دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ sitemap برای سایت سئوف

تصاویر، امروزه نقش مهمی در سئو داشته و همراه با دیگر محتوای سایت پایش و ایندکس می گردند. در زمان های گذشته این تگ اختیاری به شما این امکان را میداد تا گوگل را با فرکانس زمانی تغییرات صفحه آگاه کنید. اما جان مولر بیان کرده که این تگ دیگر نقش مهمی در پردازش نقشه سایت نداشته و بهتر است که به آن اهمیتی ندهید. سپس در پایین همان صفحه مانند تصویر زیر در بخش Submitted sitemaps نقشه سایت ثبت شده خود را مشاهده خواهید کرد. در مجموعه سایت با سئو ما یک هدف جامع و یک راه مشخص برای رشد کسب و کارها عنوان می کنیم.

  • سایت مپ یک فایل xml هست که به ربات های موتور جستجو کمک میکنه بهتر بتونند قسمت های مختلف سایت شما را شناسایی کنند.
  • این موضوع از ایندکس صفحه توسط گوگل جلوگیری می کند استفاده از این تگ برای صفحاتی که در سایت مهم هستند اما شما نمی خواهید گوگل آن ها را نشان دهد بسیار مفید است (ورود کاربر، ثبت نام و …).
  • افزونه Yoast خودش برای شما سایت مپ می سازه و نیازه به استفاده از افزونه های دیگه نیست.

برای سئو، یک نقشه سایت XML یک احضاری برای خزنده URLهای لیست شده است. این یک راه درخواست موتورهای جستجو برای بررسی سایت و ایندکس صفحات لیست شده می‌باشد. همانطور که در قسمت چپ تصویر بالا می بینید نام نقشه های سایت با شماره از یکدیگر تفیکیک شده اند. تنها دانستن اینکه 64% صفحات وب سایت ایندکس شده اند، خیلی چیز خوبی نیست.

نقشه سایت در وردپرس

اوایل کار بد نیست که از این ابزار استفاده کنید چون سرعت ایندکس رو خیلی بالا میبره. ولی وقتی سایت جا بیفته و جایگاهش رو بدست بیاره دیگه نیازی نیست. معمولا سیستم هایی که اتوماتیک نقشه سایت رو میسازن هر لحظه ای که مطلب جدید بیادآپدیت میشن. پیشنهاد میکنم مقاله راه های افزایش سرعت ایندکس رو مطالعه کنید. لطفا یه آموزشی هم در باره سرویس آگاهی دهنده‌های به‌روز شدن سایت در وردپرس بزارید.

نکته اصلی در استفاده از این روش و روش‌های مشابه برای ایجاد نقشه سایت این است که در صورت اضافه شدن صفحات جدید شما بایستی مجددا نقشه سایت را بسازید تا محتوای جدید نیز درون نقشه سایت نمایش داده شود. در واقع مزیت اصلی وردپرس و افزونه‌های سئو وردپرس در این است که این ابزارها با اضافه شدن محتوای جدید بصورت خودکار نقشه سایت شما را بروز می‌کنند. حتی میتوان با استفاده از JSON-LD و اسکیما مارک آپ ImageObject اطلاعات بیشتری از تصاویر را نسبت به نقشه سایت در اختیار موتورهای جستجو قرار داد. به همین دلیل ساخت نقشه سایت تصاویر برای بسیاری از وب سایت ها ضروری نیست. درج نقشه سایت تصاویر در برخی وب سایت ها چیزی جز هدر دادن Crawl Budget نیست. زمانی که شما از سایت مپ در وب سایتتان استفاده میکنید این پیغام را به موتورهای جستجو میدهید که موتورهای جستجو وارد سایت شما شوند و به خوبی تمامی محتوایی که در وب سایت شما قرار دارد را ایندکس کنند.

نقشه سایت را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.

همچنین نحوه معرفی نقشه سایت به گوگل وب مستر تولز را مطرح می کنیم … توصیه می‌شود پس از به‌روزرسانی یا انتشار وب‌سایت خود، سایت مپ را ارائه دهید. با این کار موتورهای جستجو به‌روزترین نسخه وب‌سایت شما را دارند تا بتوانند به کسانی که برای آن جستجو می‌کنند بهتر خدمت‌رسانی کنند.

نیاز است که ما بدانیم کدام بخش از سایت تحت تاثیر قرار گرفته و ایندکس نشده اند. ربات های موتورهای جستجو وقتی به سایت شما می رسند، با انبوهی از صفحات مواجه می گردند. یک نقشه سایت می تواند آنها را به گونه ای راهنمایی کند تا متوجه اهمیت بیشتر صفحات درج شده در نقشه های سایت نسبت به آنهایی که بلاک نشده، اما در نقشه سایت نیز قرار ندارند شود. دقت داشته باشید که قرار داشتن فایل تصاویر در همان دامین وب سایت امری ضروری نیست. شما می توانید از یک CDN استفاده کنید، به شرطی که آن را در گوگل سرچ کنسول تایید کرده باشید. استفاده از سایت مپ در وب سایت سبب خواهد شد تا اگر شما در سایتتان با ضعف لینک سازی مواجعه شدید این مشکل تا حد زیادی برطرف گردد.

شروع ماجراجویی در وب

در این صورت شما به فایل ایندکس سایت مپ خودتان نیاز خواهید داشت. به صورت خلاصه تر یعنی فایل مرتبط به هر سایت مپ، باید در فایل ایندکس لیست شود و پس از آن مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که شما سایت مپ خودتان را در سرچ کنسول ثبت می کنید، به گوگل کمک می کنید تا با سرعت بیشتری مطالب شما را ایندکس کند. قسمت بعدی که برایتان باز می شود، شما را قادر می سازد تا محتوا را از نقشه سایت خودتان حذف کنید. شما می توانید گزینه include categories را فعال کنید و دسته بندی محصولات را هم به نقشه سایتتان اضافه کنید.