دسته‌ها
اخبار

سایت مپ چیست؟ 3 روش ساده ساخت Sitemap آکادمی دیجیتال مارکتینگ فرین

همانطور که مشاهده کردید، کار خاصی قرار نیست برای ساخته شدن این نقشه بکنید چراکه افزونه های وردپرسی خودشان به شکل خودکار این کار را برای شما انجام میدهند. ساختار لینک سازی داخلی سایتتان از حالت مناسبی برخوردار نیست و صفحات بدون لینک زیادی دارید. همچنین با استفاده از مقاله‌ای که تو سایت نوین درباره بررسی عملکرد و رفع خطاهای نقشه سایت نوشتیم، sitemapتون رو چک کنید. الزامیاین تگ تنها یکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نقشه سایت با این برچسب شروع می‌شود و در انتهای نقشه بسته می‌شود.

  • در ادامه رایج ترین این راه ها را به شما آموزش میدهم و شما هم با توجه به شرایط و نوع سیستم مدیریت محتوای سایت تان، بهترین آن را انتخاب کنید.
  • همچنین می‌توانید یک سایت مپ برای عکس های سایت خود بسازید که پیشتر هم اشاره کردیم که این سایت مپ به گوگل کمک می‌کند تا محتوای تصویری سایت شما را بهتر بشناسد و ایندکس کند.
  • اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید و یک CMS اختصاصی دارید، اصلا نگران نباشید.
  • در چنین شرایطی خیلی سخت می‌توان اطمینان پیدا کردن که تمامی صفحات به خوبی با هم دیگر لینک شده‌اند.
  • چرا که کاربران به راحتی توانسته اند محتوای مورد نظر خود را بیابند.

به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت تان نباید بیش از 1% خطای لینک داشته باشد. خطای لینک، هر نوع کد پاسخ HTTP است که شامل تغییر مسیر 404 برای لینک های شکسته و ریدایرکت 301 و 302 برای لینک‌های تغییر مسیر یافته است. استفاده از لینک‌های صحیح در قوانین سئو برای تمامی موتورهای جستجو الزامی است. شما می‌توانید کد پاسخ HTTP برای هر URL را با استفاده از ابزار Header Checker بررسی کنید.

لینک های موجود در نقشه سایت باید با کمترین ضریب خطا باشند (کمتر از 1 درصد) این یعنی وجود لینک های شکسته و 404 میتواند باعث بی اعتبار شدن نقشه سایت شما شود. میخواهید اهمیت یک یا چندی از صفحات سایت خود را نسبت به دیگر صفحه ها افزایش دهید. صفحاتی دارید که به دلیل به کار رفتن کد های ajax، flash و غیره در آن، به سختی توسط موتور های جستجو ایندکس میشوند. شما باید یک نقشه سایت اصلی بسازید و 12 URL را در آن تعریف کنید. البته با وارد کردن ادرس سایت مپ قبلی ریدایرکت میشه به ادرس جدید. بعد از مدتی روی فایل سابمیت‌شده کلیک کنید، اگر پیام «Sitemap index processed successfully» برایتان نمایش داده شد، یعنی گوگل سایت شما را بررسی و تأیید کرده است.

قبل از ثبت نقشه سایت بهتر است آن را تست کنید و با کلیک بر روی Test‌ می‌توانید ارورهایی که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در ایندکس صفحات می‌شوند را پیدا و برطرف کنید. این داشبورد است که چندین ابزار مفید برای مدیریت وب سایت شما ارائه می دهد. کاملاً رایگان است و تنها آنچه شما نیاز دارید یک حساب Google است. اگر قبلاً از کنسول جستجو استفاده نکرده اید ، ابتدا باید سایت خود را به عنوان یک ویژگی جدید اضافه کنید.

