشکل را برطرف کنید بهتر است آن ها را noindex کنید تا روی کیفیت کلی صفحه تاثیری نگذارد. یک نقشه سایت XML یک نوع لیست نشانه‌گذاری شده با XML است به طوریکه موتورهای جستجو می‌توانند به آسانی اطلاعات را درباره URLها بگیرند تا سایت ایجاد شود. در اینجا می توانید نقشه های سایت درج شده را مشاهده کنید. برای درج نقشه سایت جدید کافیست لینک آن را در قسمت Add a new sitmap قرار داده و بر روی گزینه Submit کلیک کنید. در اینجا بایست اطمینان حاصل کنید گه گزینه نقشه سایت XML بر روی فعال قرار دارد.

چرا نقشه سایت برای سایت شما اهمیت دارد؟

آژانس خلاقیت وبسیما در سال 2012 با هدف ایجاد تغییر و تحول در فضای وب ایران فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. ما هرسال با تلاش و پشتکار بسیار، همگام با استانداردهای روز دنیا گام برداشتیم و طی این سال‌ها توانستیم نقش مهمی در اشتغال‌زایی، آموزش و تربیت نیروی حرفه‌ای در صنعت وب ایفا کنیم. چون من توسایتم کلا 239 پست دارم ولی با پرچسب ها و..تونقشه سایتم 2000 تا لینک هستش . اگر افزونه کش هم ندارید یکبار افزونه نقشه سایت رو بطور کلی حذف کنید و دوباره نصب و راه اندازی کنید. تو سایتتون خوندم گفته بودین باید دامنه سایت را با www و بدون www به گوگل معرفی کنیم و یکیشونو به عنوان دامنه اصلی در نظر بگیریم.

نحوه ایجاد نقشه سایت برای سایت‌هایی که وردپرسی نیستند

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد پاسخگوی سوالات شما باشد. در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید تا کارشناسان ما، پس از بررسی سوال شما در قالب یک دیدگاه یا مقاله به شما پاسخ دهند. ممکن است که در آن 5000 صفحه تعداد محتوای تکراری زیادی وجود داشته باشد. سایت مشخصی برای بررسی نقشه سایت نمی شناسم ولی آدرس شما رو بررسی کردم و بنظرم تمام المان های اصلی و مناسب برای نقشه سایت رو دارا هست. استفاده از منو بالای سایت و منوی کناری مانند سایت شما هم بر سرعت ایندکس موثر هستن ولی فقط برای صفحاتی که مستقیما لینک شدن. میخواستم بدونم که روی هاست شما فایل sitemap.xml ایجاد شده یا خیر.

با ثبت نقشه سایت، در واقع به گوگل اطلاع می دهید که چه صفحاتی برای شما اهمیت بیشتری دارد و به این ترتیب گوگل راحت تر و سریعتر آن صفحات را در اینترنت پیدا می کند. دقیقا چجوری باید این فایل آپدیت بشه؟ با توجه به اینکه از وردپرس استفاده میکنید پیشنهاد میدم که از افزونه google xml sitemaps استفاده کنید. بیشتر سایت‌های بزرگ بیش از آدرس URL دارند که ایندکس شدنشان در موتورهای جستجو خیلی برایشان اهیمت دارد. از آنجایی که در نقشه سایت تنها اجازه ورود آدرس وجود دارد، وبمسترها می‌توانند یک فایل ایندکس نقشه سایت برای خود ایجاد کنند. خزنده‌های گوگل هر کدام معیارهای خودشان را برای تشخیص خوب یا بد بودن صفحات دارند. می‌توانید صفحاتی را به‌عنوان صفحات مهم‌تر به گوگل معرفی کنید تا بتوانید روی سئو این صفحات بیشتر کار کنید و از رقیبانتان پیشی بگیرید.

شما همچنین می توانید ویدئوها را در طراحی نقشه سایت خود به کار ببرید. ویدئوها نیز درست مشابه به تصاویر، در رابطه با URL یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرند. در چند مورد خاص هم داشتن سایت مپ می‌تواند کمک زیادی به سایت شما بکند. حالا اگر سایت شما تازه راه افتاده باشد، احتمال این که گوگل به سرعت بتواند سایت شما و صفحات آن را ایندکس کند، پایین است. در چنین شرایطی ساخت یک نقشه سایت و ثبت آن در گوگل، می‌تواند کمک بسیار بزرگی به سئوی سایت شما کند.