دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست ؟ تاثیر نقشه سایت در سئو

یا شاید شما یک فروشگاه اینترنتی را با ۵ میلیون صفحه راه‌اندازی کرده باشید. تا زمانی که لینک سازیسایتتان تکمیل نشده باشد و تعداد زیادی بک لینک نداشته باشید، گوگل زمان زیادی را برای یافتن تمام آن صفحات پشت سر می‌گذارد. برای مثال، گوگل تا حد زیادی صفحات وب را از طریق لینک‌ پیدا می‌کند و اگر سایت جدید است و بک لینک کمی دارد، در این صورت یک نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات سایت شما بسیار موثر است. وقتی نقشه سایت را برای اولین بار ثبت می کنید در وضعیت انتظار قرار می گیرد، پس از پردازش و بررسی های گوگل که احتمالا چند روزی طول خواهد کشید به وضعیت “Success” تغییر پیدا می کند.

سایت مپ XML شبیه فهرستی از URL هاست اما برخی اطلاعات اضافی به آن اضافه شده است. این اطلاعات اضافی شامل برچسب‌هایی به معنی تعداد دفعات به‌روزرسانی صفحه و به معنی سطح اهمیت یک url است. اگر سایت شما سایت مپ نداشته باشه آسیبی به سئو سایت وارد نمی شود ولی ساخت sitemap منجر به بهبود سئو سایت می شود. پس از این شما قادر خواهید بود که فرکانس و اولویت مطلب نقشه سایت خودتان را تنظیم کنید.

  • البته موضوع مورد بحث شما هم خیلی کلی و جامع است و برای یادگیری قابلیت های اون نیاز به آموزش های جامع خواهیم داشت.
  • نقشه سایت یا sitemap در واقع یک نقشه راه برای وبسایت شماست که موتورهای جست و جو به کمک آن صفحات مختلف سایت شما را پیدا می‌کنند، محتوای آن را بررسی می‌کنند و سپس در فهرست ایندکس خود قرار می‌دهند.
  • در ساده ترین تعریف نقشه سایت(Sitemap / سایت مپ) یک فایل متنی ساده یا XML است که در روت وب سایت تان قرار می گیرد، این فایل حاوی آدرس صفحاتی است که توسط اسپایدر موتور جستجو کرال و ایندکس می شود.
  • درصورتی‌ که قصد دارید برای سایت وردپرسی خود سایت مپ تهیه کنید می توانید از افزونه Google XML Sitemaps برای ساخت یک نقشه سایت حرفه ای بر روی سیستم وردپرس استفاده کنید.
  • موتورهای جستجو مانند Google, Yahoo & Bing از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف سایت استفاده می‌کنند.

بعد از این که استخراج لینک های سایت به صورت ۱۰۰ درصدی کامل شد، کافی است از منوی بالای صفحه، گزینه Sitemaps را انتخاب کنید. همان طور که می‌بینید، با استفاده از این گزینه می‌توانید برای سایت خود یک سایت مپ XML بسازید. همچنین می‌توانید یک سایت مپ برای عکس های سایت خود بسازید که پیشتر هم اشاره کردیم که این سایت مپ به گوگل کمک می‌کند تا محتوای تصویری سایت شما را بهتر بشناسد و ایندکس کند. تا این جا در مورد چیستی و مزایای نقشه سایت یا همان سایت مپ گفتیم. حال اگر تا این جا قانع شده باشید که سایت مپ برای سئوی سایت شما اهمیت زیادی دارد و به بهبود آن کمک می‌کند؛ این سوال برایتان پیش می‌آید که چگونه می‌توانید برای سایت خود یک سایت مپ تهیه کنید.

