دسته‌ها
اخبار

۱۰ اثر خارق العاده معماری مدرن در ایران نقد و بررسی معماری مدرن ایران عکس آقای املاک | معماری نواز

۱۰ اثر خارق العاده معماری مدرن در ایران نقد و بررسی معماری مدرن ایران عکس آقای املاک | معماری نواز

علی‌رغم هم‌دوره بودن سبک اکسپرسیونیسم با Bauhaus در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰، این دو سبک با مفاهیم یکدیگر در تناقض قرار دارند. دیری نگذشت که مدرسه باهاوس به الگویی برای بسیاری از مدارس معماری در اروپا و جهان مبدل گردید. اگرچه دنیایی که منجر به رشد و پرورش معماری مدرن شد تغییرات فراوانی کرده است.

  • در این مقاله از مجله‌ی آرک داتام به بررسی پیدایش سبک معماری مدرن می‌پردازیم و با معرفی برترین های معماری مدرن در روز های ابتدایی این سبک شما را بهتر و دقیق‌تر با پیدایش هنر مدرن و این سبک از معماری آشنا می‌کنیم.
  • بدین صورت، نمادهای جدید، جایگزین آرایه‌ها و نمادهای تاریخی شده‌اند.
  • این انتقاد ها باعث شد که در نیمه دوم قرن بیستم سبک پست مدرن شکل بگیرد.
  • در نتیجه؛ معمارانی که در طراحی معماری مدرن فعالیت دارند به اندیشه های فلسفی این قرن اهمیت زیادی می دهند و آن را در طراحی سازه های خود به کار می برند.
  • معمار دیگر برزیلی اسکار نیمایر بود که بسیاری از ساختمان های مدرن این شهر را طراحی کرد.

این سازه نیز مانند دیگر نمادها و برترین های معماری مدرن با مشکلات زیادی همراه بود. مشکلات در ساخت و طراحی این سازه که از اولین‌های سبک معماری مدرن بود باعث شد تا خانواده ساکن در آن، رهایش کنند و این سازه چندین سال خالی از سکنه بود. بعد از مدتی به طور معجزه‌آسایی این ساختمان تحت تصرف دولت درآمد و به موزه تبدیل شد. یکی از سبک هایی که در طراحی معماری مدرن مورد توجه قرار گرفت سبک معماری هایتک است.

ساختمان ایزوکون در لندن (Isokon Building In London)

او نیز در سال ۱۹۳۲ به دلیل توسعه نفوذ نازی‌ها برکنار و مدرسه تعطیل شد. میس مدرسه را به برلین منتقل کرد ولی نازی‌ها مدرسه باهاس را در سال ۱۹۳۳ به طور کل تعطیل کردند. از سال ۱۹۰6 تا ۱۹۱۹ رئیس مدرسه هنرها و صنایع‌دستی در ویمار بود.

معماری مدرن متأخر

بنابراین افراد بزرگ در زمینه‌ی هنر‌های زیبا در کنار معماران سبک نئوکلاسیک ، بر این آمدند تا سبک جدیدی از معماری را پایه گذاری کنند که نیاز‌های مردم را به طور کامل‌تری برطرف کند. شاید بتوان گفت یکی از مواردی که سبب شده است طراحی معماری مدرن مورد توجه باشد، اتفاقات غیر معمولی است که در آن رخ می دهد. به جرات می توان سبک معماری پست مدرن را یکی از بهترین سبک های ساخت و ساز در طراحی معماری مدرن به شمار آورد. ویژگی بسیار بازر و مهم این سبک انعطاف پذیری و زیبایی ساختمان هاست. بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که در سبک معماری پست مدرن از شوخی و طنز نیز استفاده می شود و همین امر این سبک را به یکی از سبک های مهم در علم معماری تبدیل کرده است.

فرانک لوید رایت از معماران معروف سبک مدرن

یکی شهر چندیگار در هند بود که لوکوربوزیه آن را طراحی کرد و دیگری شهر برازيليا بود که لوچیو کوستا و اسکار نیمایر به عنوان پایتخت جدید کشور شهرسازی برزیل طراحی کردند. همان رادیویی که در پایتخت‌های اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند در روستاهای افریقایی نیز مورد استفاده باشد. تأثیر سبک بین‌الملل بر معماری جهان بسیار گسترده بود و تا به امروز ادامه دارد. توجه به ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و یا اقلیمی در سرزمین‌های مختلف، در طرح ساختمان‌های این سبک مشاهده نمی‌شود، همان‌گونه که تولیدات صنعتی مانند اتومبیل، هواپیما، يخچال، رادیو و دیگر مصنوعات مدرن فاقد خصوصیات منطقه‌ای هستند. (۱۳۱۱ ه.ش.) نمایشگاهی در موزه هنرهای مدرن در شهر نیویورک به نام “سبک بین‌الملل” توسط هنری راسل هیچکاک و فیلیپ جانسون برگزار شد.