دسته‌ها
اخبار

سایت مپ یا نقشه سایت sitemap چیست؟ ثبت در سرچ کنسول گوگل-seroundtable | سئو

آدرسش را بلد نیستید، فقط می‌دانید هر کدام در پیچ و خم جاده‌های فرعی قرار دارند و راه سختی در پیش دارید. فقط یک نقشه می‌تواند به شما کمک کند که حداقل در جنگل گم نشوید. لیستی از صفحات Excluded یا کنار گذاشته شده نمایش داده می‌شود که بیشترشان احتمالا صفحاتی هستند که عمدا لحاظ نشده‌اند.

  • قبل از هر نکته دیگری باید به خوبی متوجه شوید که نقشه سایت چیست و چه ماهیتی دارد.
  • سایت اخبار، نوع خاصی از نقشه سایت است که فقط اخبار و مقالات خبری را ایندکس می‌کند.
  • نقشه سایت هم انواع متفاوتی دارد که در ادامه به تعدادی از آن اشاره می کنیم.
  • در واقع نقشه سایت لیستی از کل مطالب وب سایت شما را با فرمتی که برای موتورهای جستجو قابل خواندن باشد، در اختیار آنها قرار می‌دهد.

پس فایل شما بزرگتر است و یا URL‌ های بیشتری دارید، باید لیست خود را به نقشه‌های سایت‌های متعدد تقسیم کنید که در ادامه به این موضوع می­پردازیم. شما می‌توانید به صورت اختیاری یک فایل فهرست (فایلی که به لیستی از نقشه‌های سایت اشاره می‌کند) را ایجاد کنید. برای اکثر وب سایت ها و مشاغل، یک فایل نقشه سایت باید کافی باشد، زیرا تعداد کمی از وب سایت ها حاوی بیش از URL هستند. با کلیک کردن روی دکمه ذخیره تغییرات نقشه سایت ایجاد و فعال میشه. این تگ یه تگ اجباریه و در ابتدا و انتهای آدرس تمامی صفحات که در نقشه سایت قرار می دهیم باید وجود داشته باشه. از این برچسب برای شروع و پایان کدهایی که در ساخت نقشه سایت از اون ها استفاده می کنیم استفاده میشه.

نقشه سایت چیست و چگونه کار می کند؟

زمان ویرایش مطلب در وب سایت هایی که تولید محتوای زیادی می کنند می تواند به گوگل کمک کند تا درک بهتری از فعالیت آنها داشته باشد. در واقع این تگ، ابزاری برای اطلاع دادن به گوگل مبنی بر ایجاد تغییرات در صفحه است. منتها بایستی دقت داشته باشید که تنها در صورت ایجاد تغییر، دست به بروزرسانی مقدار این تگ کنید. سایت مپ در واقع یک فایل شامل محتواهای مهم سایت است، پسوند این فایل XML می‌باشد.

انجام سئو برای سایت

ربات ها و خزنده های گوگل و سایر موتورهای جستجو از لینک های داخلی برای پیدا کردن صفحات استفاده می کنند. البته باتوجه به امکانات زیادی که در اختیار کاربران قرار میگیرد زیاد نیازی به استفاده از این نوع نقشه سایت نمی باشد. کاربران با استفاده از HTML Sitemap می توانند ساختار صفحات سایت را مشاهده کرده و به آن ها دسترسی داشته باشند. آدرس این صفحه در نقشه سایت وجود دارد، اما تگ نوایندکس یا noindex در آن قرار داده شده است. درباره سوالت، با توجه به این شرایط پیشنهاد من اینه که از دوتا نقشه سایت استفاده بکنی.

یک نقشه سایت XML یک نوع لیست نشانه‌گذاری شده با XML است به طوریکه موتورهای جستجو می‌توانند به آسانی اطلاعات را درباره URLها بگیرند تا سایت ایجاد شود. در اینجا بایست اطمینان حاصل کنید گه گزینه نقشه سایت XML بر روی فعال قرار دارد. اگر از کاربران وردپرس هستید، احتمالا افزونه Yoast SEO را تاکنون در آن نصب کرده اید. این افزونه رایگان دارای قابلیت تولید نقشه سایت داینامیک است.

راحت‌ترین و ساده‌ترین راه برای ساخت سایت مپ، استفاده از افزونه یواست است. افزونه‌ای که می‌توان از آن برای بهینه‌سازی صفحات نیز استفاده کرد. حتما دقت کنین که تعداد کارکترهایی که برای آدرس صفحه مورد نظر خود قرار میدین از 2048 کاراکتر بیشتر نباشه. در این مقاله به طور کامل به مبحث بسیار مهم سایت مپ چیست (sitemap چیست) پرداختیم و اهمیت سایت مپ در سئو سایت را توضیح دادیم. همینطور سعی شد تا به تمامی سؤالات موجود در ذهن شما عزیزان پاسخ داده شود.

شما در هر سایت‌مپ تا سقف صفحه می‌توانید قرار دهید و اگر وبسایت شما بیش از این تعداد صفحه دارد شما مجبورید بیش از یک نقشه سایت ایجاد کنید. سایت‌های فروشگاهی بزرگ معمولا به چنین چیزی نیاز دارند تا بتوانند تمامی صفحات خود را در نقشه سایت بگنجانند. در بعضی از نقشه سایت ها شما قسمتی با نام “اولویت” دارید که به موتور جستجو می گوید کدام صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به عنوان مثال اگر سایت شما تازه راه اندازی شده باشد و تعداد کمی بک لینک داشته باشد، گوگل به کمک سایت مپ می تواند صفحات شما را پیدا و آن ها را کراول کند. در این مطلب گفتیم که سایت مپ چیست و به صورت کامل و تصویری ساخت نقشه سایت و معرفی آن در گوگل را آموزش دادیم. اگر هنوز برای ساخت و بهینه سازی نقشه سایتتان اقدامی نکرده اید، همین امروز شروع کنید. با معرفی نقشه سایت به گوگل و با کمک سرچ کنسول، می توانید سایتتان را از آسیب ها و مشکلات در امان نگه دارید.

در این مقاله 13 راهکار برای ساختن و بهینه‌سازی نقشه سایت برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد. وب سایت هایی که صفحات زیادی دارند، نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات جدید یا آپدیت شده را به سرعت شناسایی کنند. گوگل می تواند صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کند. اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید. برای پویا کردن نقشه سایت استفاده از ابزار های ساخت نقشه داینامیک بهترین انتخاب شماست. قبل از هر نکته دیگری باید به خوبی متوجه شوید که نقشه سایت چیست و چه ماهیتی دارد.

هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه سایت قرار داده شود. به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند. اما گاهی برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این مساله منجر به دشوار شدن پیدا کردن صفحات برای ربات خزنده گوگل می‌شود. نقشه سایت به پیدا کردن صفحات مختلف سایت شما توسط ربات گوگل کمک می‌کند. در ساده ترین تعریف نقشه سایت(Sitemap / سایت مپ) یک فایل متنی ساده یا XML است که در روت وب سایت تان قرار می گیرد، این فایل حاوی آدرس صفحاتی است که توسط اسپایدر موتور جستجو کرال و ایندکس می شود. در صورتی که نقشه سایت نداشته باشید باز هم امکان ایندکس صفحات وجود دارد، اما وجود نقشه سایت کار را برای اسپایدرها راحتر خواهد کرد و آنها می توانند سریعتر به صفحات مهم وب سایت تان دسترسی داشته باشند.