دسته‌ها
اخبار

آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل معرفی نقشه سایت به گوگل

من توصیه می کنم تاریخ را را فقط زمان تغییر قابل توجه سایت خود (یا افزودن محتوای جدید به سایت خود) تغییر دهید. در غیر این صورت، گوگل هشدار می دهد که به روزرسانی تاریخ در صفحاتی که تغییر نکرده اند، می تواند به عنوان یک تاکتیک اسپم تلقی شود. اگر یک صفحه را در Robots.txt اضافه می کنید یا از برچسب “noindex” در یک صفحه استفاده می کنید، پس نباید در نقشه سایت شما نشان داده شود. این نشانه این است که چیزی در سایت وجود دارد که ایندکس نشده است. ممکن است محتوای تکراری زیادی در آن 5000 صفحه وجود داشته باشد. اما وقتی به سرچ کنسول نگاه می کنید، سایت شما فقط 2000 صفحه ایندکس شده دارد.

  • با توجه به اینکه تگ canonical به درستی در صفحات استفاده شده است متوجه تکراری بودن این صفحات خواهد شد و آنها را ایندکس نمیکند.
  • اگر نخواهید که تمام صفحات سایت در نقشه HYML قرار داشته باشد.
  • اگر به دسته بندی مربوطه ارجاع داده باشد قرار دادن آن در نقشه سایت نیز کمکی به شما نمی کند.
  • به زبان ساده، نقشه سایت XML لیستی از یو آر ال های وب سایت شماست.
  • نقشه سایت XML منحصرا تضمین می‌کند که خزنده‌های موتور جستجو URLهای لیست شده بر روی سایت را ایندکس کنند.

روش های مختلفی برای ایجاد نقشه سایت وجود دارد، برخی پلتفرم ها اینکار را به صورت خودکار انجام می دهند، در برخی دیگر باید پلاگین مربوطه را نصب کنید. در هر صورت باید بدانید که نقشه سایت یک فایل ایستا و ثابت نیست و دائما در حال تغییر است، به همین دلیل بایستی از ابزارهایی که اینکار را به صورت خودکار انجام می دهند استفاده کنید. همانطور که از نام نقشه سایت برمی‌آید، این فایل‌ها به ربات‌هایی نظیر GoogleBot اجازه می‌دهد تا به راحتی محتوای وبسایت شما را بخوانند و یا به اصطلاح درست‌تر ایندکس کنند. پس از آن ، اگر صفحه را تازه کردید ، نقشه سایت جدید خود را ذکر شده است؛ Google از نقشه جدید شما مطلع می شود و باید به زودی آن را بررسی کند.

نسخه‌های کانونی URL ها را در نقشه سایت مشخص کنید.

معمولا نقشه سایت را در آدرس example.ir/sitemap.xml قرار می‌دهند. اما آدرس نقشه سایت به CMS شما و افزونه‌هایی که برای ایجاد نقشه سایت از آنها استفاده می‌کنید، بستگی دارد. مثلا نقشه سایتی که افزونه یواست می‌سازد در آدرس example.ir/sitemap_index.xml در دسترس است. وب سایت هایی که صفحات زیادی دارند، نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات جدید یا آپدیت شده را به سرعت شناسایی کنند. وقتی بحث رنکینگ و رتبه‌بندی پیش می‌آید کیفیت کلی سایت یک فاکتور کلیدی است. پس باید صفحات باکیفیت خود را تعیین کنید و برخی صفحات را درجه‌ی اولویت پایین‌تری قرار دهید.

ایجاد نقشه سایت XML sitemap به کمک افزونه یوست

خوشبختانه، نیازی به دانش خاصی ندارید تا یک سایت مپ حرفه ای بسازید. از آنجا که نقشه‌های سایت XML آسانتر هستند و به طور معمول به درک کمتری در دنیای بازاریابی نیاز دارند ابتدا به توضیح اینها می‌پردازیم. XML مخفف Extensible Markup Language یا زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه می‌باشد. XML به طور معمول برای لیست‌های URLها و اطلاعات مرتبط با آنها استفاده می‌شود.

۱- قرار دادن مسیر سایت مپ در فایل robots.txt

اگر شما یک صفحه را در فایل Robots.txt یا از تگ “noindex” در یک صفحه استفاده کرده ایدو شما نمی‌خواهید آن صفحه را در نقشه سایت خود ظاهر شود. درنهایت روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا سایت مپ شما ایجاد و فعال شود. در پنل گوگل وبمستر فضایی برای اعلام تکراری بودن محتوای شما وجود ندارد. با توجه به اینکه خود شما محتوا را تهیه و منتشر میکنید بهتر از هر کسی از اختصاصی بودن آن اطلاع دارید. باید بررسی بشه که دلیل ایندکس نشدن صفحات چی بوده و بعد مشکل رو حل کنیم. ممکنه به دلیل تکراری بودن مطالب بوده باشه و یا کدگذاری صفحات داخلی که اجازه دسترسی به صفحات رو نمیده.

همانطور که گفته شد پسوند و فرمت فایل سایت مپ، xml است اما این فایل با پسوند دیگری هم مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از سایت های بزرگ مانند فروشگاه های اینترنتی، برای اینکه بتوانند قسمت های مختلف سایت خود را بهتر به مخاطبان معرفی کنند، از نقشه سایت با پسوند html استفاده میکنند. کاربران میتوانند در این فایل به دور از ظاهر گرافیکی و احتمالا گیج کننده سایت، به قسمت مورد نظر خود دست پیدا کنند. اگر از ابزارهای درست کردن فایل نقشه سایت استفاده کنید، یک گزینه یا تیکی برای ساخت نقشه سایت مخصوص موبایل داره که اون رو بزنی بقیه کارها خودکار انجام میشه. خب مقاله سایت مپ هم به پایان رسید و یاد گرفتیم که نقشه سایت را ایجاد و در گوگل ثبت کنیم.