قیمت طراحی سایت با وردپرس

با توجه به اینکه تگ canonical به درستی در صفحات استفاده شده است متوجه تکراری بودن این صفحات خواهد شد و آنها را ایندکس نمیکند. چه مدت از معرفی نقشه سایت شما گذشته است؟ برای بررسی و ایندکس صفحات پیشنهاد میکنیم حداقل 2 هفته به گوگل زمان دهید. در فایل ایندکس زمان احتمالی تغییرات برای هر فایل نقشه سایت شما بوسیله برچسب مشخص میشود. Video Schema نیاز به سایت مپ ویدئویی را تا حد زیادی جایگزین کرده است. یک سایت مپ ویدئویی قطعا مشکلی برای صفحه شما در گرفتن ریچ اسنیپت ایجاد نمی‌کند. سایت مپ یک فایل xml هست که به ربات های موتور جستجو کمک میکنه بهتر بتونند قسمت های مختلف سایت شما را شناسایی کنند.

اطلاعاتی در مورد بهترین وب‌سایت‌هایی که با پرسش جستجوی آن‌ها مطابقت دارد به کاربر ارائه می‌شود و وب‌سایت‌ها را به‌محض درخواست در دسترس کاربران قرار می‌دهد. این‌همه به لطف خزیدن و نمایه‌سازی موفقیت‌آمیز وب‌سایت است که توسط خزنده و اسپایدر موتور جستجو انجام‌شده است. بزرگ‌ترین مزیت این است که شما می‌توانید از فایل‌های سایت مپ خود برای اطلاع Google هنگام تغییر در وب‌سایت خود استفاده کنید، نه اینکه منتظر باشید Google هنگام جستجوی بعدی وب‌سایت، صفحات شما را پیدا کند. برچسب به برجسته کردن مهم‌ترین صفحات وب‌سایت شما کمک می‌کند. هرچه این عدد به ۱ نزدیک‌تر باشد سطح اولویت برای یک صفحه بالاتر است.

نقشه سایت یا سایت مپ چیست و چه کاربردی های دارد؟

شاید با خود بگویید این امر که کاملا مشخص و واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. ولی حقیقت این است که این اشتباه در بسیاری از سایت های شرکت های طراحی سایت نیز مشاهده میشود و این موضوع نشاندهنده آن است که بسیاری از کاربران حرفه ای سایت نیز به آن بی توجه بوده اند. حالا که از اهمیت سایت مپ ها و نحوه تاثیر آنها بر سئو آگاه شدیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، در گوگل وب مستر نحوه ایجاد یک سایت مپ شرح داده شده است.

گوگل پیشنهاد می‌کند که نقشه سایتتان را که محتوای خبری دارد را به عنوان فایلی جداگانه در نظر بگیرید زیرا ربات‌ها گوگل در این نوع سایت مپ، نسبت به سایر فایل‌ها بیشتر می‌خزند. برای انجام این کار وارد اکانت سرچ کنسول سایتتان شوید، از منوی سمت چپ گزینه سایت مپ را انتخاب کنید. اگر قبلاً سایت مپ خود را در گوگل ثبت کرده باشید، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، خیلی راحت می‌توانید با افزونه Yoast SEO و با زدن یک دکمه برای سایت خود سایت مپ بسازید!

سایت ساز یوتاب

شما میتونید برای صفحات مختلف گزینه افزودن به نقشه سایت قرار بدید و تنظیمات زیاد دیگری را هم برای کاربر ایجاد کنید. نقشه سایت HTML اجازه می‌دهد بازدیدکنندگان سایت به آسانی به یک وبسایت هدایت شوند و این سایت مپ نسخه‌ای از متن با نمای کلی site navigation می‌باشد. متن پیوندی در نمای کلی به صفحه‌ای که آن رفرنس شده لینک شده است. این نقشه سایت همچنین می‌تواند به فرمت XML ایجاد شود و به موتور جستجو ارسال شود بنابراین آنها می‌تواند به طور مؤثرتر وبسایت را بررسی کنند. با استفاده از نقشه سایت از هر صفحه موجود در وبسایت آگاه شده از جمله هر گونه URLهایی که از طریق فرایند خزنده نرمال توسط موتور جستجو شناسایی نمی‌شوند.