دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ تاثیر XML Sitemap در سئو چگونه است؟ رادزاد-seroundtable | سئو

اما اگر صفحه‌ای وجود داشته باشد که لینک داخلی به آن داده نشده باشد، گوگل نمی‌تواند آن را پیدا کند؛ بنابراین استفاده از نقشه سایت می‌تواند مفید باشد. گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، با استفاده از نقشه سایت می‌توانند صفحات مهم سایت را پیدا کنند. هدف از ایجاد نقشه سایت XML برای صحفات HTML ، دسترسی موتورهای جستجو و ربات های گوگل را به صفحات وب سایت آسان تر می ­کند. با ثبت نقشه سایت XML، شما به گوگل اعلام می‌کنید چه تعداد صفحه، نویسنده و دسته در سایت خود دارید.

  • از طرف دیگر نقشه­ سایت داینامیک اطلاعات و تغییرات لازم را به طور خودکار از سرور خوانده و به‌روزرسانی می شود و هر نوع تغییر در وب‌سایت سریعاً در نقشه سایت داینامیک شما منعکس و ثبت می شود.
  • نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل متنی است که دربردارنده تمام آدرس های موجود در سایت می باشد.
  • در تصویر بالا یک موتور جستجو با یک بار بازدید از فایل نقشه سایت XML به تمام نه صفحه در وب سایت دسترسی دارد.

به طور کلی بهترین راه این است که نرم‌افزار وب سایت شما آن را برای شما تولید کند. به عنوان مثال می‌توانید URL‌های سایت خود را از پایگاه داده (دیتابیس) خود استخراج کنید و سپس URL‌ها را به صفحه نمایش یا فایل واقعی روی سرور وب خود صادر کنید. در مورد این راه حل با توسعه‌دهندگان یا مدیر سرور خود صحبت کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از وب سایت‌های رایگان یا با استفاده از افزونه‌هایی مثل یواست سئو که مخصوص سایت‌های وردپرسی است، آن را ایجاد کنید. روش دیگر این است که یک افزونه وردپرس شخص ثالث فایل نقشه سایت شما را ایجاد کند. افزونه Yoast SEO یکی از بهترین افزونه های سئو برای وب سایت های وردپرسی است.

رفع ایرادات رایج وبسایت که روی نقشه سایت اثر می‌گذارند.

در صورتی که از یک CMS مانند وردپرس و افزونه یوست استفاده می‌کنید، این کار به صورت خودکار انجام خواهد شد. در مجموع باید گفت که بهترین کار این است که تمام صفحاتی که محتوای بی‌کیفیت یا بی‌ارزش دارند را باید از سایت و نقشه سایت حذف کرد. البته باید دقت کرد که پس از انجام این کار، باید تمام لینک‌های داخلی منتهی به این صفحات را نیز حذف کرد. گوگل سرچ کنسول بیشتر مشکلات مربوط به نقشه سایت را به شما اعلام می‌کند. بعنوان مثال برای سایت زیر در نقشه سایت محصولات یک سایت فروشگاهی سه عدد از محصولات Exclude شده اند و توسط گوگل فهرست نشده‌اند. با بررسی ادرس صفحات مشخص شد که این صفحات در بین محصولاتی هستند که تولیدشان متوقف شده است و برای ما دیگر اهمیتی ندارد که توسط گوگل فهرست شوند.

انواع سایت مپ (Sitemap ) کدامند؟

یکی از راه‌حل‌ها می‌تواند جداسازی قسمت‌های مختلف سایت و ایجاد نقشه سایت XML جداگانه برای هر قسمت باشد. در این مقاله آموزشی سئو 13 راهکار برای بهینه سازی نقشه سایت آمده است. با انجام این راهکارها می توانید سئو سایت خود را بهبود دهید. پس از اینکه تغییرات را بروزرسانی(پابلیش) کنید آدرس صفحه از نقشه سایت حذف خواهد شد. برای اطمینان بیشتر اگر سورس HTML صفحه را بررسی کنید متای “robots” با مقدار “noindex” را مشاهده خواهید کرد که به موتور جستجو می گوید این صفحه را ایندکس نکند.

برای اطلاع از دیگر ویژگی های این ابزار راهنمای گوگل سرچ کنسول را مطالعه کنید. اگر حجم نقشه سایت XML شما به بیش از ماکسیمم مقدار برسد، بایستی آن را به چند قسمت تقسیم نمایید. این نقشه های سایت می توانند با یکدیگر ترکیب شده و در یک فایل XML دیگر (مثلا با نام sitemap-index.xml) قرار گیرند. برای وب سایت های بسیار بزرگ می توان حتی از چندتا از این دست نقشه های سایت نیز ایجاد نمود.

صفحاتی که مربوط به اشتراک‌گذاری مقالات در شبکه­ های اجتماعی است. با کارفرمایان و برندهای مطرحی افتخار همکاری داشته‌ایم که تمام نتایج تا به امروز، گویای فعالیت درخشان تیم ما و همکاران عزیزمان بوده است. دائما محتواهای خود را به روز رسانی میکنید و میخواهید هر بار سریعا گوگل از این بروز رسانی ها مطلع شود. فایل sitemap نباید بیشتر از ۵۰ هزار URL داشته باشد و حجم آن بیشتر از ۵۰ مگابایت نباشد.

از آنجا که گوگل دارای بخش اخبار نیز می باشد، وقتی نیاز به یک فهرست بندی سریع دارید، استفاده از این بخش می تواند بسیار مفید باشد. برای درج نقشه سایت جدید کافیست لینک آن را در قسمت Add a new sitmap قرار داده و بر روی گزینه Submit کلیک کنید. حال به این می پردازیم که چگونه با بهینه سازی نقشه سایت، شاخص های سئو را ارتقا دهیم.