دسته‌ها
اخبار

فایل‌ robots txt چیست؟ 5 تاکتیک سئو برای فایل‌ robots.txt-seroundtable | سئو

اگر از تگ نوایندکس استفاده کنید مستقیما به ربات‌های کراولر اعلام می‌کنید که این صفحه نباید در نتایج جستجو نمایش داده شود. یعنی کراولر صفحه‌ی شما را کراول و شناسایی می‌کند اما نمی‌تواند و حق ندارد محتوای شما را در نتایج نشان دهد. این مورد برای صفحات محرمانه‌ با دسترسی عمومی بسیار مناسب است. برای صفحاتی محرمانه‌ای که نباید به صورت عمومی نمایش داده شوند ایجاد پسورد و یا شناسایی IP پیشنهاد می‌شود.

  • علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند.
  • راه‌های ارتباطی جهت دریافت خدمات مشاوره با وبین سئو به صورت مستقیم.
  • سایت مپ، سایت شما نیز در دستورات فایل Robot.txt قرار می‌گیرد که به ربات‌های موتورهای جست‌وجو می‌گوید فایل XML نقشه سایت کجاست.
  • تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک آدرس معمولی در مرورگر خود وارد کنید (برای مثال novin.com یا هر سایت دیگری).

فایل Robot.txt در دایرکتوری روت سایت شما ذخیره می شود؛ برای پیدا کردن آن می توانید به دسترسی FTP در سی پنل یا دایرکت ادمین بروید. سپس می توانید این فایل را در public_html سایت خود پیدا کنید. این فایل حجم سنگینی ندارد و در اکثر مواقع نهایتاً چند صد بایت خواهد بود.

چطور از گوگل بخواهیم صفحه‌ای را در نتایج جستجو نمایش ندهد؟

این کد در فایل Robots.txt به این معنی است که ربات‌ها به هیچ محتوایی که در پوشه ذکرشده قرار دارد، دسترسی ندارند. با استفاده از این کد شما به ربات‌ها اعلام می‌کنید که همه صفحات و محتوای سایت را مجاز به بررسی هستند. با استفاده از این کد شما به همه ربات‌ها اعلام می‌کنید که فعلاً نیازی نیست هیچ صفحه‌ای از سایت را بررسی کنند. پیشنهاد اونا استفاده از افزونه ریدایرکت بود و حالا اینکه اینا درست میگن یا نه تا حد زیادی به نظر خودم درسته .

ربات اینترنت و نرم افزار های تحت وب چیست؟

در همین ابتدا عنوان می کنیم که یکی از مهمترین دلایل استفاده از فایل Robots.txt مدیریت بودجه خزش و ایندکس سایت است. در حقیقت ربات های گوگل نیز مانند کاربران عادی به استفاده از منابع هاست و سرور ما می پردازند و مدیریت این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد. در ادامه از سایت ساز شاپفا اطلاعات کاملی در مورد فایل Robots.txt در اختیار شما قرار می دهیم. به عنوان مثال اگر شما نرخ تأخیر ربات‌ها را روی ده ثانیه قرار دهید، موتورهای جستجو به صورت روزانه می‌توانند فقط نزدیک به 8600 صفحه از سایت شما را بررسی و ایندکس کنند. اگرچه این مقدار برای سایت‌های نه چندان بزرگ مقدار کمی نیست، اما برای سایت‌هایی که صفحات زیاد و محتوای متعددی دارند اقدام مناسبی نمی‌باشد.

حالا فرض کنید به صورت روزانه صدها یا هزاران ربات شروع به بررسی و جمع‌آوری اطلاعات از سایت شما می‌کنند و در این صورت، عملکرد بهینه سایت شما و سرعت بارگذاری اطلاعات آن برای مرورگرها تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. دسترسی موتورهای جستجو به این صفحات یا فایل‌ها را محدود کرد. این بدان معناست که اگر از دستور شما پیروی کنند، برخی یا کل صفحات را بررسی نمی کنند. ارزش لینک سازی شما زیاد است و زمانی که از robots.txt به درستی استفاده می کنید، ارزش پیوند به صفحاتی که واقعاً می خواهید ارتقا دهید منتقل می شود. فقط از فایل‌های robots.txt برای صفحاتی استفاده کنید که نیازی ندارید در آن صفحه لینک سازی به دیگر صفحات داشته باشید. از آنجایی که منبع محدودی از خزیدن دارید، می‌توانید robots.txt را نصب کنید تا از صفحات اضافی از طریق Googlebot جلوگیری کرده و آنها را به موارد مهم معرفی کنید.