دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست؟ راهنمای جامع فایل ربات سایت دگردیسی-seroundtable | سئو

من میخوام برای ارسال پیام انبوه تلگرام و واتساپ هم خریدکنم.. پس نیازه شما هم درمورد منطق موتور های جست وجو هوشیاری لازم رو به خرج بدین و کارکرد کل سیستم رو ببینید. همچنین ما همیشه ربات‌های داخل پکیج را نیز مطابق آخرین الگوریتم‌ها بطور مستمر به روز رسانی می‌کنیم تا عملکرد موّفق محصولاتمان را تضمین کنیم. ما این الگوریتم‌ها را در فایل‌های آموزشی موجود در پکیج، در اختیار خریداران قرار می‌دهیم. اگر به محصولات و خدمات ما نیاز دارید، از طریقسایت انگلیسیبا ما در ارتباط باشید.

  • بعد از انتخاب، صفحه‌ای باز می‌شود که در آن گوگل آخرین فایل ربات پیدا شده از سایت‌تان را به شما نمایش می‌دهد.
  • Robot.txt یک فایل متنی است که برای سئو استفاده می‌شود و حاوی دستوراتی برای روبات‌های فهرست‌کننده موتورهای جستجو است که صفحاتی را مشخص می‌کند که می‌توانند یا نمی‌توانند ایندکس شوند.
  • ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند.
  • اگر به هر نحوی تمایل دارید که یک صفحه یا دایرکتوری خود را از فهرست نتایج جستجو حذف یا مسدود کنید می توانید از تکنیک های دیگری از قبیل رمزگذاری یا تکنیک های مرتبط با noindex استفاده کنید.
  • اما چند نکته راجع به وردپرس در این زمینه وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

نمونه فایل robots.txt فوق به همه ربات ها اجازه می دهد تا تمام مطالب سایت از جمله تمام نوشته ها و برگه ها را ایندکس کنند. چرا که صفحات سایت در اغلب موارد ممکن است به این دو پوشه نیاز داشته باشد تا بتواند یک عملکرد مناسبی ارائه دهد. با این فایل به راحتی می‌توانید با ایجاد محدودیت بخش های خاصی از سایت خود را از لحاظ دسترسی مسدود کنید. چرا که در صورت ایندکس شدن، ممکن است به عنوان صفحات زامبی یا بی ارزش شناخته شوند. لازم به ذکر است که ایندکس نشدن یک صفحه از سایت، به معنای دیده نشدن آن صفحه توسط کاربر نیست. نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنید، این است که فایل robots.txt به حروف بزرگ و کوچک حساس است.

پیدا کردن فایل Robots.txt خود را آسان کنید

Robots.txt هر سایت مختص همان سایت است و ممکن است برای سایت شما عملکرد مناسبی نداشته باشد و فرایند ایندکس شدن صفحات سایت را دچار اختلال کند. نحوه ایجاد فایل ‏Robots.txt داشتن فایل Robots.txt برای هر سایت لازم است. زمانی که یک موتور جستجو سایتی را بررسی می کند، اول فایل robots.txt را در سطح ریشه پیدا کرده و بعد از شناسایی آن، خزنده، فایل را خوانده و در آخر فایل ها و دایرکتوری هایی را که ممکن است مسدود شده باشند، پیدا می کند. به بیانی ساده فایل robots.txt اجازه بررسی سایت و صفحات را به ربات های موتورهای جستجو می دهد. با تایپ دستوراتی در این فایل متنی از دسترسی همه یا تعدادی از ربات های موتورهای جستجو برای بازدید و ایندکس سایت جلوگیری می گردد و یا با مشخص نمودن بخش های غیرضروری سایت، از لیست ایندکس توسط ربات ها خارج می شوند. Robots.txt فایلی است که به ربات‌های موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحات یا بخش‌های خاصی از یک وب سایت را بررسی نکنند و مجاز به بررسی چه صفحاتی هستند.

آموزش برنامه نویسی

شرکت‌های مختلف با اهداف متفاوتی اقدام به ساخت و استفاده از این ربات‌ها می‌کنند. Robots.txt تنها برای خزیدن بهتر ربات‌های گوگل و دریافت نتایج بهینه‌تر استفاده شده و تأثیر آن در بهبود سئوی سایت است. در یک فایل Robots.txt با چندین دستورالعمل، می‌توان قوانین مجاز به دسترسی و عدم مجاز به دسترسی را ایجاد کرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید یک Robots.txt مشخص شده است که در آن قواعد مختلف برای ربات‌ها توسط یک کاربر ایجاد شده است.

تفاوت متا ربات‌ها و ربات‌های X با فایل txt در چیست؟

دستور Allow به شما امکان می‌دهد تا به ربات گوگل بگویید که اجازه مشاهده یک فایل، در فولدری که Disallowed شده را دارد. یک فایلی هست به نام robots.txt، می گذاری اش در روت هاستت و این جوری به آنها دستور می دهی. در این فایل اول با user agent مشخص می کنی که با کدام ربات داری صحبت می کنی و می خواهی به کی دستور بدهی.