دسته‌ها
اخبار

چگونه فایل Robots txt سایت خود را بهینه سازی کنیم؟ یاس وب-seroundtable | سئو

آن قطعه از محتوا اغلب، اگر مربوط به رسانه ای باشد، دستورالعملی برای عدم فهرست بندی خواهد داشت. اما وقتی کدهای مربوطه را در صفحات خود جاسازی می کنید، ممکن است گوگل پیشنهاد دهد که به دلیل اینکه محتوای جایگذاری شده بدون فهرست است، این کار را انجام ندهید. صفحه ای را که ما به عنوان مثال در آن کدهای مربوطه را جایگذاری می کنیم به طور حتم ایندکس خواهند شد. در این بخش، گوگل به شما کنترل بیشتری می دهد تا بگویید، صفحه ای را که در آن کدهای مربوطه جایگذاری شده اند را چگونه فهرست کنید. این موضوع را به عنوان هشداری در گوگل در مورد جایگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا سایر تصاویر و مشکلات سئو که می توانید ایجاد کنید موثر خواهد بود.

  • من چند مدت قبل یه ربات استخراج اطلاعات خریدم ازتون،الان نیاز به4تای دیگه دارم.قبلا گفته بودین برای خریدهای بعدی هزینه ی…
  • پشتیبانی وسرعت پاسخگویی فوق العادست.ازتیم کاربرمجازی نهایت تشکررادارم.همینطورکلیه رباتهاکارایی خیلی خوبی دارندوباعث صرفه…
  • پس ربات‌ها نه تنها ضرری برای سایت شما ندارند، بلکه باید خیلی هم از آنها استقبال کرد.
  • همانطور که گفتیم مهم‌ترین ربات‌ها در اینترنت ربات‌های موتور جستجوی گوگل هستند پس ما در ادامه مقاله هرجا می‌گوییم ربات منظورمان ربات‌های گوگل است.
  • شما در این دستورات به ربات‌های موتورهای جست‌وجو می‌گویید کدام صفحات را crawl و ایندکس کنند و به کدام صفحات اصلا کاری نداشته باشند و آن صفحات را ذخیره و ایندکس نکنند.

راستی رباتتون عالیه ممنونم این موضوع که 3ربات دریک vpsمیشه همزمان کارکردباعث میشه که من دو ربات دیگم خریداری کنم. این دوره از نمایشگاه که 24مین دوره این رویداد بود با حضور 480 استارتاپ که در بخش الکام استارز حضور داشتند برگزار و استارتاپ‌ها به معرفی خدمات و تکنولوژی خود برای بازدیدکنندگان پرداختند. در این میان رویداد ویژه الکام پیچ برگزار شد که استارتاپ‌ها با حضور بر روی استیج خدمات و تکنولوژی‌های استارتاپ خود را در معرض داوری قرار می‌دادند. که مبحث جداگانه ای داره و قصد نداریم این موضوعات رو اینجا بررسی کنیم فقط می خوام بگم که به این جنبه ها هم باید خودتون توجه داشته باشید. پرسونای خریدار، مخاطب و مشتری، اصطلاحاتی هستند که بیش از پیش در بازاریابی محتوا رواج پیدا کرده‌اند. برای صفحات محرمانه اما قابل دسترسی از Noindex استفاده کنید.

چه پروتکل هایی در فایل robots.txt استفاده می‌شود؟

برای جلوگیری از دسترسی ربات‌ها چند راه مختلف وجود داره که در انتهای مقاله توضیح دادیم. می‌تونید از سرچ کنسول دوباره درخواست ایندکس بدید، نقشه سایت رو دوباره بررسی و آپلود کنید. مثلاً می‌توانید بررسی کنید آیا ربات مخصوص تصاویر گوگل به یک صفحه خاص دسترسی دارد یا نه. امکان به همان صفحه اجازه دسترسی ربات وب را داده باشید اما ربات تصاویر مجاز به دریافت تصاویر و نمایش آن در نتایج جستجو نباشد. هر حالت دیگری که فایل ربات در ریشه سایت نباشد آن را از دسترس ربات‌های گوگل خارج می‌کند.

