دسته‌ها
اخبار

نحوه استخراج مس از سنگ معدن و 2 روش اصلی آن بازار مس | brassonline

نحوه استخراج مس از سنگ معدن و 2 روش اصلی آن بازار مس | brassonline

معدن‌ کاری یا کان گری هم شامل استخراج کانی ‌های ارزشمند یا دیگر مواد از زمین و کوره ی ذوب آلیاژ برنج معادن می‌ شود. درمورد اهمیت معادن در رشد و توسعه اقتصادی نیز همین بس که وجود معدن یکی از مهمترین سرمایه ها برای یک کشور محسوب می شود. اما رتبه 10 این لیست متعلق به معدن Los pelambres در شیلی با ظرفیت تولید 363 هزار تن است. معدن Los pelambres متعلق به Antofagasta یک معدن مس در منطقه Coquimbo شیلی است. این معدن در 240 کیلومتری شمال شرقی سانتیاگو واقع است و کنسانتره مس (حاوی طلا و نقره) و کنسانتره مولیبدن از طریق فلوتاسیون تولید می‌کند. در لیست برترین‌های 2019 معدن مورنسی ایالات‌متحده آمریکا با ظرفیت 460 هزار تن قرار دارد.

  • مذاب مس خام به صورت صفحاتی بزرگ ریخته و آنها را به عنوان آند در الکترولیز مس به کار می‌برند.
  • کیفیت مس به دست آمده درحد درجه یک LME1 است و قابل ریخته گری به شکل دلخواه می باشدکه بااستفاده از واحد ریخته گری امکان تولید مفتول میسر می­شود.
  • در لیچینگ با اسید سولفوریک انرژی بیشتری صرفه جویی می شود زیرا در لیچینگ با اسیدسولفوریک، مس و گوگرد به مراتب بالاتری اکسید می شوند، مس به ظرفیت 2 و گوگرد به ظرفیت 6 می رسد.
  • کشور ما از معادن مس غنی و متعددی برخوردار است؛ اما کشف اولین معدن بزرگ مس کشور به سال های 1276 تا 1285 هجری شمسی باز می گردد.
  • ؛ معدن مس سرچشمه در ۵۰ کیلومتری جنوب رفسنجان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس قرار گرفته‌است.

در لیچینگ با اسید سولفوریک انرژی بیشتری صرفه جویی می شود زیرا در لیچینگ با اسیدسولفوریک، مس و گوگرد به مراتب بالاتری اکسید می شوند، مس به ظرفیت 2 و گوگرد به ظرفیت 6 می رسد. کشورهای مختلفی در تولید فلز مس در دنیا وجود دارند که نقش مهمی ایفا میکنند که از جمله آنها می توان به شیلی، ایالات متحده آمریکا، پرو، چین، استرالیا، اندونزی، روسیه، کانادا، زیمباوه، لهستان، قزاقستان و ایران اشاره کرد. لازم به یادآوری است که این کشورها در طول سالیان دراز حجم زیادی از فلز مس را به شکلی کاملا مستقیم و با هزینه کم در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. مس استخراج شده در کشورهای مذکور، بالاترین و بیشترین کیفیت را دارا هستند.

مس جزء گمشده گذار انرژی است، اما در کجای زمین پیدا خواهد شد؟

استفاده از بیوتکنولوژی و بیولیچینگ در استحصال مس به خصوص تولید مس ازکانسنگ های کم عیار مس به جای روش های متدوال و مرسوم، از جمله پیرومتالورژی (ذوب) نه تنها باعث کاهش تبعات زیست محیطی تولید مس می­شود، بلکه افزایش تولید، کاهش زمان تولید،کاهش هزینه عملیاتی و سرمایه‌گذاری در استحصال آن را نیز در پی خواهد داشت. در این مقاله با توجه به مطالب گفته شده، به بررسی روشهای نوین و سازگار با محیط زیست استحصال مس از کنسانتره (بیولیچینگ مس و هیدرومتالورژی) و مقایسه آن با روش متداول پیرومتالورژی (ذوب) پرداخته خواهد شد. روش بیولیچینگ شیوه ای نوین، اقتصادی و البته زیست محیطی برای استحصال مس بخصوص از معادن کم عیار مس به شمار می رود که طی دو دهه اخیر افزایش بسیار یافته است،تحقیقات پراکنده بسیاری برای ترکیب فرآیند بیولیچینگ _ بیواکسیدانت برای استحصال از هر دو کنسانتره مس و طلا انجام گرفته ولی تا امروزه به مرحله ی کاربرد عملی نرسیده. محلول رافینت برای بار دوم به توده های اسید شویی شده بازگردانده می شود.زمان اسید شویی برای عملیات های مختلف متفاوت است اما به طور ایده آل در حدود 200 روز برای ماده معدنی مس ثانویه به طول می انجامد.میزان بازیابی و استحصال مس در این روش در حدود 85_75 درصد است. می‌باشد که تقریباً حاوی 45 درصد مس می‌باشد و آن را مات مس می‌نامند.مات مس را در کوره های مبدل یا کنورتر ریخته و با عبور هوا و اکسیژن از آن, ناخالصیها و به خصوص آهن و گوگرد را اکسیده می‌کنند وبه سرباره انتقال می‌دهند. پس از عبور جریان معین و حساب شده، مس به صورت یک یون دو ظرفیتی از آند جدا شده و بر روی کاتد می‌نشیند.

لیست تغییرات قیمت

علاوه بر شرکت Freeport سایر سهامداران این معدن عبارتند از SMM Cerro Verde هلند (21 درصد)،Compañia de Minas Buenaventura (58/ 19 درصد) و مجموعه سهامداران عمومی (86/ 5 درصد). در آخر باید گفت که صنعت مس از جمله صنایع مهم و کاربردی در کشور می باشد که از گذشته تاکنون مورد توجه صنعتگران می باشد. کاربرد مس در صنایع مختلف و کشف معادن بزرگ سرچشمه در استان کرمان موجب تاسیس کارخانجات مختلف در زمینه تولید مس شد، به طوری که با گسترش فعالیت این کارخانه ها مجلس قانون گذاری کشور صنعت مس را یک صنعت ملی دانست و قوانین خاصی برای آن تدوین نمود.

و در نهایت به صورتهای مختلف جهت مصارف خاص تولید و به بازار عرضه می شود.