روش برای بهینه سازی نقشه سایت XML

در این مقاله به صورت جامع در مورد ماهیت سایت مپ یا نقشه سایت، اطلاعاتی را دریافت میکنید. فکر میکنم 50 هزارتا URL مختلف، مشکلی در ثبت سایت مپ ایجاد نمیکنه تا جایی که خاطر دارم امکان ثبت بیش از 50 هزار آدرس تو سایت مپ هم وجود نداره. سایت هایی که معمولا تعداد صفحات زیادی دارند (برای مثال 100 هزار صفحه به بالا) برای خودشون چندتا سایت مپ ایجاد میکنند و در نهایت هم توی تمام این سایت مپ ها رو داخل یک سایت مپ مادر تعریف میکنند.

البته این یک خطای جدی و مشکل عجیب نیست و در بسیاری از سایت ها صفحاتی وجود دارند که مدیر سایت از دسترس گوگل خارج کرده است. که کاراکترهای قرار گرفته در آدرس نباید بیشتر از 2048 باشد. 3- تمام آدرس‌ها در نقشه سایت باید مربوط به یک دامنه باشند.

انواع نقشه سایت

پس علاوه‌بر اینکه ربات‌های گوگل صفحات ما را از این طریق Crawl می‌کنند، همچنین می‌توانند تمام لینک‌ها و صفحات وب‌سایت ما را ایندکس نمایند و آن‌ها را در موتور جستجو ثبت کنند. افزونه Sitemap by BestWebSoft یکی دیگر از افزونه های قوی برای تهیه سایت مپ است. با استفاده از این افزونه می‌توانید به شکلی سریع و بهینه، سایت مپ تهیه کنید و این افزونه نیز نقشه سایت را به صورت خودکار در موتورهای جست و جو ثبت می‌کند. سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو کمک می‌کند تا سایت و همه صفحات سایت شما ایندکس شوند. نقشه سایت می‌تواند اهمیت زیادی در سئو ایفا کند و نقش مهمی داشته باشد.

پیشنهاد میکنم که این اطلاعات را از نسخه جدید گوگل وبمستر و بخش index coverage دنبال کنید. خودم هم که ادرس سایت مپ را وارد میکنم به جای اینکه نقسه سایت برایم لیست شود، صفحه اول سایت لود میشود. شما باید نقشه سایت قبلی را حذف کنید و نقشه جدید را به گوگل معرفی کنید. این کار هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمیکند و با توجه به امکانات و سرعت بهتر افزونه XML Sitemaps به نظرم کار درستی هم هست.

اگه نیاز می بینین، فایل زیپ سایت مپ ساخته شده رو بفرستم تا دقیق بگین چیکار کنم. چگونه برای سایتم نقشه سایتی با بیش از 2000 آدرس بسازم ؟ بیشتر این سایتها یا در دسترس نیستند یا بیش از 500 آدرس نمیسازند. نقشه سایت سازه رایگانی هست که همه آدرسها رو پیدا کنه حتی آدرس عکسهارو ؟ من هرکاری میکنم یا تعداد 500 نهایت 6000 هزار آدرس رو پیدا میکنه اما بدون آدرس عکس ها. بنظرتون افزونه yoast حرفه ای تر هستش یا Google XML ؟ ممنون میشم دلیل تون رو هم بدونم. پیشنهاد میکنم از افزونه Google XML Sitemaps استفاده کنید. برای صفحه بندی معمولا به صورت مستقیم کدنویسی انجام میدهیم.

شما الزاما نیازی به اینها ندارید تا وقتی گوگل و سایر موتورهای جستجو با سایت مپ XML شما کار می‌کنند. اما اگر فکر می‌کنید که برای بازدیدکنندگان مفید هستند، دراینصورت داشتن یک سایت مپ HTML احتمالا برای سئوی سایت شما مضر نخواهد بود. اضافه کردن سایت مپ جدید و اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، اطلاعاتی را روی نقشه سایت خود در این صفحه و در زیر بخش “Submitted Ssitemaps” خواهید دید. موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ از نقشه سایت برای یافتن صفحات مختلف موجود در سایت شما استفاده می‌کنند.