دسته‌ها
اخبار

سایت مپ Sitemap چیست؟ نحوه ساخت نقشه سایت

تولید نقشه سایت با استفاده از ابزارهای آنلاین و پلاگین ها در سیستم های مدیریت محتوا بسیار آسان است. در واقع با استفاده از نقشه سایت می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که بر روی چه صفحاتی از وب سایت متمرکز شوند. همچنین این کار موجب استفاده بهینه تر از Crawl Budget می شود.

  • این به کاربر در پیمایش و درک وب‌سایت شما کمک می‌کند، اما همچنین به برقراری ارتباط با موتورهای جستجو کمک می‌کند.
  • با کمک کتابخانه های جاوا اسکریپت این ساختار درختی میتواند از جذابیت های گرافیکی بیشتری نیز استفاده کند.
  • سلام برای تولید سایت مپ، سایت هایی هستند که بصورت آنلاین نقشه سایت رو جنریت میکنند.
  • همانطور که از نام نقشه سایت برمی‌آید، این فایل‌ها به ربات‌هایی نظیر GoogleBot اجازه می‌دهد تا به راحتی محتوای وبسایت شما را بخوانند و یا به اصطلاح درست‌تر ایندکس کنند.

تمام صفحات موجود در نقشه سایت باید صفحات محوری و قابل ایندکس باشند. اما برخی صفحات به مرور زمان و به خصوص اگر مطالب زیادی در سایت باشد وارد نقشه سایت می‌شوند که لزوما از کیفیت و ارزش زیادی برخوردار نیستند. نقشه سایت یکی از مسائلی است که علاقه مندان و متخصصین سئو سایت در مورد آن نظرهای متفاوتی دارند. امروزه، تکنیک های سئو مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مسئله به وجود آمده این است که آیا نقشه سایت تاثیری در روند سئو دارد یا خیر. برای رفع ارور 404 در سایت های وردپرس، همیشه آسان ترین راه را اول انتخاب کنید. برای شروع به تنظیمات پلاگین یواست بروید و نقشه سایت را غیر فعال کنید.

سایت شما واقعاً بزرگ است و ممکن است خزنده‌های Google از خزیدن در برخی از صفحات به روز شده شما غافل شوند. هر جا که نیاز باشد از متاتگ ربات در Robot.txt استفاده کنید. پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید. حال فایل .htaccess را باز کنید و کد های زیر را در انتهای آن اضافه کنید.

شروع ماجراجویی در وب

البته دقت داشته باشید که دو مورد دیگر ممکن است توسط گوگل نادیده گرفته شوند. هرچند اگر بخواهید صفت hreflang را پیاده سازی کنید ، باید یک نقشه سایت XML کامل ایجاد کنید، بنابراین استفاده از یک ابزار کار شما را بسیار راحت خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تنظیم دستی نقشه سایت ، به صفحات رسمی Google و Bing مراجعه کنید. با توجه به اینکه ساخت XML Sitemap کار سختی نیست، پیشنهاد میکنم از ابتدا یک نقشه سایت XML ایجاد نمایید. ساخت اون به مراتب ساده تر از یافتن ابزاری برای تبدیل اونها به همدیگست. همانطور که در قسمت راست تصویر قبل مشاهده می کنید، دسته بندی نقشه های سایت موجب آنالیز بهتر آنها شده و ما می توانیم به راحتی به بخش دارای مشکل پی ببریم.

نکات پیشرفته سایت مپ

نقشه سایت یا همان Sitemap می تواند پسوندهایی مانند HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتیبانی کند. از نقشه سایت XML و RSS/Atom feeds در کنار هم استفاده کنید. ابزار KWfinder یکی از ابزارهای کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی است. وب 24 در این مقاله به آموزش کار با ابزار KWfinder به طور کامل پرداخته است. کلیه حقوق این وبسایت متعلق به وبسایت رادزاد بوده و هرگونه کپی برداری از مطالب آن، بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

به این ترتیب بدون نیاز به زحمت اضافه صاحب نقشه سایت خودکاری میشوید که خودش هم بروزرسانی شده و نیاز نیست صفحات جدید را به آن اضافه کنید. درباره سوالت، با توجه به این شرایط پیشنهاد من اینه که از دوتا نقشه سایت استفاده بکنی. برای وبلاگ سایتت همون sitemap افزونه یوست سئو رو به کار ببر. اولاً که جدا کردن صفحات مخصوص موبایل با آدرس متفاوت یا ساب دامین مثل m.example.com کار درستی نیست و معمولاً این کار نمی‌کنند. به جای این روش میشه از صفحات ریسپانسیو یا طراحی داینامیک استفاده کرد. با فرض این که دلیل بهتری برای استفاده نکردن از این روش‌ها داشتی در ادامه توضیح می‌دم که چه نکاتی رو باید رعایت کنید و نقشه سایت باید چطور باشه.

نقشه سایتم را ساخته ام و نقشه سایت دارای فایل ایندکس است. همه افزونه های وردپرس (برای نقشه سایت) این قابلیت را دارند و خودشان با زیاد شدن تعداد آدرس فایل های جدیدی را تولید می کنند. آموزشی در این زمینه نداریم ولی تنظیمات این افزونه پیچیده نیست و به راحتی قابل انجام است. مهمترین بخشی که باید مدیریت کنید نوع نوشته ها و دسته بندی هایی است که قصد دارید در نقشه سایت شما حضور داشته باشند.

یکی از تفاوتهای اصلی بین این دو در چگونگی crawl گوگل (بررسی اطلاعات توسط رباتهای موتورهای جستجو) روی وبسایت است. موتور جستجو گوگل برای یافتن صفحات سایت شما از سایت مپ استفاده می کند. ممکن است بگویید اگر صفحات سایت به درستی لینک داده شوند دیگر نیازی به sitemap نیست.

این پیام نشون میده که گوگل در دسترسی به نقشه سایت شما مشکل دارد. باید آدرس مربوط به نقشه را در مرورگر خود باز کرده و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. اگر نقشه سایت در مرورگر به درستی عمل میکند ممکن است به دلیل مشکلات هاست یا سرور شما این دسترسی محدود شده باشد.