دسته‌ها
اخبار

راهکار بهینه‌ سازی نقشه سایت چیست؟ تاثیر آن در سئو

مدتی هست که سرعت ایندکس مطالب سایتم تو گوگل خیلی کم شده. شما سه تا افزونه برای نقشه سایت دارید که دوتا از اونها دقیقا با یک نام هستند؟ خب مشخصا به مشکل میخورید. برای مثال برای سایتم هر روز ساعت 6 صبح مطلب متنشر میشه ولی توی xml زمان نوشتن مطلب ثبت شده است.

  • نقشه‌های سایت نمی‌توانند بیش از 50 هزار URL را در خود ثبت کنند.
  • اما اگر از آن دسته افرادی هستید که برای بهبود سئو سایت خود هر اقدامی را انجام می دهید، بشدت ساخت و معرفی نقشه سایت را پیشنهاد می کنیم.
  • سایت مپ‌ها همچنین به موتورهای جستجو می‌گویند کدام یک از صفحات سایت شما بسیار مهم هستند.
  • امیدواریم این نگاه حرفه‌ای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود.

برخی سایت ها به شما امکان میدهند که برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کنیم. شما میتوانید به این سایت ها رفته و با ورود آدرس سایت و سایر مشخصات خواسته شده برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کرده و آنرا دانلود و در آخر هم در سرور خود بار گذاری کنید. سایت های رایگان و غیر رایگان بسیاری در سراسر وب به تولید سایت مپ اختصاص دارند. از معروف ترین این سایت ها میتوان به سایت xml-sitemaps.com اشاره کرد. این سایت بسیار ساده و با چند کلیک سایت مپ را برای شما ایجاد می کند.

در مطلب “فایل Robots.txt چیست؟ ” بیشتر در این باره صحبت کرده ایم. حجم فایل نقشه سایت باید کمتر از 10 مگابایت وتعداد آدرس های آن باید کمتر از 10 هزار صفحه باشد. Sitemap.xml/آدرس سایت، کافی است این آدرس را در سرچ کنسول معرفی کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور از این آدرس استفاده کنید. هنگام استفاده از یک نقشه سایت XML تنها بهترین روش این است که اگر وب‌سایت اغلب تغییر می‌کند حداقل یک بار در روز به‌ روز شود. سپس، باید از Google بخواهید تا این تغییرات را پردازش کند تا به‌دقت در صفحات نتایج جستجو منعکس شود.

آنالیز تخصصی سئوکار

شما می‌توانید توسط سایت مپ مطالب جدیدی را که در سایت خود اضافه کرده‌اید، به گوگل معرفی کنید. به طورکلی نقشه سایت یا Sitemap یک نسخه نشانه‌گذاری شده از سایت شماست. سایت مپ یک فایل .xml است که شامل آدرس تمامی صفحات، میزان با اهمیت بودن آن‌ها، لینک‌های سایت و آخرین زمان بروزرسانی سایت است که برای معرفی سایت به موتورهای جستجو استفاده می‌شود. موتورهای جستجو از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند تا ساختار سایت ها را یاد بگیرند.

۲. Google XML Sitemaps

برای انجام این کار، باید نقشه سایت خود را به کنسول جستجوی Google اضافه کنید. در صورت مشاهده‌ی چنین صفحه‌ای، باید برچسب noindex را از آن حذف کنید و مجددا در نقشه سایت ثبت کنید. در صورتی که از یک CMS مانند وردپرس و افزونه یوست استفاده می‌کنید، این کار به صورت خودکار انجام خواهد شد. هرکدام از روش‌هایی را که پیش‌تر برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید، صفحاتی که برچسب noindex یا canonical (صفحاتی که ارجاعشان به صفحه‌ی دیگری است) دارند، در نقشه سایت گنجانده نمی‌شوند. در ادامه، نکات مهمی در زمینه آموزش نوشتن نقشه سایت برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. عدم قرار گرفتن صفحات فوق در نقشه سایت به معنای ایندکس نشدن آنها از طرف گوگل نیست.

برای مثال شما می‌توانید صفحات سبد خرید، صفحات لاگین کاربران یا هر صفحه نامتعارف دیگر را نادیده بگیرید. به‌منظور ثبت سایت مپ خود به‌حساب کاربری سرچ کنسول خود وارد شوید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید یک سایت مپ با استفاده از افزونه Yoast SEO ایجاد کنید. مرسی از توجهتون بررسی کردیم ارور 403 میده یعنی گوگل این بخش رو برای ایران تحریم کرده! بهتره برای ساخت نقشه سایت از این طریق راههای میانبر رو استفاده کنید و با آی پی غیر از ایران برید.

من فکر میکنم که مشکل اصلی از قالب شما باشه چون توی صفحه اصلی هم بخوبی میشه دید که اطلاعات Head در body نمایش دادید میشن. پیشنهاد میکنم از افزونه google xml sitemaps برای نقشه سایت خود استفاده کنید. برای این مورد نیازمند دسترسی به سرچ کنسول و بررسی دقیق این شرایط هستیم.

البته گزینه ای که در تنظیمات افزونه مشاهده میکنید مربوط به ایندکس یا عدم ایندکس خود صفحه جستجو است و بهتر است که در دسترس گوگل باشد. افزونه اول یک افزونه رایگان است که برای سایت های وردپرسی جهت ساخت نقشه سایت ایجاد شده. اما خب اگر یکی از افزونه های سئو یوآست یا رنک مث را روی وب سایت تان نصب کرده اید، نیازی به نصب افزونه اول ندارید.

سایت مپ‌های ویدئویی تولید نکنید

به طور معمول سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس به صورت لحظه ای این آدرس را تولید میکنند. داشتن تو افزونه یا ابزار مجزا برای تولید نقشه سایت درست نیست و بهتر است از یکی استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از Google XML Sitemaps و غیرفعال کردن بخش نقشه سایت در Yoast است.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به سوالات شما پاسخ دهد. در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان نوین، به شما پاسخ دهند. در حقیقت سایت‌های وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می‌کنند به صورت خودکار سایت‌مپ را تولید و استفاده می‌کند و فقط کافیست آن را فعال کنید. نقشه سایت در واقع مشخص کننده صفحاتی است که کسب رتبه در آن صفحات برای شما اهمیت دارد. با بررسی وضعیت نقشه سایت خود در گوگل سرچ کنسول صفحاتی از نقشه سایت که ایندکس نشده‌اند را بررسی کنید. اگر برای شما فهرست شدن آن صفحات مهم است بایستی برای رفع مشکل اقدام کنید.