دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست و باید شامل چه چیزهایی باشد-seroundtable | سئو

در ادامه، نکات مهمی در زمینه آموزش نوشتن نقشه سایت برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. البته شما می توانید هرگونه CSS که می خواهید را در نقشه سایت HTML خود اضافه کنید و استایل آن را تغییر دهید. بیشتر نقشه های سایت مناسب را می توانید از Disney Store تهیه کنید. همانطور که می توانید مشاهده کنید، تمام دسته بندی های مهم در این سایت لیست شده اند. حالا که از اهمیت سایت مپ ها و نحوه تاثیر آنها بر سئو آگاه شدیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، در گوگل وب مستر نحوه ایجاد یک سایت مپ شرح داده شده است.

از اضافه کردن صفحات با محتوای تکراری در نقشه سایت نظیر برچسب‌های نوشته و محصولات خودداری کنید. نقشه سایت بررسی و فهرست شدن صفحات سایت شما را برای گوگل تسهیل می‌کند. ساخت سایت مپ و استفاده از آن به تنهایی تضمین کننده افزایش رتبه شما نیست. برخی نقشه‌های سایت دارای اولویت‌بندی یا همان Priority‌ هم هستند که تعیین می‌کند کدام صفحات مهم‌تر هستند. به طور مثال صفحه‌ی اصلی سایت می‌تواند اولویت بالاتری نسبت به صفحه لاگین یا ورود به سایت داشته باشد. هرگز سعی نکنید موتورهای جستجو را با ایجاد نقشه جدید و یا مواردی از این دست گول بزنید تا صفحات شما را مجددا ایندکس کنند.

  • سایت مپ ها، فایل کوچکی هستند که حکم یک نقشه راه را برای خزنده‌های موتورهای جستجو بازی می‌کنند تا بتوانند صفحات سایت ما را پیدا و ایندکس کنند.
  • نقشه سایت XML به گوگل کمک می کند تا مهم ترین صفحات سایت را پیدا و Crawl کند.
  • در صورتیکه سایت شما استاتیک است می توانید از ابزارهای آنلاین جهت ایجاد نقشه سایت استفاده کنید.
  • در مورد انواع نقشه سایت باید بگوییم که در واقع دو نوع نقشه سایت وجود دارد که این دو مورد می توانند به شاخه های دیگری تقسیم شوند.نقشه سایت XML و نقشه سایت HTML اصلی ترین انواع نقشه های سایت می باشند.
  • شما می‌توانید یک تگ را برر روی نقشه سایت XML صفحاتی که مهممترند اضافه کنید تا موتورهای جستجو ابتدا تمرکز بیشتری بر روی صفحاتی دارای الویت انجام دهند.

نکته مهمی که باید آن را رعایت کنید، این است که قبل از ثبت نقشه سایت در گوگل، باید مشکلات مربوط به سئو سایت را که به خوبی مرتفع کنید. به عنوان مثال، ممکن است که شما در صفحات خود محتوای تکراری داشته باشید. اگر بعد از بررسی های انجام شده متوجه شدید که محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد، قبل از هر چیزی باید آن را بهبود دهید. چراکه گوگل به طور کلی duplicate content را به عنوان یک فاکتور منفی می شناسد؛ حال شما با معرفی نقشه سایت به گوگل، دقیقا کاری را انجام می دهید که به ضرر شما خواهد بود. در این مقاله آموزش سئو به بررسی کامل نقشه سایت و مسائل مربوط به آن می پردازیم.

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟

علاوه بر آن میتوانید با ابزار های معرفی شده در مقاله مذکور، از معتبر بودن سایت مپِ وب سایت خود اطمینان حاصل کنید. نقشه سایت یا سایت مپ گوگل فایلی شامل صفحات مهم وب سایت شما است. با ثبت نقشه سایت، در واقع به گوگل اطلاع می دهید که چه صفحاتی برای شما اهمیت بیشتری دارد و به این ترتیب گوگل راحت تر و سریعتر آن صفحات را در اینترنت پیدا می کند. در همین مقاله قسمت «ساختن نقشه سایت و معرفی به گوگل» چند روش مختلف برای ساخت فایل نقشه سایت رو توضیح دادیم. سیستم‌هایی مثل وردپرس به صورت خودکار این کار انجام میدن و فقط کافی هست آدرس رو سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید. نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد.

در این مرحله از صفحه سرچ کنسول خود قسمت sitemap را انتخاب کنید. فکر میکنم 50 هزارتا URL مختلف، مشکلی در ثبت سایت مپ ایجاد نمیکنه تا جایی که خاطر دارم امکان ثبت بیش از 50 هزار آدرس تو سایت مپ هم وجود نداره. سایت هایی که معمولا تعداد صفحات زیادی دارند (برای مثال 100 هزار صفحه به بالا) برای خودشون چندتا سایت مپ ایجاد میکنند و در نهایت هم توی تمام این سایت مپ ها رو داخل یک سایت مپ مادر تعریف میکنند. موتورهای جستجو از نقشه سایت XML (همان نوع اول) استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحاتِ سایت در سایت مپ، ایندکس شدن سایت را تضمین می‌کند.

چگونه نقشه سایتمان را به گوگل معرفی کنیم؟

شما میتونید برای صفحات مختلف گزینه افزودن به نقشه سایت قرار بدید و تنظیمات زیاد دیگری را هم برای کاربر ایجاد کنید. هر کدام از آنها دارای ارزش و استفاده مختلف برای بهینه‌سازی موتور جستجو هستند. نقشه سایت HTML در درجه اول برای دسترسی کاربران به ساختار سایت شما طراحی شده است. نقشه سایت XML منحصرا تضمین می‌کند که خزنده‌های موتور جستجو URLهای لیست شده بر روی سایت را ایندکس کنند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به افضلی وردپرس است. در سایت‌های بزرگ که محتوای طولانی دارند، موجب بهبود ایندکس گذاری می‌شود. با استفاده از آن گوگل می‌تواند متوجه محتوای سایت شما بشود. اگر وب‌سایت ورد پرسی دارید می توانید از افزونه­ های مربوط به سئو مانند Yoast , Rank Math استفاده کنید. گوگل توصیه می­ کند برای تصاویر کوچک شده thumbnail مقالات خود از اسکیماهای تصاویر از schema.org در وب‌سایت خود استفاده کنید. علاوه بر این بهترین روش سئو تصاویر استفاده از اسکیما تصاویر براساس ساختار JSON – LD می باشد.