اصول لینک سازی خارجی

از طرف دیگر، اکثر سرورها یا میزبان‌های وبسایت از نظر پنهای باند و ترافیک محدودیت دارند؛ به همین دلیل مصرف ترافیک برای ربات‌ها مقرون به صرفه نیست. فایل Robots.txt در وبسایت‌ها نقش همین راهنماها و نگهبانان را دارد اما نه برای کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، بلکه برای ربات‌هایی که برای بررسی سایت یا هر کار دیگری می‌خواهند در بخش‌های مختلف سایت سرک بکشند. مسدود کردن دسترسی گوگل به پیوندهایی که محتوای مشابه صفحات اصلی سایت را با نشانی متفاوت ایجاد می‌کنند. ایجاد یک صفحه برای هدایت کاربران به سایت‌های خارجی و مسدود کردن دسترسی گوگل به آن در جهت جلوگیری از اثرات منفی لینک‌های خارجی بی کیفیت در سایت‌هایی که تعداد زیادی لینک از کاربران در سایت درج می‌شود. شما می توانید تقریباً از هر ویرایشگر متنی برای ایجاد یک فایل robots.txt استفاده کنید. به عنوان مثال، Notepad، TextEdit، vi و emacs می توانند فایل های robots.txt معتبر ایجاد کنند.

بهینه سازی فایل Robot.txt

به همین دلیل مدیریت بودجه کراول و خزش صفحات موضوع بسیار مهمی است و به کمک فایل ربات تی ایکس تی امکان برنامه ریزی آن برای ما فراهم می شود. از بارزترین مثال‌ها در این زمینه، سایت‌های اشتراک فایل غیرقانونی از جمله سایت‌های تورنت هستند. خیلی از این سایت‌ها اجازه دسترسی به محتوای داخلیشان را به ربات‌های موتورهای جستجو نمی‌دهند و به جای آن جستجوگر داخلی خودشان را به کاربران پیشنهاد می‌کنند. یکی دیگر از کارهای سئو فنی مربوط به فایل روبوتس است.فایل Robots.txt یکی از فایل‌های مهم در سایت‌ها است.

مدیریت منابع مصرفی سرور توسط ربات‌ها امری مهم است زیرا به جز ربات‌های موتورهای جستجو، ربات‌های بد دیگری وجود دارند که به دستورات موجود در فایل robots.txt توجه نمی‌کنند. استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN یک راه مقابله با ربات‌های بد و مدیریت مصرف منابع سرور است. موتورهای جستجو به کمک ربات های خزنده خود می توانند سایت های مختلف را بررسی کنند؛ اما این امکان برای شما وجود دارد که جهت حرکت یا به عبارتی مسیر حرکت ربات های خزنده را مشخص کنید.

نمودار های زیر روند رشد رتبه کلمات کلیدی یا صفحات سایت را در زمان استفاده از ربات افزایش ورودی گوگل نشان میدهند. نمودار نارنجی رنگ نشان دهنده رتبه گوگل است که با افزایش تعداد کلیک ( نمودار آبی – Clicks) و نمایش در نتایج جستجو کاربران (نمودار بنفش – Impressions)، رشد معنا داری را نشان میدهد. گوگل دیگر کودکی نیست که فقط به محتوای html سایت شما دقت کند و آن را در حالی که شما از دیگر تکنولوژی هایی مثل جاوا اسکریپت و … استفاده می کنید نادیده بگیرد و تمامی محتواهای تمام صفحات شما را بیرون بکشد. گوگل فقط به دستور شما صفحاتی مشخص را مورد دسترسی قرار می دهد. اگر به آن بگویید صفحاتی مثل بک اند وب سایتتان را ایندکس نکند، او به شما احترام می گذارد و این کار را انجام نمی دهد.

همانطور که گفته شد با استفاده از این فایل و دو دستور بالا، می توانید به ربات های گوگل بگویید که صفحه مورد نظر شما را ایندکس کنند و یا ایندکس نکنند. مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام فایل‌های پی دی اف و اکسل منع شده‌اند. مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام آدرس‌هایی که به autos.

پس فایل ربات صرفا برای جلوگیری از کراول نیست و موتورهای جستجو در هر صورت صفحات شما را ایندکس و کراول می‌کنند اما با فایل ربات به آن‌ها اطلاع می‌دهید که این صفحات را در نتایج جستجو نمایش ندهد. در این شرایط است که برای بهینه سازی عملکرد سایت، باید ربات های موتور جستجوی گوگل را محدود کرد؛ برای انجام این کار هم باید از فایل Robots.txt استفاده کرد. اصولا زمانی که وب سایت خودمان را طراحی کرده باشیم، به کمک فایل robots کل وب سایت را از دید موتور جستجو پنهان میکنیم. دلیل این موضوع چیست؟ دلیل این است که در ابتدای ساخت سایت، قالب های وردپرسی اغلب یک سری صفحات آماده را روی وب سایتمان بارگذاری میکنند.