دسته‌ها
اخبار

سئوی robots txt ، مثالی بزرگ برای جستجوگرها دهاستینگ فایل روبات سئو-seroundtable | سئو

از رایج ترین دلایل استفاده از فایل robots.txt، محدود کردن دسترسی ربات های خزنده به بخش های مختلف یک سایت است. قطعا این سوال برایتان پیش خواهد آمد که چرا برخی از صفحات نباید ایندکس شوند؟ ایندکس شدن برخی از صفحات سایت می تواند نتایج نامطلوبی را برای شما داشته باشد. خزیدن ربات در موتورهای جستجو ارزشمند است، اما خزیدن می‌تواند سایت‌هایی را که قدرت رسیدگی به بازدید ربات‌ها و کاربران را ندارند، تحت تأثیر قرار دهد. ربات گوگل برای هر سایت یک بخش بودجه ای را که متناسب با مطلوبیت و ماهیت آنها باشد، کنار می گذارد. برخی از سایت‌ها بزرگ‌تر هستند، برخی دیگر از اختیارات زیادی برخوردارند، بنابراین از Googlebot کمک هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.

  • دسترسی ربات‌های موتورهای جستجو را به بخش‌های مختلف و مشخص شده‌ای که اهمیت چندانی برای سئو و کسب رتبه در موتورهای جستجو ندارند را محدود می‌کنند.
  • البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.
  • اگر می‌خواهید نقشه سایت خود را به موتورهای جستجو نشان دهید، پس باید از این فایل استفاده کنید.
  • ربات‌ها در واقع نرم‌افزارهایی هستند که به صورت خودکار صفحه‌های مختلف را باز و بررسی می‌کنند.

این یعنی در ابتدا باید ربات های مورد نظر را فراخوانی کنید سپس به آنها دستور ایندکس کردن یا نکردن صفحات را بدهید. مثلا زمانی که قصد داریم برای یک صفحه از مقالات سایتمان، یک صفحه pdf و یک صفحه قابل پرینت هم ایجاد کنیم، باید صفحه اصلی را نگه داشته و مابقی را به کمک robots.txt پنهان کنیم. در این بین فایل های متنی هم با فرمت های مختلفی قابل دسترسی اند.

اگر می‌خواهید یک فایل خاص را محدود کنید پسوند آن را فراموش نکنید

گاها ممکن است ما قصد داشته باشیم که محتوایی خاص را از دید ایندکس گوگل پنهان کنیم. مثلا امکان دارد یک صفحه برای کمپین فروش بهاری در سایت ساخته باشیم و پس از اتمام بهار، بخواهیم آن را از ایندکس خارج کنیم. همینطور ممکن است بخواهیم ویدیوها و تصاویر سایت در ایندکس گوگل دیده نشوند. هنگامی که فایل robots.txt خود را ایجاد کردید، همیشه بهتر است آن را با استفاده از یک ابزار تستر robots.txt آزمایش کنید. ابزارهای آنلاین زیادی برای تست robots.txt وجود دارد، اما توصیه می کنیم با استفاده از ابزار موجود در سرچ کنسول گوگل تست کنید.

ساخت robots.txt وردپرس

در سال های گذشته برای مسدود سازی دسترسی ربات ها به پنل مدیریت سایت وردپرس، باید از طریق پنل مدیریتی وردپرس، اقدام می کردیم. اما در سال 2012 با بروزرسانی وردپرس، دیگر این کار ضرورتی نداشت؛ چرا که وردپرس به صورت پیشفرض قابلیتی را به تگ هدر فایل اضافه کرده که تگ noindex و مسدود سازی یا disallow در آن گنجانده شده است. در نتیجه صفحه پنل مدیریت سایت وردپرس بدون هیچ اقدام خاصی از لیست ایندکس موتورهای جستجو خارج شده است. اگر این فایل در هاست سایت شما آپلود نشده باشد، خزندگان و ربات‌های موتورهای جستجو امکان دسترسی به تمام صفحات عمومی را خواهند داشت و قادر هستند تا تمام محتوای سایت شما را ایندکس کنند.

جدیدترین تغییرات اصول سئو سایت در سال ۲۰۲۱

به این نکته توجه داشته باشید که اگر آدرسی در این فایل برای ربات‌ها مسدود شود هیچ وقت سئو و ایندکس نمی‌شود. برای خزیدن در بین وب‌سایت‌ها موتورهای جستجو از لینک‌های قرار داده شده در سایت‌ها استفاده می‌کنند. درنتیجه در داخل یک سایت چرخیده و از یک سایت به سایت دیگر لینک می‌شوند. درنهایت خزنده‌ها بین میلیاردها لینک و وب‌سایت می‌خزند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. ما در راست چین به شما کمک می کنیم کسب و کار آنلاین خودتان را با قالب های وردپرس، افزونه های کاربردی و اسکریپت های حرفه ای سریع، ساده و ارزان بسازید. برنامه نویسان راست چین تلاش می کنند راه اندازی وب سایت به یک تجربه حرفه ای از کیفیت و خدمات پشتیبانی تبدیل شود.